انتشار مجموعه‌ای از مقالات در باب حيات، حكمت و حكومت پيامبر(ص)
کد خبر: 2589213
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵

انتشار مجموعه‌ای از مقالات در باب حيات، حكمت و حكومت پيامبر(ص)

گروه انديشه: كتاب «حيات، حكمت و حكومت پيامبر اعظم(ص)» مجموعه‌ای از مقالات از نويسندگان مختلف است كه به كوشش حميدرضا مطهری تدوين و توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين حميدرضا مطهری، مدير گروه سيره اهل بيت(ع) پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، با اشاره به كتابی كه با عنوان «حيات، حكمت و حكومت پيامبر اعظم(ص)» به همت پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) تدوين و انتشار يافته است، به بيان نكاتی در باب اين كتاب و معرفی آن پرداخت.
مطهری با اشاره به اين‌كه زندگی پيامبر(ص) از موضوعاتی بوده كه همواره انديشمندان مختلف را به خود جذب می‌كرده است، عنوان كرد: هر كسی به فراخور انگيزه و توان خود در صدد بررسی و تبيين زندگی پيامبر اكرم(ص) برآمده و آثار متفاوتی نيز در اين زمينه تنظيم شده، اما نكته‌ای كه هست اين است كه غالب اين آثار كتاب‌هايی هستند كه تلاش كرده‌اند كه همه جوانب سيره پيامبر(ص) را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند و طبيعتاً ممكن است كه مطالعه يك كتاب اين چنينی برای خوانندگان دشوار باشد. در حالی كه اگر مجموعه‌ای از مقالات در اين زمينه ارائه شود رغبت بيشتری به خواند آن وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: از اين رو ما در پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) و به ويژه در گروه سيره اهل بيت(ع) پروژه‌ای را در ارتباط با زندگی پيامبر كرم(ص) تعريف كرديم و مجموعه مقالاتی را طراحی كرديم كه تلاش شد جوانب فردی و اجتماعی زندگی پيامبر(ص) و سيره حكومتی و راز و رمز برخی از اقدامات ايشان در اين پروژه گنجانده شود. اين مجموعه مقالات تا حدود زيادی موفق شد كه جوانب مختلف زندگی پيامبر اكرم(ص) را، از دوران پيش از زمان بعثت تا زمان رحلت، در برخی از مهمترين، و البته نه كاملترين بلكه مهمترين جوانب زندگی پيامبر اكرم(ص) بررسی كند و اطلاعات ارزشمندی را در اختيار خوانندگان قرار بدهد.
مطهری افزود: طبيعتاً اين اثر می‌تواند با تكميل در دوره‌های بعد و پرداختن به جوانبی كه مورد توجه قرار نگرفته است كاملتر شود و گامی در شناساندن پيامبر اكرم(ص) به جامعه اسلامی باشد.
مدير گروه سيره اهل بيت(ع) پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) با بيان اين كه اين مجموعه شامل 19 مقاله از محققان و پژوهشگران تاريخ اسلام است، عنوان كرد: تلاش كرده‌ايم كه دو مقاله نخست معرفی اجمالی‌ای از زندگی پيامبر(ص) باشد و زندگی ايشان را از آغاز تا انتها به مخاطبان نشان بدهد. «فرازمندی حيات نبوی تا عهد مدنی» دوران مكی حيات ايشان را بررسی كرده است و مقاله دوم يعنی «پيشرفت حيات نبوی در عهد مدنی» كه دوران زندگی پيامبر اكرم(ص) در مدينه را بررسی كرده و هر دو مقاله به قلم سيدعليرضا واسعی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به رشته تحرير در آمده است، طبيعتاً نگاه مختصری به زندگی پيامبر(ص) دارند كه با هدف ارائه تاريخچه‌ای از زندگی پيامبر(ص) به خواننده‌ای كه می‌خواهد اين مجموعه را ببيند در ابتدای اين مجموعه مقاله گنجانده شده است.
مطهری با معرفی مقالات ديگر اين مجموعه گفت: «پيامبر(ص) و قرآن» از سيدعبدالله حسينی، «بررسی مقايسه‌ای گزارش‌های سيره نبوی با قرآن» از مصطفی صادقی و بعد دو مقاله كه به تحولات شهرهای مدينه و مكه در عهد نبوی پرداخته است، با عناوين «دگرگونی‌های سياسی، اجتماعی و فرهنگی شهر مكه تا عصر نبوی» از اصغر منتظر القائم، دانشيار گروه تاريخ دانشگاه اصفهان و «تحول ساخت شهری مدينه و پذيرش مركزيت در عهد نبوی» از سركار خانم شهلا بختياری، عضو هيئت علمی دانشگاه الزهرا(س) از ديگر مقالات اين مجموعه است. مقاله‌ای نيز با عنوان «روابط اجتماعی در مدينه در عصر نبوی با تأكيد بر نقش پيامبر(ص)» از سركار خانم سيده معصومه اخلاقی، از پژوهشگران تاريخ در اين مجموعه آمده است.
وی با بيان اين كه در ادامه مقالاتی با موضوع سيره سياسی پيامبر(ص) مورد بحث قرار گرفته است، اظهار كرد: در يك مقاله با عنوان «اصول حاكم بر سياست خارجی پيامبر(ص)» كه توسط آقای رضا عيسی‌نيا و بنده اين مقاله تدوين شده است و مقاله‌ «حضور سياسی جوانان در حكومت رسول خدا(ص)» كه سركار خانم منيره ناصح ستوده آن را نوشته‌اند و «نقش زنان در حكومت پيامبر(ص)» از سيدمحمود سامانی از جمله اين مقالات است. «سيره نظامی پيامبر(ص)» عنوان مقاله بعدی است كه بنده نوشته‌ام و مقاله بعدی نيز «سيره امنيتی رسول خدا(ص)» است كه آقای حميدرضا فرخی آن را نوشته‌اند.
مطهری با بيان اين كه در مقالات بعدی به بعد به حكمت برخی از كارهای پيامبر(ص) پرداخته شده است، عنوان كرد: «حكمت ازدواج‌های پيامبر(ص)» از جليل تاری، عضو هيئت علمی دانشگاه پيام نور، «حجاب در عصر رسول خدا(ص)» از سيدخليل طاووسی، «اخلاق خانوادگی پيامبر(ص)» از اصغر سنايی، «بهداشت فردی در سيره نبوی» از اميرعلی حسن‌لو، «مناسبات پيامبر(ص) و يهود» از مصطفی صادقی، «روابط پيامبر(ص) با مسيحيان» از سركار خانم گلشاد حيدری و آخرين مقاله با عنوان «صابئين و زرتشتيان» از سركار خانم منيره شريعت‌جو مقالات اين بخش از كار هستند.
مدير گروه سيره اهل بيت(ع) پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) در پايان گفت: در واقع در اين مجموعه تلاش كرده‌ايم كه هم خلاصه‌‌ای از زندگی پيامبر(ص) را تبيين كنيم و هم سيره سياسی، نظامی و امنيتی ايشان در مجموع امر حكومت‌داری در سيره ايشان مورد بررسی قرار گيرد و هم حكمت بعضی از كارهای پيامبر(ص) را بررسی كرديم ضمن اين كه تلاش كرده‌ايم كه اختصار در مقالات رعايت شود تا خواننده بتواند بدون اين كه خسته شود اين مجموعه را مطالعه كند و با مطالعه هر كدام از مقالات اطلاعاتی را از زندگی پيامبر(ص) در همان موضوع خاص به دست بياورد
يادآور می‌شود، كتاب «حيات، حكمت و حكومت پيامبر اعظم(ص)» مجموعه‌ای از مقالات از نويسندگان مختلف است كه به كوشش حميدرضا مطهری، در قطع رقعی و در 684 صفحه، با قيمت 250 هزار ريال با شمارگان هزار و 400 نسخه توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
captcha