نقش 3 زن در حفظ جان امام زمان(عج)
کد خبر: 4191738
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
اصغر منتظرالقائم مطرح کرد:

نقش 3 زن در حفظ جان امام زمان(عج)

استاد دانشگاه اصفهان گفت: امام عسکری(ع) نرجس خاتون را به همسری برگزیدند و مراسمی هم نگرفتند و زایمان و تولد هم جز نزد چند نفر مخفی ماند و در شرایطی کاملا سری، تولد امام رخ داد و نرجس خاتون و بانو حدیث و حکیمه خاتون جان امام زمان(عج) را حفظ کردند.

اصغر منتظر القائمبه گزارش ایکنا، اصغر منتظرالقائم؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، 13 دی ماه در نشست علمی «نقش مادران ائمه(ع) در حفاظت از وصایت و امامت الهی» ذیل  نشست تخصصی «منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهم‌السلام در تمدن اسلامی» که از سوی گروه سیره و تاریخ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: همه متخصصان تربیتی می‌گویند مادران بیشترین اثر را بر تربیت فرزند دارند و گفته شده است که باید در بحث تربیت بیشترین نقش به مادر داده شود ولی ما متاسفانه از این مسئله غفلت داریم؛ بر این اساس مادران ائمه(ع) هم نقش زیادی در تربیت ائمه(ع) داشتند که از جمله نقش حضرت زهرا(س) در فرزندانشان مشهود است و روایات متعددی هم در این‌باره داریم. ایشان در آموزش و رفتار اجتماعی حسنین(ع) و حضرت زینب(س) و ام‌کلثوم نقش اصلی را ایفا کردند.

منتظرالقائم با بیان اینکه نقش مادران در همراهی با ائمه و صاحب سر بودن برای فرزندانشان، مخفی نگه‌داشتن دوره زایمان از جاسوسان به خصوص در ائمه عصر وکالت خیلی مهم بوده است، اظهار کرد: عامل و نقش دیگر در تاثیرگذاری مادران ائمه(ع)، هم ایجاد سرمایه اجتماعی برای فرزندان است؛ شاهدیم که ایشان نقش مهمی در انتقال امامت الهی و ایجاد اعتمادسازی برای جامعه داشتند. مادران ائمه(ع) در ایجاد سرمایه اجتماعی، اعتمادسازی و رفع شبهه نقش زیاد و مهمی داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: یکی از مادران ائمه(ع) و گل سرسبد آنان، حضرت فاطمه(س) است؛ وقتی سقیفه مطرح شد؛ گفتند که پیامبر(ص) در حالی از دنیا رفت که جانشینی برای خود انتخاب نکرد؛ در  این ماجرا، بریده‌شدن از آسمان توسط خلیفه اول فریاد زده شد و گفتند ما امرا هستیم و شما وزرا؛ به قول مادلونگ در کودتایی که خلیفه دوم به نفع خلیفه اول داشت قدرت را به دست گرفتند و در این وضع نقش حضرت زهرا(س) خیلی مهم است.

وی افزود: وقتی حمله به منزل ایشان صورت گرفت همچنین وقتی ترور علی(ع) مطرح شد حضرت زهرا(س) در برابر جنگ سخت و نرم و جنگ روانی و رسانه‌ای که خلفا درست کردند، ایستاد و به روشنگری پرداخت. ایشان در برابر آنان ایستاد و در مسجد النبی و در خطبه فدکیه بعد از بیان توحید و ... درباره امامت فرمودند: و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا من الفرقة؛ در همین سخنرانی حضرت به تندی با خلیفه صحبت کردند و فرمودند: مانند این فاجعه وجود نداشته است و در پایان هم از تعبیر قرآنی «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» استفاده کردند.

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: همچنین در جمع زنان انصار هم فرمودند؛ آیا من مظلوم واقع شوم از ناحیه میراث پدرم در حال که جلوی دیدگان من هستید و صدای شما را می‌شنوم و زیر پوشش محبت من فعالیت می‌کنید؛ صدای شما را می‌شنوم و شما صاحب عده و عُده و سلاح و نفرات و سپر هستید و شما را دعوت می‌کنم ولی اجابت نمی‌کنید؛ از فتنه می‌ترسیدید ولی در فتنه افتادید و به راستی که جهنم بر کافران محیط است. ایشان به همراه حضرت علی(ع) به خانه انصار می‌رفتند و از آنان استمداد می‌طلبیدند.

حفظ جان امام کاظم(ع) توسط بانو حدیث

وی ادامه داد: در دوره منصور و بعد از اینکه او اقدام به کشتن گسترده علویان در بغداد کرد، امر وصایت امام صادق(ع) به 5 نفر واگذار شد؛ وقتی منصور به والی مدینه دستور داد که امام کاظم(ع) را به قتل برساند، والی مدینه به او خبر داد که 5 نفر برای وصایت مطرح هستند و من کدام را باید بکشم و منصور وقتی با چنین چیزی مواجه شد از کشتن 5 نفر منصرف شد؛ البته حضرت وصایا و ردای امامت را بر تن حضرت موسی بن جعفر کرده بودند ولی برای حفظ جان امام(ع)، حمیده خاتون نقش‌آفرینی کرد که شیخ مفید در الارشاد و مسعودی در اثبات‌الوصیه آن را ذکر کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) در شرایط خفقان در سامرا زندگی می‌کردند و در چنین شرایطی امام به صورت مستقیم نمی‌توانستند با مردم مواجه شوند لذا معرفی امام مهدی(ع) هم در شرایط خاص و به صورت خصوصی و مخفیانه صورت گرفت. بانو حدیث در اینجا نقش مهمی ایفا کرد؛ جعفر کذاب خواست دو مرتبه به شیعه خیانت کند، یکی درباره امام عسکری(ع) و دیگری امام زمان(عج) و هر دو بار قصد داشت خودش را به عنوان جانشین امام قبلی معرفی کند و مدعی دروغین امامت بود.

نقش زنان برجسته در حفظ جان امام زمان(عج)

وی افزود: بنابر نظر نوبختی عده‌ای از شیعیان هم باور کرده بودند که جعفر کذاب امام است ولی با تلاش امام عسکری(ع) و بانو حدیث این توطئه خنثی شد و در مرحله دیگر هم به خاطر شرایط امنیتی سامرا و وجود جاسوسان متعدد، امام عسکری(ع) نرجس خاتون را به همسری برگزیدند و مراسمی هم نگرفتند و زایمان و تولد هم جز نزد چند نفر، مخفی ماند و در شرایطی کاملا سری، تولد امام رخ داد و نرجس خاتون و بانو حدیث و حکیمه خاتون جان امام زمان(عج) را حفظ کردند.

منتظرالقائم تصریح کرد: نتیجه بحث آن که جامعه امروز می‌تواند از نقش مادران ائمه(ع) در تربیت فرزندان شایسته و در اعتمادسازی جامعه نسبت به آنان و حفظ جایگاه رفیعشان عبرت و الگو بگیرد تا جامعه زنان ما بیشتر متاثر شده و الگو بگیرند. 

انتهای پیام
captcha