کمبود 50 درصدی آب شرب در ابهر / وزارت نیرو در مدیریت مصرف برق ضعیف عمل کرده است
کد خبر: 3975352
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
حجت‌الاسلام شجاعی عنوان کرد:

کمبود 50 درصدی آب شرب در ابهر / وزارت نیرو در مدیریت مصرف برق ضعیف عمل کرده است

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهر ابهر در افق 1425 به 32 میلیون مترمکعب آب شرب نیاز دارد و اکنون با کمبود آب 50 درصدی مواجه است، گفت: همچنین توضیحات وزیر نیرو در خصوص قطعی برق قابل قبول نبوده و این وزارتخانه عملکرد ضعیفی در مدیریت تولید و مصرف برق داشته است.

کمبود 50 درصدی آب شرب در ابهر / وزارت نیرو در مدیریت مصرف برق ضعیف عمل کرده استحجت‌الاسلام حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی، 12 خردادماه در نشست خبری که در سالن شهید شهریاری جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی پدیده بزرگی است و گفتمان انقلاب که تحقق عدالت است تاثیر خود را در حوزه ملی و فراملی گذاشته و خواهد گذاشت. این انقلاب در طول بیش از 40 سال گذشته دچار فراز و نشیب‌هایی بود اما اعتقاد داریم این دست‌اندازها مقطعی و موسمی است و با موج‌های انقلاب، و عملکرد جهادی چالش‌ها حل خواهد شد.

وی ضمن بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد بیان کرد: امام خمینی(ره) اعتقاد ویژه‌ای به مردم داشت و معتقد بود دموکراسی واقعی در اسلام است و میدانی برای نقش‌آفرینی و حضور مردم به‌وجود می‌آورد. نظام جموری اسلامی همه هزینه‌ها را پرداخت کرده تا رأی مردم محترم، ارزشمند و با اعتبار بماند. کناره‌گیری از انتخابات به بهبود شرایط کمکی نمی‌کند و راه حل مشکلات از صندوق‌های رأی می‌گذرد.

رویکرد متوازن برای توسعه استان

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نگاه متوازن برای توسعه استان در مورد پیگیری مشکلات پروژه‌های عمرانی در حوزه انتخابیه ابراز کرد: پروژه دام شهر سلطانیه بیش از  10  سال است که با مشکل و بروکراسی‌های اداری دست و پنجه نرم می‌کند، یک سرمایه‌گذار با سرمایه‌ای به ارزش 25 میلیارد دلار درگیر بروکراسی‌ها شده بود اما در حال حاضر با پیگیری‌های متعدد مشکلات برطرف شده و اجرای آن برای بیش از 300 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی به پروژه سلول‌درمانی سلطانیه به عنوان بزرگترین مرکز در کشور اشاره کرد و گفت: یک خیر با سرمایه 320 میلیارد تومانی قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه دارد که بروکراسی‌های او را نیز دلسرد کرده بود اما با حمایت و جلسه با مسئولان کشوری و استانی سعی کردیم چالش‌ها را برطرف کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بسیاری در استان زنجان وجود دارد اما در لیست مقاصد گردشگری قرار ندارد، عنوان کرد: محوطه اطراف گنبد و ارگ سلطانیه در شأن استان نیست و باید این منطقه ساماندهی و حصار اطراف برداشته شود.

شجاعی با بیان اینکه احداث یک بیمارستان درخور جمعیت خرمدره از آروزهای دیرینه مردم این شهرستان است، ابراز کرد: با پیگیری از وزیر بهداشت، دستور احداث بیمارستان 226 تخت‌خوابی نور ولایت صادر و ردیف بودجه آن اخذ شده و تلاش داریم تامین اعتبار آن در بودجه سال آینده قرار گیرد. همچنین یک ساختمان آموزشی متعلق به پیام نور در این شهر وجود داشت که اکنون بلااستفاده بوده و قصد داریم در این مکان یک مرکز آموزشی در یکی از رشته‌های علوم پزشکی راه‌اندازی کنیم.

وی احداث کمربندی خرمدره را یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام برشمرد و افزود: نیمه‌کاره بودن این پروژه تصویر نامطلوب و خطراتی را ایجاد کرده است. در سال‌های گذشته 4 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز بود اما به دلیل کوتاهی برخی دستگاه‌ها و اختلاف بین پیمانکار و دستگاه اجرایی مربوطه این اعتبار احیا نشد و در حال حاضر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن به 6 میلیارد تومان رسیده و مشکلی در بودجه برای تامین آن نداریم.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در خانه ملت در خصوص ورزشگاه 3 هزار نفری ابهر که بیش از یک دهه مانند زخمی در برابر چشمان مردم قرار دارد، افزود: تخلفاتی در این پروژه صورت گرفته که اگر این تخلفات نبود، بودجه‌ای که تاکنون صَرف شده برای اتمام این پروژه کافی بود. همچنین مشکل پروژه، فقط تامین اعتبار نیست و تخلفات رخ داده نشان می‌دهد در استحکام بنا نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی در مورد وضعیت سد کینه‌ورس ابهر یادآور شد: باید 3.6 میلیون متر مکعب از آب این سد به مصرف کشاورزی می‌رسید اما به دلیل بدهی دولت به پیمانکار پروژه متوقف شده بود. در حال حاضر 9 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این شبکه آبرسانی جذب کردیم و با اجرای آن 3.6 میلیون متر مکعب برای بخشی از اراضی ابهر و خرمدره استفاده خواهد شد.

کمبود 50 درصدی آب شرب در ابهر

این مسئول فاضلاب ابهر را یکی از معماهای پیچیده در حوزه برنامه و بودجه خواند و گفت: این پروژه نیمه‌کاره به عنوان پروژه تمام شده مطرح و بودجه آن حذف شده بود اما اکنون با ورود بخش خصوصی فاضلاب ابهر که پیشرفت 80 درصدی دارد، به سرانجام خواهد رسید. همچنین ابهر در افق سال 1425 به 32 میلیون متر مکعب آب شرب نیاز دارد اما اکنون 50 درصد کمبود آب داریم. با راه‌اندازی اندیشکده پیشرفت و توسعه در راستای شناسایی و رفع مشکلات تامین بیش از 4 میلیون متر مکعب آب شرب را پیش‌بینی کردیم.

شجاعی با اشاره به اینکه 8000 باغدار در حوزه انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه فعالیت می‌کنند که عمده محصول تولیدی آن‌ها کشمش و تیزاب است، ادامه داد: قیمت خرید این محصولات از کشاورزان پایین بوده و مردم را متضرر کرده است و باید خرید تضمینی با قیمت مناسب از کشاورزان انجام شود.

وی تصویب موضوع مالیات بر خانه‌های خالی را از اقدامات مهم مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: بدون این اقدام کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر نبود. مالیات بر عایدی سرمایه نیز طرحی در راستای جلوگیری از دلالی و سوداگری است؛ در واقع زمانی که سرمایه‌گذاری مولد نباشد به سمت سوداگری خواهد رفت در حالی که باید فعالیت‌ها باید به سمت تولید مولد سوق یابد.

نائب رئیس کمیسون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه 1400 به ساماندهی موضوع افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولت و تعیین سقف حقوق 21 برابر کف حقوق تصریح کرد: در این فرآیند فاصله کف و سقف حقوق ناعدالانه بود بنابراین برای تحقق عدالت سقف حقوق از 21 برابر به 15 برابر کف حقوق رسید. مالیات پلکانی شد و کسانی که حقوق بیشتر می‌گیرند باید مالیات بیشتری دهند. همچنین افزایش 25 درصد حقوق تا سقف 10 میلیون تومان اعمال می‌شود و بالای 10 میلیون تومان مشمول افزایش 2.5 میلیون تومانی حقوق می‌شود.

وی با اشاره به ناعادلانه بودن معافیت‌های مالیاتی برای هنرمندان ابراز کرد: برای همه هنرمندان ارزش قائلیم اما هنرمندان برای با درآمدهای تا 500 میلیون تومان معاف از مالیات بودند که در حال حاضر سقف معافیت مالیاتی به 200 میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین همسان‌سازی حقوق از دیگر اقدامات مجلس یازدهم است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیش از 1700 تحریم برای ایران وضع شده است، اظهار کرد: آمریکا آمادگی خود برای لغو 900 تحریم و مذاکره برای 200 مورد را اعلام کرده و 500 تحریم را به هیچ وجه لغو نمی‌کند. این تصمیم برای کاهش تحریم‌ها در راستای تصویب قانونی در مجلس و ترس از اقدامات ایران حاصل شده است.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود خلاها در زمینه قوانین نظارت بر رفتار نمایندگان ادامه داد: کارگروه بازنگری در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با هدف ایجاد سازوکارهای لازم برای نظارت دقیق‌تر این مرکز تشکیل شده است.

نبود شفافیت در سهام عدالت

وی با اشاره به اینکه سهام عدالت اشکالت زیادی داشته و از ابتدا عملکرد دولت در سهام عدالت شفاف نبود، تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها در این بخش بورسی نیستند و شفافیت ندارند و نمی‌دانیم چه اتفاقی برای مال مردم خواهد افتاد. بنابراین طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت را تهیه کردیم و باید بررسی جدی از ابتدای شکل‌گیری تا کنون انجام شود.

شجاعی در مورد قطعی‌های برق و شکایت از وزیر نیرو خاطرنشان کرد: وزیر نیرو موضوعاتی مانند کمبود بارش، کمبود برق، افزایش مصرف و فعالیت رمزارزها را از چالش‌های این حوزه مطرح کرد اما این توجیه‌ها در قطعی برق قابل پذیرش نیست؛ چراکه میزان مصرف برق و نیاز سال 1400، لزوم افزایش تولید برق و تخمین مصرف برق رمزارزها قابل پیش‌بینی بوده و باید وزارت نیرو تمهیدات لازم را می‌اندیشید و مدیریت اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در قطعی برق نیز عملکرد ضعیفی را نشان داد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان زنجان تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در شوراهای شهر استان را 728 نفر برشمرد و گفت: از این تعداد 21 نفر پیش از رسیدگی هیئت‌های اجرایی انصراف دادند. در بررسی هیئت اجرایی و هیئت نظارت‌های شهرستانی 138 نفر معادل 21 درصد داوطبان رد صلاحیت شدند. در بررسی هیئت عالی نظارت صلاحیت 35 نفر از ردصلاحیت‌شدگان تایید شدند و 85 نفر نیز اعتراض خود را اعلام کردند که نتایج نهایی 15 خرداد اعلام می‌شود و در تایید و رد صلاحیت‌ها چشم خود را به روی گرایش‌های سیاسی بستیم.

انتهای پیام
captcha