قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد
کد خبر: 4160088
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
سخنرانان وبینار مالزی:

قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد

شرکت‌کنندگان در وبینار «بررسی ضرورت حفظ حرمت مقدسات دینی» در مالزی تأکید کردند: توهین به مقدسات اسلامی و هتک حرمت قرآن کریم نشانه دورویی کشورهای غربی است و وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ وبیناری با عنوان «بررسی ضرورت حفظ حرمت مقدسات دینی» با  حضور اندیشمندان و علمای مالزیایی و ایرانی و با  همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و با مشارکت دبیرخانه سازمان‌های اسلامی مالزی (MAPIM)  دیروز سوم آگوست 2023  برابر 12 مردادماه برگزار شد.

این وبینار با مدیریت دبیرخانه سازمان‌های اسلامی مالزی(MAPIM) برگزار و اجرای  برنامه توسط «وقار احمد» از این مرکز با حضور جمعی از علاقه‌مندان و سخنرانان آغاز شد.

در ابتدای این وبینار، «وقار احمد»، مجری برنامه در سخنان کوتاهی  اهداف این وبینار را تشریح و به معرفی سخنرانان پرداخت و در ادامه از سخنرانان برای ارائه سخنان خود دعوت به عمل آورد.

سخنران نخست این وبینار، «السی یازیجی»، فعال حقوق بشر آلبانیایی ـ کانادایی و استاد دانشگاه اسلامی مالزی بود. وی تاریخ مدرن روسیه، عثمانی و ملل مسلمان را در گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی تدریس می‌کند.

قرآن‌سوزی در راستای پروژه اسلام‌ستیزی غرب است

السی یازیجی در این وبینار با اشاره به هتک‌ حرمت قرآن در سوئد این اقدام را در ادامه پروژه‌هایی دانست كه در كشورهای غربی در حوزه اسلام ستیزی تعریف می‌شود.

وی با بیان این‌كه این حركات مسبوق به سابقه است، تصریح كرد: دنیای غرب برای پیشبرد اهداف اسلام‌ستیزانه خود دلایل متعددی دارد و البته برای اجرایی‌كردن این پروژه‌ها تلاش می‌كند از همه ابزارها و روش‌های ممكن بهره ببرد.

این فعال حقوق بشر آلبانیایی ـ کانادایی با ذکر مثال‌هایی تاریخی از هتک حرمت اسلام و مسلمانان پرداخت و به استانداردهای دوگانه غرب در هتک حرمت مقدسات اشاره کرد.

یازیجی در ادامه گفت: كشورهای اروپایی و آمریكا به‌رغم مدعیاتی كه درباره حقوق بشر و آزادی بیان دارند، اما به دلایلی استناد می‌كنند كه اساسا هیچ مبنای عقلی و منطقی ندارد. آنها بارها بر این نكته تاكید كردند كه در وادی نقد به هیچ وجه نباید پدیده‌ای را مقدس دانست و از این رو همواره وقتی كسانی یا گروه‌هایی با تمسک به همین حربه زنگ‌زده به مقدسات مسلمانان توهین می‌كنند، در مقام توجیه، موضوع آزادی بیان را پیش می‌كشند و می‌گویند كه نمی‌توان به بهانه این‌كه برخی امری را مقدس می‌دانند جلوی نقد را گرفت.
قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد

وی اضافه کرد: غربی‌ها اگر واقعا به این شعار پایبند هستند باید دید اگر كسی در اروپا به نقد صهیونیزم بپردازد چگونه با او برخورد می‌كنند. كاملا مسلم است كه سؤال و طرح شبهه درباره این مسأله به هیچ وجه به مذاق غربی‌ها خوش نمی‌آید و آنها اساسا به كسی اجازه اظهارنظر درباره صهیونیزم را نمی‌دهند، وقتی صحبت از اسلام، روسیه، ایران و جهان اسلام می‌شود، به احساسات آنها احترام نمی‌گذارد. اما وقتی صحبت از لابی یهودی، صهیونیستی می‌شود، غرب آزادی بیان را تحمل نمی‌کند.

این استاد دانشگاه اسلامی مالزی همچنین با اشاره به اندیشه‌های «ماهاتیر محمد» در ترویج تساهل دینی در مالزی گفت: مالزی نمونه خوبی از تساهل مذهبی است. رهبرانی همچون ماهاتیر محمد در تلاش به اشاعه این تفکر در جهان اسلام بوده و  با سوءاستفاده استانداردهای دوگانه در هتک حرمت ارزش‌های اسلامی از سوی غرب مقابله کردند. 

سخنران دوم این وبینار عزمی عبدالحمید، رئیس دبیرخانه سازمان‌های اسلامی مالزی(MAPIM) بود. عبدالحمید برنده پنجمین دوره جایزه بین‌المللی حقوق بشر اسلامی است. وی به دلیل فعالیت‌های انسانی خود برای حرکت و بسیج گروه‌های مردمی در مالزی در مخالفت با  سوءاستفاده یا نقض حقوق بشر در میانمار، هند، فلسطین اشغالی، سوریه، یمن، سریلانکا و نیجریه موفق به کسب این جایزه بین‌المللی شد. وی به دلیلی فعالیت‌های حقوق بشری از سوی رئیس‌جمهور ایران، پاکستان و ترکیه و همچنین پادشاه مالزی مورد تقدیر قرارگرفته است.

قرآن‌سوزی، وجهه استکباری غرب را آشکار می‌کند

عزمی عبدالحمید در آغاز سخنان خود گفت: اسلام‌هراسی، تبعیض علیه مسلمانان و بیگانه‌هراسی در اروپا پدیده‌هایی هستند که از مرزهای هشدار عبور کرده و در مسیر مخاطره‌آمیزی پیش می‌روند؛ مسیری که مسلمانان را در این قاره بیش از هر زمان دیگری در معرض حوادث و رویدادهای خطرناک قرار می‌دهد. حادثه اخیر هتک حرمت قرآن در اروپا در پی مجموعه‌ای از اقدام‌های برخی سیاستمداران راستگرای افراطی و نژادپرست دانمارکی ـ سوئدی رخ داد که در طول سال‌های گذشته  شورای مشورتی سازمان‌های  اسلامی مالزی طی بیانیه‌هایی نسبت به تبعات این اقدامات بر جامعه مسلمانان اخطار داده بودند.

وی افزود: با توجه به واقعیت اسلام‌هراسی در اروپا، تعجبی ندارد که از استدلال آزادی بیان برای دفاع از نژادپرستی علیه مسلمانان استفاده شود. بسیاری از کشورهای اروپایی مدت‌هاست که راهپیمایی‌ها، فیلم‌ها و ادبیات اسلام‌هراسانه با هدف توهین به پیامبر اسلام (ص) و قرآن کریم را با علم حمایت‌های پشت‌ پرده از چنین اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای، نادیده می‌گیرند.

رئیس دبیرخانه سازمان‌های اسلامی مالزی(MAPIM) ادامه داد: علاوه بر این، درخواست‌های مکرر برای سوزاندن قرآن کریم به بهانه ارزش‌های سکولار غربی مانند آزادی بیان و آزادی فردی، اکنون در برخی از کشور‌های اروپایی مورد حمایت دولت قرار گرفته است؛ این گونه حوادث به وضوح نشان می‌دهد که اروپا هیچ احترامی برای اسلام و پیروان آن قائل نیست. اروپایی‌ها در مقابل با چشم‌پوشی از آزادی بیان، معترضان و روزنامه‌نگاران را به خاطر بیان حقیقت به بهانه نقض امنیت ملی بازداشت می‌کنند.
قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد
این فعال مالزیایی ادامه داد: اسلام‌هراسی را به درستی باید منعکس‌کننده نور بر سمت تاریک اروپا دانست؛ سمت تاریکی که نفرت علیه مسلمانان را سیاسی و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف را با چالش مواجه می‌کند. جنایت‌های نفرت‌محور به ویژه آن دسته از جنایت‌هایی که به صورت مشهود و ملموس مسلمانان را در اروپا هدف قرار می‌دهند، در این قاره در حال افزایش هستند؛ ممنوعیت حجاب، آتش افروزی در مساجد، جرم‌انگاری اقدام‌های جامعه مسلمانان و تعطیلی مساجد، سازمان‌ها و نهاد‌های اسلامی و زندانی کردن افراد از آن جمله هستند.

وی تأکید کرد: اروپایی‌ها در حالی از اصطلاح آزادی بیان برای توجیه اسلام‌هراسی استفاده می‌کنند که از صحبت‌کردن درباره نقض یا اعمال محدودیت بر حقوق مسلمانان خودداری می‌کنند. هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان در واقع دعوتی نمادین از افراد داری نگرش ضد اسلامی برای اعمال خشونت علیه مسلمانان است و ارجاع به آزادی بیان در این مورد چیزی جز تلاش برای پوشاندن دیدگاه‌های ضد مسلمانان نیست.

رویکرد قرآن، احترام به مقدسات سایر ادیان است


 حبیب رضا ارزانی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی سومین سخنران این وبینار بود.  ارزانی در سخنانی با عنوان «سیره قرآن کریم در مورد مقدسات» با ذکر آیات و روایاتی به تشریح بحث خود پرداخت و  گفت: در بسیاری از ادیان جهان، اشیاء خاصی مانند کتب دینی و حتی آثاری که معتقدند متعلق به بنیانگذار دین است وجود دارد که پیروان دین آن را مقدس می‌دانند.
قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد
وی در تبیین نگرش قرآن در این زمینه به آیه 108 سوره انعام «وَلَا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّمِّا لِکَذَلِکَ زَیَّمِّا لِکَ. َّ إِلَی رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ: (و به کسانی که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید که از روی دشمنی بدون علم به خدا دشنام دهند. این گونه برای هر امتی اعمالشان را پسندیدیم. سپس بازگشتشان به سوی پروردگارشان است و آنان را از آنچه انجام می‌دادند آگاه می‌سازد) اشاره کرد. ارزانی همچنین با ذکر آیات دیگری از قرآن کریم، رویکرد این کتاب مقدس در احترام به مقدسات دیگر ادیان را تشریح کرد.

همچنین علیر ضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز، پیامی برای این وبینار ارسال کرد.

معاف در بخشی از این پیام نوشت: «واژه و مفهوم مقدسات نیاز به واکاوی و ترمینولوژی دارد. مقدس و قدسیت و تقدس به معنای اتصال به آسمان است و آنچه که مقدس است بر روی آن حساسیت وجود دارد و خط قرمز است و اهانت به آن موجب واکنش و برخورد و زنجیره برخوردهایی می‌شود که به همه بشریت آسیب می‌زند.مسئله سوزاندن قرآن، فرصت مهمی است تا یک دور مضامین متعالی قرآن که برای انسان و جوان امروزی بخصوص در غرب جذاب است و با فطرت او تناسب دارد، مرور شود و بفهمد که علت دشمنی با قرآن، وجود این مضامین متعالی در آن است که ضمنا با اهداف دشمنان قرآن در استثمار انسان‌ها و جوامع نیز تعارض صد در صد دارد و این مفاهیم مهم که مفاهیم مشترک همه کتب آسمانی و همه ادیان است باید پاسداشته شود. به مقدسات اسلامی و همه ادیان بخاطر مفاهیم مترقی آشکار و نهفته در آن باید احترام گذاشت. اگر مردم صدای قرآن را بشنوند و با مفاهیم و مضامین متعالی آن آشنا شوند، دیگر به سراغ سایر مکاتب در عالم نخواهند رفت، و بلکه با آن معارضه خواهند کرد.

در پایان، سخنرانان به سوالات دنبال‌کنندگان وبینار پاسخ دادند.

قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد

قرآن‌سوزی، وجهه پنهان استکباری و نژادپرستی غرب را آشکار کرد

انتهای پیام
captcha