فرصت تدبر در قرآن را از دست ندهیم
کد خبر: 4153525
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری؛

فرصت تدبر در قرآن را از دست ندهیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به برپایی دوره توانمندسازی قرآنیان استان در جوار امام رئوف، گفت: از تمامی مربیان و فعالان قرآنی حاضر در این دوره انتظار می‌رود که از این فرصت در کنار قرآن‌آموزان خود استفاده کنند و از لحظه لحظه اوقات برای تصحیح قرائت و تأمل و تدبر در قرآن بهره بگیرند.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز، ۱۷ تیرماه در مراسم افتتاحیه دوره توانمندسازی شبکه آموزش قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری که با حضور ۴۰۰ نفر از قرآنیان و با سخنرانی نماينده ولی‌فقیه در استان در مهدیه مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد با اشاره به اینکه این برنامه یک اردوی زیارتی و قرآنی است، اظهار کرد: از تمامی مربیان و فعالان قرآنی حاضر در این دوره توانمندسازی انتظار می‌رود که از این فرصت در کنار قرآن‌آموزان خود استفاده کنند و از لحظه لحظه ساعات آزاد برای تصحیح قرائت و تأمل و تدبر در قرآن بهره بگیرند.

وی ادامه داد: اساتید قرآنی برجسته‌ای در این جمع چندصد نفره حضور دارند لذا از تمامی قرآن‌آموزان و مربیان قرآنی درخواست می‌شود در اوقات فراغتی که احیاناً در طول مسیر و یا سفر ایجاد می‌شود، در جهت بهره‌مندی از حضور اساتید استفاده کنند. اساتید نیز همراهی کنند و به قرائت قرآن نوجوانان‌ و جوانان قرآن‌آموز توجه داشته باشند. 

طاهری بیان کرد: این برنامه ذیل نام قرآن برگزار می‌شود لذا توجه به قرآن و قرائت آن باید در رأس همه کارهایمان در این سفر قرار گیرد، نکند کسی باشد که رفت و برگشتش به انس با مصحف شریف سپری نشود؛ امید است نور قرآن در این سفر معنوی بر زندگی همه قرآنیان بیش از پیش جاری شود. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: چه خوب است که هر یک از قرآنیان این سفر معنوی تلاش کنند و ابعاد این کار قرآنی را به مخاطبان خود در فضای مجازی نشان دهند و آن‌را پررنگ کنند تا جامعه بداند که قرآن در بین ماست و کار قرآنی برای ما موضوعیت دارد.

طاهری با اشاره به ادعای عظیم قرآن در چندین آیه از جمله «و اِن کنتُم فى رَیب مِمّا نَزَّلنا عَلى عَبدِنا فَأتوا بِسورَة مِن مِثلِهِ» (طور/۳۲)، توضیح داد: قرآن ادعا دارد که اگر کسی می‌تواند سوره‌ای مانند این کتاب بیاورد که از زمان نزول قرآن تا کنون کسی نتوانسته این کار انجام دهد.

بهره‌مندی از نور هدایت قرآن 

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مطمئن‌ترین و مقاوم‌ترین راه برای هدایت انسان قرآن کریم است و با طرح این سوال که چگونه باید از هدایت آن بهره‌مند شویم، گفت: به تصریح یک حدیث نبوی، برخی قاریان و حافظان قرآن را خود قرآن لعنت می‌کند و به تصریح آیه ۵ از سوره جمعه، اگر کسی کتاب خدا را بخواند و به آن عمل نکند، «كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا». 

طاهری با تأکید بر تدبر در قرآن کریم، ادامه داد: قرآن می‌گوید که واژه‌های من نیز برای هدایت شما کافیست، حروف مقطعه رمزی بین خدا و پیامبر(ص) است و می‌تواند هدایت‌گر انسان باشد. واژگان قرآنی نیز می‌توانند هدایت‌گر انسان باشند مثلاً واژه «ویل» در چندین جا آمده از جمله می‌فرماید «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» (مطففین/1) و مراد فقط فروشندگان و بازاریان نیستند بلکه همه کسانی هستند که نعمتی در دست دارند اما آن‌را به بهای کم بفروشند. 

وی بیان کرد: قرآن حتی واژه ویل را در مورد نمازگزاران نیز به کار برده و مراد تمام کسانی است که در هر موقعیتی باشند در نماز کاهلی و سهل‌انگاری دارند. باید در مورد نمازمان نسبت به یکدیگر حساس و متذکر باشیم. از این دو مصداق و دیگر کاربردهای واژه ویل در قرآن پیداست که واژگان و الفاظ قرآن کریم می‌توانند هدایتگر باشند. 

طاهری با قرائت آیه «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» (تکاثر/8)، توضیح داد: خداوند روزی یقه ما را به خاطر نعمت‌ها خواهد گرفت، در جایی دیگر می‌فرماید «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» (حمد/7) کسانی بودند که خداوند نعمت‌هایش را برایشان عطا کرد اما شاکر نبودند پس مورد غضب قرار گرفتند و در زمره گمراهان قرار گرفتند. پس با نگاهی به واژه قرآنی «نعم» متوجه می‌شویم که خداوند در خصوص نعمت‌هایی که داده ما مواخذه خواهد کرد.

وی با استناد به آیه «فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» (نساء/69)، گفت: خداوند در قیامت از قدر ندانستن نعمت ولایت اهل‌بیت(ع) از ما می‌پرسد زیرا معیت با این بزرگواران نعمت اساسی است و این دوره توانمندسازی در جوار امام رئوف فرصت بسیار خوبی است تا رفاقت خودمان با پیامبران و اهل‌بیت(ع) و شهدا را اثبات کنیم. 

یادآور می‌شود، دوره توانمندسازی قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری با محوریت جهاد تبیین و تدبر در قرآن در راستای تقویت شبکه آموزش قرآن استان طی روزهای ۱۷ تا ۲۲ تیرماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود که در این راستا، ۴۰۰ فعال قرآنی متشکل از مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، مربیان جلسات خانگی قرآن کریم و جمعی از قرآن‌آموزان نوجوان و جوان ظهر امروز عازم مشهد مقدس شدند. 

انتهای پیام
captcha