اهتمام آیت‌الله امینی در تقویت و تبیین مبانی ولایت فقیه
کد خبر: 3903674
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
حجت‌الاسلام مهدوی‌پور:

اهتمام آیت‌الله امینی در تقویت و تبیین مبانی ولایت فقیه

نماینده ولی فقیه در دهلی نو گفت: آیت‌الله امینی با ایجاد مرکزی علمی در مجلس خبرگان، تلاش زیادی برای تقویت و تبیین مبانی ولایت فقیه و صیانت از آن داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور نماینده ولی فقیه در هندوستانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، 19 خردادماه، در مراسم بزرگداشتی به مناسبت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله امینی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در چهلمین روز ارتحال ایشان در دهلی نو هستم و امکان حضور در این مراسم را ندارم، ولی برای برگزاری این مراسم از سوی مؤسسه فهیم و از طریق فضای مجازی جای قدردانی دارد.

وی افزود: آیت‌الله امینی یک شخصیت بین‌المللی و جهانی بود؛ بعد از انقلاب از طرف امام خمینی(ره) مأمور شد تا به سفرهای گوناگون به کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی بروند و سفرهای تأثیرگذاری هم داشتند و حلال مشکلات بود؛ در روزهای آغازین انقلاب نیاز بود فردی مانند ایشان در کشورهای مختلف اهداف انقلاب را تبیین و تشریح کنند و در این راستا موفق عمل کردند.

مهدوی‌پور تصریح کرد: در سفری که به اندونزی داشتند، در روزهای نخست انقلاب روابط ایران با آنجا روابط خوبی نبود، ولی ایشان به عنوان نماینده امام با مسئولان اندونزی رایزنی کردند و موفق شدند که ذهن آن‌ها را متحول و به امام(ره) و انقلاب خوش‌بین کنند یا در سفر به چین در ابتدای انقلاب، جوانان باانگیزه و متدین را جذب کردند و این جوانان به ایران برای تحصیل آمدند و در حوزه مشغول تحصیل شدند. آیت‌الله امینی سفرهای تأثیرگذار، راهگشا و مؤثر داشتند و در هر سفری دریچه جدیدی به ادیان و فرهنگ‌ها بر روی ایشان باز می‌شد؛ ایشان بصیرت و دید بازی داشتند که بخشی از این بصیرت معلول سفرهای بین‌المللی ایشان بود.

صیانت از اندیشه ولایت فقیه

نماینده ولی فقیه در دهلی نو اظهار کرد: ایشان جز ارکان نظام بودند و پست‌های حساسی داشتند؛ جز اسرار سرّ امام، انقلاب و معتمد امام(ره) بودند؛ مؤسس دبیرخانه خبرگان و سال‌ها عضو آن بودند؛ در دبیرخانه هم نگاه بازی به مجلس خبرگان داشت و معتقد بود که همان طور که مجلس خبرگان اهمیت بالایی در نظارت و تعیین رهبری دارد و مهم‌تر از آن، صیانت از جایگاه رهبری و ولایت فقیه است.

وی اضافه کرد: بر این اساس، طرحی را به هیئت رئیسه خبرگان بردند که باید مرکز تحقیقات علمی زیرنظر دبیرخانه تأسیس و به ولایت فقیه و نظام الهی، کار علمی دقیق و عمیق انجام دهد. ایشان می‌فرمود که اکثر مردم چون شخصیت امام(ره) و رهبری و نقش ولی فقیه را در مشکلات اساسی دیده‌اند، اعتماد به ولی فقیه دارند و او را ملجأ می‌دانند و اطاعت می‌کنند، ولی در آینده ممکن است برخی شبهه روایی و علمی برای مبنای ولایت فقیه درست کنند و برای اینکه بتوانیم دفاع علمی کنیم، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهیم.

رسالت بین‌المللی حوزه

مهدوی‌پور تصریح کرد: این مرکز علمی اقدامات بزرگی را زیر نظر ایشان انجام داد؛ ایشان شش مدرسه با دوهزار طلبه را هم اداره می‌کردند و به نظام درسی حوزه دیدگاه بسیار بازی داشتند؛ البته خیلی از مسائل را نمی‌توانست رسانه‌ای کند، ولی در جلسات خصوصی طرح می‌کرد؛ وی معتقد بود که حوزه باید محقق و مبلغ برای سراسر دنیا تربیت کند و نگاه بین‌المللی داشته باشد.

وی افزود: آیت‌الله امینی برای تاسیس رشته‌های تخصصی و مهارت‌افزایی طلاب تأکید زیادی داشتند و اضافه بر آن معتقد بود که در نظام اسلامی اجتهاد اقتضای برخی پست‌هاست و این افراد باید قبل از پذیرش مسئولیت یک دوره مطالعات علمی در مورد حکومت اسلامی و ولایت فقیه داشته باشند تا اجتهادی با این مقوله آشنا شوند و حتی اعتقاد وی این بود که نمایندگان مجلس هم باید یک دوره بحث حکومت‌شناسی را مطالعه کنند.

سختگیری در بیت‌المال

نماینده ولی فقیه در دهلی‌نو اظهار کرد: اخلاقیات ایشان فوق‌العاده ممتاز بود؛ فوق‌العاده زندگی زاهدانه‌ای داشت و با وسواس و سخت‌گیری زیادی به بیت‌المال رفتار می‌کرد و حداقلی در هزینه و حداکثری در خدمت‌رسانی بودند؛ ایشان معتقد بود نباید تشریفات و ساختمان‌های آن‌چنانی داشته باشیم و کارهای بزرگ را با امکانات محدود انجام دهیم. به خاطر شناختی که از نیازهای داخل و خارج کشور داشت، کتب ارزنده‌ای تألیف کردند و تا پایان عمر هم ادامه دادند که برخی از آنها به ده‌ها زبان در هندوستان، اندونزی، اروپا، آلبانی و آفریقا چاپ شده است.

وی بیان کرد: ایشان فردی بدون ادعا ولی دارای عمق علمی و اخلاقی بود؛ به انقلاب حساس و فوق‌العاده دلسوز بود و برخی مسائل واقع ایشان را غصه‌دار می‌کرد؛ ایشان در برخی فتنه‌ها و مشکلات کشور، پدرانه برای حل آن‌ها تلاش می‌کردند، بدون اینکه بخواهند رسانه‌ای شود. ایشان پشتوانه بسیار قوی برای امام(ره) و رهبری بود بدون آنکه چندان در سطح رسانه مطرح شود.

انتهای پیام
captcha