توانمندسازی مؤسسات و خانه‌های قرآن چهارمحال‌وبختیاری در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: 4141718
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

توانمندسازی مؤسسات و خانه‌های قرآن چهارمحال‌وبختیاری در دستور کار قرار گرفت

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآن استان برحسب عملکردشان در ماه رمضان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، گفت: این ارزیابی و احصای شرایط مراکز قرآنی مبنای اداره امور قرآنی در برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی خواهد بود.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه مجموعه مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان برحسب عملکردشان در ماه مبارک رمضان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: این ارزیابی‌ها و جمع‌آوری و احصای شرایط مراکز قرآنی سراسر استان مبنای اداره امور قرآنی در برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۶۲ مؤسسه قرآنی و خانه قرآن شهری و روستایی تحت پوشش تبلیغات اسلامی استان فعال هستند، ادامه داد: بر اساس ارزیابی انجام شده، ۳۰ مؤسسه قرآنی، ۸۳ خانه قرآن شهری و ۴۹ خانه قرآن روستایی در شهرستان‌های ۱۱گانه استان مشغول فعالیت هستند و به آموزش و ترویج قرآن کریم در مناطق خود می‌پردازند.

کارگر با اشاره به رتبه‌بندی مراکز قرآنی استان با هدف برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی آنها، بیان کرد: این ۱۶۲ مرکز بر مبنای فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند به دو گروه شامل مراکز با رتبه بالای ۸۰ و کمتر از ۵۰ تقسیم شده‌اند که برای هر گروه آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی ویژه‌ای تعریف شده و برگزار خواهد شد.

۹۸ درصد مراکز قرآنی استان فعال هستند

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: در مجموع تعداد مراکزی که هیچ فعالیتی ندارند، اندک است و بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآن با شدت و قدرت کمتر یا بیشتر مشغول فعالیت هستند. ارزیابی از مؤسسات و خانه‌های قرآن استان در طول ماه مبارک رمضان حاکی از آن است که بالغ بر ۹۸ درصد مراکز ما فعالند و تعدادی مرکز نیازمند ارتقا هستند که برای آنان در تابستان برنامه خواهیم داشت.

کارگر تأکید کرد: با هدف نقش آفرینی و اثرگذاری مراکز با فعالیت کمتر، نشست‌های نیم‌روزه در تابستان برگزار می‌شود تا این مجموعه‌ها به فعالیت و نقش‌آفرینی و ارائه آموزش به جامعه مخاطب ترغیب شوند. درواقع تلاش می‌شود، مراکزی که به هر دلیلی فعالیتشان کمرنگ شده‌است با گذراندن دوره‌ها و اردوهای توانمندسازی، مجدداً پویا و فعال شوند.

کارگر با تأکيد بر اهمیت قرآنی شدن خانواده‌ها و حضور در جلسات قرآنی، حفظ و تدبر در قرآن و انس منظم با قرآن کریم، افزود: برگزاری کلاس‌های قرآنی در اوقات فراغت تابستان در مؤسسات ‌ قرآنی، خانه‌های قرآن و مراکز دارالقرآن شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل «شبکه آموزش قرآن» در استان از ابتدای خردادماه خبر داد و تأکید کرد: در این طرح مربیان قرآن به‌همراه پنج قرآن‌آموز، شبکه آموزش قرآن استان را تشکیل می‌دهند و ارتباط با این افراد، رصد عملکرد و پیگیری نقاط قوت و ضعف و تعامل و تبادل نظر شکل می‌گیرد.

توانمندسازی مراکز در رشته‌های مختلف قرآنی

وی یادآور شد: الزاماتی در بخش آموزش این شبکه تعریف شده است تا مراکز و مربیان توانمند شوند و رویکرد تخصصی در حیطه آموزش قرآن کریم صورت گیرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری‌ تصریح کرد: توانمندسازی مراکز در رشته‌های مختلف قرآنی اعم از حفظ، قرائت، مفاهیم و تدبر و … هدف‌گذاری شده است‌ و تمامی مراکز و مؤسسات قرآنی که ذیل نهاد‌های مختلف از جمله تبلیغات اسلامی و ارشاد فعال هستند در این شبکه مشارکت خواهند داشت.

کارگر توضیح داد: در این راستا، مربی و مدیر مرکز قرآنی باید به‌صورت ویژه دیده و توانمند شوند که آغاز این ساز و کار با ارزیابی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهر و روستا در ماه مبارک رمضان کلید خورده و در این ارزیابی‌ها هم کیفیت کار مربیان و مدیران و نیازمندی به نوع آموزش‌ها ارزیابی شده و هم توانمندی هر حوزه در یک رشته تخصصی احصا و شناسایی شده است. 

وی در پایان با تأکید بر توجه به وجه تخصصی در حیطه آموزش قرآن کریم، گفت: توانمندی هر کدام از مراکز در رشته‌های مختلف قرآنی اعم از حفظ، قرائت‌، مفاهیم و تدبر و ... تقریباً برای ما مشخص شده است.

انتهای پیام
captcha