نمایش قله‌های توانمندی با ارتقای شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4148209
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲

نمایش قله‌های توانمندی با ارتقای شبکه آموزش قرآن چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، نمایش قله‌های توانمندی آموزش قرآن با توجه به بضاعت و امکانات استان را از اهداف اصلی ارتقای شبکه آموزش قرآن دانست و گفت: چشم‌انداز این طرح، رسیدن فضای آموزشی استان به پویایی و حرکت مطلوب تا ماه مبارک رمضان است.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح تمهیدات تشکیل و تقویت شبکه آموزش قرآن استان، اظهار کرد: چند گروه در این شبکه جای دارند که از جمله می‌توان به مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن، مربیان، قرآن‌آموزان و ادارات اشاره کرد که برای هر یک از گروه‌ها یک فرآیند و مسیر تعریف شده و نشست‌هایی نیز با طیف‌های مختلف قرآنی داشته‌ایم تا کار را بهتر پیش ببریم.

وی با ذکر اینکه برای فعال ساختن شبکه آموزش قرآن استان از ظرفیت ادارات استفاده شده و تداوم دارد، ادامه داد: حدود هشت اداره متناظر با این موضوع درگیرند و از جمله برگزاری یک جشنواره قرآن و عترت(ع) در سطوح مختلف از مرکز قرآنی و سپس شهرستانی و استانی در دست برنامه‌‌ریزی قرار دارد که ذیل شبکه آموزش قرآن استان برگزار خواهد شد؛ بر این اساس، هر اداره با توجه به شأنیت، ظرفیت و رسالتی که دارد، پای کار می‌آید که این جشنواره یک رویداد گذرا و محدود نیست بلکه در سطوح، رشته‌ها و موضوعات مختلف و متنوع، سراسر استان را درگیر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


ساز و کار جشنواره قرآن و عترت(ع) استان 

کارگر بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت استان به‌زودی کلید می‌خورد که بخش نخبگانی و نهایی این جشنواره نیز در ماه مبارک رمضان در اسفندماه برگزار خواهد شد. ادارات مرتبط برای این موضوع پای کارند و پشتيبانی می‌کنند اما مؤسسات و خانه‌های قرآن در محوریت کار قرار دارند و تمامی قرآن‌آموزان سراسر چهارمحال‌وبختیاری با هر سطحی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر پیوست آموزشی جشنواره‌ قرآن و عترت استان، توضیح داد: این رویداد ذیل شبکه آموزش قرآن برگزار می‌شود و لذا در هر مرحله جشنواره یعنی مرکز قرآن، شهرستانی و استانی، آموزش‌هایی به قرآن‌آموزان شرکت‌کننده ارائه می‌شود تا سطح سواد قرآنی این افراد تقویت شود.

کارگر افزود: شبکه آموزش قرآن استان کلان‌برنامه‌ای است که به‌دنبال توانمندسازی تمامی افراد درگیر با حوزه آموزش قرآن اعم از مدیران، مربیان و قرآن‌آموزان مراکز قرآنی می‌باشد و برپایی جشنواره‌ها و کارگاه‌ها ذیل این کلان‌برنامه تعریف می‌شود و تا پایان سال بتدریج اجرایی خواهد شد. 

وی فعال و پویا ساختن فعالیت‌های قرآنی ادارات را یکی از اهداف برپایی جشنواره قرآن و عترت استان دانست و گفت: ما به‌دنبال تقویت فعالیت‌های قرآنی در تمامی عرصه‌ها از جمله ادارات هستيم و لذا ظرفیت‌های مختلف در یک ظرف واحد قرار می‌گیرد که خروجی آن تقویت شبکه آموزش قرآن استان است. 

برپایی کارگاه‌ها و اردوهای آموزشی 

کارگر با اشاره به برپایی کارگاه‌ها، دوره‌ها و نشست‌ها ویژه کارشناسان قرآنی ادارات و متولیان قرآنی نهادها، بیان کرد: کارشناسان قرآنی که در متن ادارات مشغول کارند یک ظرفيت هستند و در خدمت اهداف نظام اسلامی قرار دارند و لذا باید توانمند شوند و بتوانند نقش تأثيرگذار در جامعه هدف خود را ایفا کنند. همچنین یک مجموعه از افراد پای کار برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف اجرایی شبکه آموزش قرآن در شهرستان‌ها و شهرها و روستاها شناسایی می‌شوند که در طول اجرای طرح یاری‌گر ما باشند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برپایی دوره‌های تربیت معلم قرآن به فراخور نیاز شهرستان‌ها را نیز یادآور شد و توضیح داد: در این راستا، نیازهای مناطق مختلف باید احصا شود؛ در لردگان به‌جد مشغول برنامه‌ریزی هستیم تا یک مرکز تخصصی حفظ قرآن ایجاد شود که کار تا حدودی پیش رفته و انجام خواهد شد. 

وی با ذکر اینکه برگزاری کارگاه‌ها تا پایان فصل تابستان جهت تقویت شبکه به‌ویژه مدیران و مربیان مراکز قرآنی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: این کارگاه‌ها در قالب‌های شبانه‌روزی و روزانه برنامه‌ریزی شده و برپایی اردوی مشهد مقدس با حضور حدود ۴۰۰ فعال قرآنی استان در همین راستا در دستور کار قرار دارد. مدیران و مربیان مراکز قرآنی تحت پوشش تبلیغات اسلامی و ارشاد، مربیان و فعالان جلسات خانگی قرآن کریم و اساتید حوزه و دانشگاه در اردوی آموزشی حضور خواهند داشت. این اردوی قرآنی در هفته سوم تیرماه و پیش از آغاز ماه محرم برگزار خواهد شد. 

ارتقای آموزش قرآن در فضای مجازی

کارگر ارتقای آموزش قرآن در فضای مجازی را از دیگر اهداف شبکه آموزش مطرح و بیان کرد: بر این اساس، از ظرفیت‌های سایبری و مجازی که سبب ارتقای آموزش قرآن بشود در دستور کار قرار گرفته است و یک گروه در پیام‌رسان ایتا تشکیل شده که افراد بتدريج به این جمع اضافه می‌شوند و اعضای قرآنی ناظر به مبحث آموزش، فارغ از رویکرد ارائه گزارش کار و آمار به بیان مطالب خود می‌پردازند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه ذیل هر برنامه مربوط به شبکه آموزش قرآن یک فرد فنی وجود دارد و نظارت می‌کند، گفت: در فضای مجازی، کارگاه‌ها و دوره‌ها و جشنواره‌ قرآن و عترت این افراد و گروه‌های فنی حتماً حضور فعال دارند تا کار خروجی مؤثری داشته باشد. 

کارگر تصریح کرد: خروجی شبکه آموزش قرآن استان اولاً ایجاد شور و فضای مثبت قرآنی در استان است که رسانه‌ها به‌ویژه رسانه قرآنی ایکنا در این راستا یاری‌گر ماست و نشست‌هایی با این رسانه تخصصی و سایر رسانه‌های استان نیز در دستور کار قرار دارد.

تزریق و توزیع محتوای جلسات آموزش قرآن 

وی افزود: تصورم این است که در پایان اجرای طرح شبکه آموزش قرآن بتوانیم یک بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت آموزش قرآن در استان و فعالان این حوزه را به دست بیاوریم و این برنامه هم وجود دارد که مجموع اطلاعات در دست و به دست آمده در یک سامانه تجمیع و در دسترس همگان قرار گیرد؛ امیدواریم بتوانیم تا پایان سال و در ماه مبارک رمضان از سامانه جامع قرآنیان فعال در آموزش قرآن رونمایی کنیم. 

کارگر با بیان اینکه به برکت اجرای طرح شبکه آموزش قرآن استان، پنجشنبه‌های قرآنی تقویت خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع با برپایی نشست‌ها و محافل قرآنی، کارگاه‌ها، مسابقات مناسبتی و ... محقق می‌شود؛ اما خروجی مهم شبکه آموزش قرآن، ایجاد انسجام و وحدت و هم‌عالم شدن در فضای فعالیت‌های قرآنی است که با افزایش ارتباطات و تعاملات قرآنی، رفت و آمدها، دورهمی‌ها و همکاری‌ها چه در سطح دستگاه‌ها و چه مراکز مردمی و فعالان قرآنی محقق خواهد شد.

وی نمایاندن قله‌های توانمندی آموزش قرآن با توجه به بضاعت و امکانات استان را از اهداف اصلی شبکه آموزش قرآن دانست و توضیح داد: چشم‌انداز این طرح، رسیدن فضای آموزشی استان به پویایی و حرکت مطلوب تا ماه مبارک رمضان است، البته مشخص است که چهارمحال‌وبختیاری شاید در سطح برخی استان‌های قوی قرآنی نباشد اما ظرفیت‌هایی هم دارد که مهم‌ترین آن، بانوان و آقایانی هستند که شبانه‌روز و با وجود محدودیت‌ها کارهای تأثيرگذار و خوبی را در حوزه‌ آموزش پیش می‌برند که باید تقویت شوند.

معرفی چهره‌های جدید در فضای آموزش قرآن 

کارگر ادامه داد: در دل شبکه آموزش قرآن استان باید بتوانیم افراد و ظرفیت‌های جدیدی را به آنچه امروز در دست داریم اضافه کنیم که این مهم با شناسایی و احصا و تقویت ظرفیت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. هدف ما این است که درصد خوبی از فعالان و چهره‌های جدید را به بضاعت فعلی آموزش قرآن اضافه کنیم و برای این منظور، هر مربی درگیر شبکه آموزش باید با پنج قرآن‌آموز وارد این طرح شود که این قرآن‌آموزان جوان تا سال آینده خودشان در کسوت مربی می‌توانند در مراکز قرآنی خودشان فعال شوند. 

وی در پایان گفت: جلسات خانگی قرآن کریم نیز بخشی از فضای آموزش قرآن استان را تشکیل می‌دهد لذا در این راستا جلساتی با مسئولان جامعه قرآنی عصر استان برگزار کرده‌ایم که حضور مربیان و فعالان این عرصه نیز در طول طرح جدی و پررنگ خواهد بود. توزیع و تزریق محتواهای خوب و مناسب نیز یکی از قالب‌های کار در شبکه آموزش قرآن استان است که اميدواريم در ماه مبارک رمضان به یاری خدا خروجی مورد نظر را کسب کنیم.

انتهای پیام
captcha