قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از دوره توانمندسازی مشهد می‌گویند
کد خبر: 4155335
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد

قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از دوره توانمندسازی مشهد می‌گویند

دوره توانمندسازی قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری با حضور ۴۰۰ فعال قرآنی در مشهد مقدس برگزار شد که بازخوردها حاکی از رضایت اکثر شرکت‌کنندگان و مطالبه برای تداوم برپایی این دوره‌ها است.

دوره توانمندسازی قرآنیان

دوره توانمندسازی قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری با حضور ۴۰۰ فعال قرآنی متشکل از مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، مربیان جلسات خانگی قرآن کریم با محوریت جهاد تبیین و تدبر در قرآن در راستای تقویت شبکه آموزش قرآن استان طی روزهای ۱۷ تا ۲۲ تیرماه در مشهد مقدس برگزار شد که در همین خصوص گفت‌وگوهایی با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری و برخی فعالان قرآنی حاضر در دوره انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه در دوره توانمندسازی قرآنیان در مشهد به‌دنبال حضور گروه‌ها و حلقه‌های مؤثر قرآنی استان بودیم که خوشبختانه این هدف تقریباً محقق شد، اظهار کرد: بالای ۹۰ درصد قرآنیان شرکت‌کننده در دوره از مخاطبان دغدغه‌مندی بودند که در ادامه مسیر نیز همراه خواهند بود.

وی با ذکر اینکه دو محور جهاد تبیین و تدبر در قرآن کریم هم در دوره مشهد و هم در ادامه مسیر تقویت شبکه آموزش قرآن استان سرلوحه کار قرار دارد، ادامه داد: مباحث خوبی ناظر بر جهاد تبیین توسط حجت‌الاسلام راجی در مشهد بیان شد و انتظار ما از فعالان قرآنی این است که برای امتداد یافتن این مسیر، در حوزه جهاد تبیین اقدامات اثرگذاری را در بسترها و جامعه مخاطبی که در اختیار دارند، ایفا کنند و نقش اجتماعی جامعه قرآنی بیش از پیش ملموس شود. 

کارگر بیان کرد: برای هر اتوبوس در طول مسیر، راهبران قرآنی فعالیت داشتند و مباحثی ارائه و بازخوردها دریافت شد، همچنین کاربرگ‌هایی در بین قرآنیان توزیع شد تا طرح‌های پیشنهادی خود ناظر بر جهاد تبیین و تدبر در قرآن را ارائه دهند؛ در ادامه کار، نشستی را با این راهبران قرآنی و نیز گروه‌‌ها و حلقه‌ها در شهرستان‌های خودشان در دستور کار داریم تا نظرات آنان را دریافت و ادامه مسیر را پیگیری کنیم. 

تداوم ارتباط با حلقه‌های قرآنی شهرستان‌ها

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌و‌بختیاری افزود: برنامه‌ها و مباحث دوره توانمندسازی مشهد تا پایان تابستان در استان ادامه دارد و گروه‌ها رها نمی‌شوند، البته امکان دارد گروه‌های جدیدی به جمع حاضر افزوده و گروه‌هایی که کمتر فعالند، از مجموعه حذف شوند.خوشبختانه اکثر شرکت‌کنندگان از افراد فعال و دغدغه‌مند و پیگیر کار قرآنی هستند و می‌توانند در شهرستان‌ها کارها را پیگیری کنند.

کارگر با تأکید بر اینکه کار در شهرکرد و شهرستان‌ها تداوم خواهد داشت، توضیح داد: در این راستا، بنده و کارشناسان و اساتید در شهرستان‌های مختلف که حلقه‌های قرآنی فعالند، حضور خواهیم داشت و باید در امتداد این مسیر شاهد کُنش و فعالیت اجتماعی قرآنیان در ماه‌های آینده باشیم. 

وی با بیان اینکه نظرسنجی از قرآنیان در خصوص دوره توانمندسازی مشهد هنوز تکمیل نشده است، تصریح کرد: با این‌حال، بازخوردهایی که از قرآنیان به‌صورت حضوری و در پیام‌های مجازی دریافت کردم حاکی از رضایت آنان بود و اکثراً از مباحث معرفتی و مهارتی، حضور اساتید و نیز برنامه‌های جنبی ابراز رضایت داشتند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌و‌بختیاری تأکید کرد: ساماندهی و هماهنگی ۴۰۰ نفر با علایق و سلایق مختلف در یک بازه زمانی چند روزه در گرمای هوا و شرایط سخت، کاری بسیار دشوار است و همراهی قرآنیان و صبر و حوصله و اخلاق قرآنی آنان باعث آسان شدن دشواری‌ها می‌شد و به ما انگیزه داد که این برنامه را با جدیت و علاقه پیش ببریم و ادامه بدهیم؛ دعوت از اساتید دوره نیز انجام شده است و در حال پیگیری هستیم.  

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جا ماندن برخی قرآنیان از دوره توانمندسازی مشهد و گلایه‌مندی آنان، توضیح داد: اطلاع‌رسانی حتی‌الامکان انجام شد و فراخوان ثبت‌نام در تمامی گروه‌ها و کانال‌های مربوط استانی و شهرستانی و نیز مجموعه‌هایی همچون جامعه قرآنی عصر، مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، کارشناسان قرآنی شهرستان‌ها، ارسال پیامک و ... به‌همت خود فعالان قرآنی منتشر شد و بعد از تکمیل فهرست ثبت‌نام، تلاش کردیم مربیان و قرآن‌آموزان حائز شرایط در این دوره دعوت شوند؛ طبیعی است که برخی افراد به هر دلیلی این فراخوان‌ها را ندیده باشند و از ثبت‌نام جا بمانند. 

قرآنیان دوره توانمندسازی رها نشوند

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد که به همراه تعدادی از قرآن‌آموزان خود در این دوره شرکت کرده بود در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دوره توانمندسازی قرآنیان در مشهد مقدس یک حرکت بسیار خوب و نو در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان بود، اظهار کرد: تا به حال ندیده بودم که مسئولان تا این اندازه قبول سختی و مسئولیت کنند و با همتی والا، ۴۰۰ نفر از جامعه قرآنی استان را در چند روز در مشهد مقدس گرد هم آورند و هم از حیث توفیق زیارت حرم رضوی، ایاب و ذهاب، اسکان و پذیرایی و نیز برپایی دوره‌های خوب و سودمند حمایت و پشتیبانی کنند.

وی ادامه داد: انتظار و تصور ما همیشه این بود که جامعه قرآنی لااقل یک دورهمی نیم‌روزه با هم تشکیل دهند و گفت‌وگو و تبادل نظر کنند و از تجربیات هم بهره ببرند و برپایی دوره توانمندسازی مشهد یک اقدام فوق تصور بود و تجربه سفری معنوی و پربار را برای همه ما رقم زد.

این بانوی قرآنی پیشکسوت استان تأکید کرد: از بانیان این برنامه تشکر می‌کنم که آسایش را بر خود حرام کردند تا این برنامه فاخر و گسترده عملیاتی شود؛ این امیدواری وجود دارد که شاهد تداوم برنامه توانمندسازی در استان یا در مناطق نزدیک‌تر نظیر شهر مقدس قم باشیم. 

بهرامی در پایان گفت: اگر بخواهیم لااقل این جمعیت چندصد نفری را همراه خودمان داشته باشیم و برای ارتقای سطح آموزش قرآن استان به نیروی این مربیان قرآنی تکیه کنیم، نباید رها شوند بلکه در دوره‌های دیگری نیز شرکت کنند و توانمندتر شوند. 

محتوای دوره توانمندسازی قرآنیان در مشهد 

مریم قاسمی کُرانی، حافظ کل و مدرس حفظ قرآن کریم در استان در گفت‌وگو با ایکنا با ابراز خرسندی از برپایی دوره توانمندسازی قرآنیان در مشهد مقدس که با حضور توأمان مربیان در کنار قرآن‌آموزان همراه بود و با اشاره به اینکه این دوره برای شرکت‌کنندگان بسیار مفید و راهگشا بود، اظهار کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی در طول مسیر تا رسیدن به مشهد مقدس، ابتکار خوبی بود تا ذهنیت قرآنیان ناظر بر مباحث فرهنگی از قبل آماده شود و مباحث دوره را بهتر دریافت کنند.

وی ادامه داد: بر این پایه، در هر یک از اتوبوس‌ها یک مسئول آقا و یک راهبر قرآنی مسئولیت اتوبوس را بر عهده داشتند و مباحث ارائه شده را مدیریت می‌کردند. راهبرهای قرآنی ایجاد فضای گفت‌وگویی و بحث و تبادل نظر بود که شرایط را برای حاضران در اتوبوس مهیا کنند تا نه‌تنها فشار و رنج سفر و گرمای هوا و ... کمتر حس شود، بلکه بتوانند از این فرصت چندین ساعته در جهت ارتقای سواد استفاده کنند. 

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: مباحثی که در طول مسیر به قرآنیان ارائه شد در سه محور بودند که نخست، ناظر بر ضرورت تأثیرگذاری اجتماعی قشر قرآنی بر جامعه و پاسخ به این پرسش بود که فعالان قرآنی برای نقش‌آفرینی بیشتر در جامعه چه راهکارهایی را باید اتخاذ کنند.

جمع‌آوری طرح‌های پیشنهادی قرآنیان 

قاسمی ادامه داد: بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای افزایش انس نسل جوان با قرآن کریم، دومین محور گفت‌وگوها در طول مسیر بود که مباحث خوبی ارائه شد؛ سومین محور نیز پاسخ قرآنیان به این پرسش بود که اگر رئیس اداره امور قرآنی بودید، چه طرح‌هایی انجام می‌دادید؟ این گفت‌وگوها جمع‌آوری و دسته‌بندی شد که در قالب یک گزارش به اداره امور قرآنی ارائه می‌شود و مقرر شده طرح‌ها بررسی و چکش‌کاری شوند و بهترین طرح به مرحله عمل در بیاید.

مدرس حفظ قرآن کریم تصریح کرد: نگاه مسئولان این است که پایان دوره در مشهد مقدس، پایان کار نباشد بلکه قرآنیان همچنان در این فضا باقی بمانند و دغدغه‌مندانه در پی ارتقا و تحول مثبت در فعالیت‌های آموزشی در مناطق خودشان باشند.

قاسمی تأکید کرد: در کنار توفیق زیارت بارگاه مطهر رضوی، برپایی دوره‌های متنوع آموزشی با حضور اساتیدی همچون حجت‌الاسلام راجی با موضوع جهاد تبیین، حجت‌الاسلام فلاح با موضوع عمل به قرآن، حجت‌الاسلام تقی‌زاده در حوزه جنگ شناختی و دیگر اساتید در مباحث تدبر در قرآن کریم برای قرآنیان بسیار سودمند بود.

این بانوی فعال قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: با توجه به دوری افراد به‌ویژه بانوان و مادران از خانواده‌هایشان، زمان برگزاری دوره اگرچه کوتاه اما مناسب بود تا خانواده‌ها از دوری عزیزانشان آسیب نبینند، گفت‌وگوها و همفکری‌هایی که در طول دوره در بین فعالان قرآنی اتفاق افتاد بسیار سودمند بود و پیشنهاد می‌شود این دوره توانمندسازی هر ساله برای جامعه قرآنی تدارک دیده شود. 

وی در پایان با قدردانی از متولیان قرآنی در برپایی این دوره تصریح کرد: برپایی این برنامه‌‌ گسترده و پرحجم مستلزم قبول مسئولیت و حجم بالای کار بود و این همت را از مسئولان شاهد بودیم که عهده‌دار کار شدند و یکی از بهترین دوره‌های قرآنی را در حافظه جامعه قرآنی استان ثبت کردند. 

زهرا اقبالی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دوره توانمندسازی مشهد بسیار خوب و پربار بود، بیان کرد: فقط اینکه زمان دوره کوتاه بود و ضمن اینکه فاصله محل اقامت قرآنیان تا حرم مطهر امام رضا(ع) بسیار زیاد بود و طی این مسیر باعث اتلاف زمان می‌شد.

وی ادامه داد: اگر زمان دوره بیشتر بود و از وجود اساتید برنامه سمت خدا نیز استفاده می‌شد، طبعاً نتیجه بهتری حاصل می‌شد اما در مجموع بسیار خوب بود و جا دارد از مسئولانی که صادقانه برای این برنامه زحمت کشیدند و تمام تلاش خود را داشتند، قدردانی کنم.

تحکیم دوستی قرآنیان استان

مژگان امیری، مربی حفظ بزرگسالان در استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به تجربه حضورش در دوره‌های متعدد قرآنی داخل و خارج از استان، اظهار کرد: هر دوره با رویکرد متفاوتی برگزار شده و دوره توانمندسازی مشهد با حضور رده‌های مختلف سنی و مشارکت توأمان مربیان و قرآن‌آموزان برپا شد که تا حدودی متفاوت از دیگر دوره‌هاست. 

وی ادامه داد: البته دوره‌های به مراتب تخصصی‌تر ناظر به حفظ قرآن کریم را نیز طی کرده‌ام اما در دوره مشهد نیز از حضور برخی اساتید شاخص بهره‌مند شدیم که سودمند بود.

این بانوی حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: جدای از بهره‌مندی از کلاس‌ها، توفیق زیارت حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) بسیار دلچسب و گوارا بود تا جایی که دوست نداشتم آنجا را ترک کنم و به شهرم بازگردم. لذا بار معنوی سفر و نیز آشنایی و تحکیم دوستی با قرآنیان استان از ره‌آودهای این سفر کوتاه بود.

امیری در پایان گفت: امیدوارم که این دوره سودمند در استان و برای طیف وسیع‌تری از مربیان برگزار شود زیرا برای بسیاری از علاقه‌مندان امکان این سفر مهیا نبود اما دوست دارند در دوره‌ها شرکت کنند که امیدواریم با مساعدت متولیان، این مهم را شاهد باشیم. همچنین تخصصی‌شدن آموزش‌ها و پرهیز از نگاه و رویکرد کلی به آموزش قرآن کریم، خواسته‌ دیگر ما از مسئولان است.

انتهای پیام
captcha