اعلام جزئیات برگزاری دوره توانمندسازی قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4153339
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۹

اعلام جزئیات برگزاری دوره توانمندسازی قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ضمن تشریح جزئیات اعزام کاروان ۴۰۰ نفری قرآنیان استان به مشهد مقدس، گفت: برپایی دوره‌های توانمندسازی با محوريت جهاد تبیین و تدبر با تدریس اساتید ممتاز کشور، از مهم‌ترین اهداف این برنامه است.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئيس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح جزئیات اعزام کاروان ۴۰۰ نفری قرآنیان استان به مشهد مقدس، اظهار کرد: این برنامه زیارتی و آموزشی پنج روزه امروز، ۱۷ تیرماه با دیدار قرآنیان با نماینده ولی‌فقیه در استان در مهدیه مصلی شهرکرد افتتاح می‌شود و فعالان قرآنی استان پس از اقامه نماز ظهر و عصر با ۱۰ اتوبوس عازم مشهدالرضا می‌شوند.

وی با ذکر اینکه برپایی دوره‌های آموزشی توانمندسازی شبکه آموزش قرآن استان از اهم برنامه‌های حضور قرآنیان در جوار امام رئوف است، ادامه داد: این فعالان قرآنی متشکل از مدیران و مربیان مؤسسات و خانه‌های قرآن و مربیان جلسات خانگی و قرآن‌آموزان فعال هستند که در طی سه روز حضورشان در مشهد، دوره‌های فشرده آموزشی با حضور اساتید برجسته کشور دریافت خواهند کرد. در روز اول حضور در مشهد مقدس، یک زیارت دسته‌جمعی پیش‌بینی شده و طبق هماهنگی انجام شده، برنامه‌ای را در حرم مطهر رضوی خواهیم داشت. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در پاسخ به این پرسش که استقبال فعالان قرآنی از اردوی توانمندسازی مشهد چگونه بوده است؟ بیان کرد: استقبال بانوان بسیار خوب بوده و چند روز قبل ظرفیت تکمیل شد، در بخش آقایان اما این سرعت را برای ثبت‌نام شاهد نبودیم. 

دوره آموزشی با محوريت جهاد تبیین و تدبر در قرآن 

کارگر محور اصلی این دوره‌های آموزشی را شامل جهاد تبیین و تدبر در قرآن کریم مطرح کرد و گفت: کارگاه جهاد تبیین با حضور برخی اساتید کشور از جمله حجت‌الاسلام راجی برگزار خواهد شد؛ کارگاه‌های تدبر نیز با تدریس اساتید مؤسسه تدبر در قرآن و سیره خراسان برگزار می‌شود که با این اساتید برای حضور هماهنگ شده است. یک دوره نیز با تدریس آیت‌الله نظافت که از اساتید ممتاز قرآن است، پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای تقویت شبکه‌ آموزش قرآن استان باید نگاهی هم به مقوله انگیزه‌بخشی فعالان قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج داشته باشیم، اضافه کرد: در این راستا از یکی از اساتید برجسته صاحب‌نظر در این حوزه دعوت به عمل آمده و به مدد الهی یک دوره آموزشی بر طبق برنامه برگزار خواهد شد تا مربیان و فعالان قرآنی توانمندی و مهارت مورد نیاز ناظر بر آموزش و تبلیغ در مراکز قرآنی را فرا بگیرند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: حضور در برنامه‌ای که از سوی آستان قدس رضوی برای کاروان قرآنیان استان در جوار حرم مطهر امام رئوف پیش‌بینی شده است که این کاروان ضمن شرکت در برنامه میهمان سفره حرم مطهر حضرت خواهد بود. اختتامیه برنامه نیز ظهر ۲۱ تیرماه با حضور یکی از علمای مشهد برگزار خواهد شد. 

کارگر با اشاره به اینکه دوره آموزشی مشهد مقدس در امتداد برنامه امسال اداره امور قرآنی مبنی بر تقویت شبکه آموزش قرآن استان است، توضیح داد: بعد از بازگشت قرآنیان از سفر مشهد مقدس، سازماندهی افراد به‌صورت شهرستانی شکل خواهد گرفت و برپایی نشست‌های معرفتی و مهارتی در ادامه دوره‌های ارائه شده در مشهد در دستور کار قرار می‌گیرد که در این راستا از برخی اساتید برتر کشوری تهران و قم برای برپایی دوره‌های آموزشی تابستان دعوت خواهد شد. 

وی تداوم مستمر و منظم تقویت شبکه آموزش قرآن استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای قرآنیانی که در دوره‌های مشهد حضور دارند قطعاً بعد از بازگشت نیز لااقل تا پایان تابستان برنامه‌‌های آموزشی تکمیلی در نظر گرفته‌ایم؛ ضمن اینکه برای پائیز، جشنواره قرآنی با محوریت آموزش قرآن کریم در استان برنامه‌ریزی شده است.

تقویت عده و عُده شبکه آموزش قرآن استان 

کارگر با بیان اینکه دو طیف از فعالان قرآنی در دوره توانمندسازی مشهد حضور دارند، تصریح کرد: علاوه بر فعالان قرآنی و مدیران و مربیان مراکز قرآنی، کسانی هم هستند که فعالیت‌های قرآنی و آموزش قرآن داشته‌ و جلساتی دارند اما الزاماً تحت پوشش و نظارت اداره تبلیغات اسلامی نیستند و لذا این افراد نیز به‌همراه قرآن‌آموزان خود در این دوره حضور دارند.

وی ادامه داد: گسترش دامنه مخاطبان برنامه‌های اداره امور قرآنی با دعوت از فعالان و مدرسان قرآن کریم در دوره توانمندسازی مشهد کلید خورده و این رویکرد همچنان ادامه دارد تا بتوانیم با این افراد قرآنی نیز ارتباط بگیریم و طیف مخاطبان این نهاد را گسترش دهیم. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین هدف این نهاد از برپایی دوره توانمندسازی قرآنیان در مشهد مقدس چیست؟ توضیح داد: برپایی این دست برنامه‌های خارج از استان که نظیر آن برای جامعه قرآنی در سال‌های گذشته در قم و کرمان برگزار شده است، چند خاصیت ویژه دارد و مهم‌ترین آن است که بیتوته قرآنیان دور هم در یک فضای صمیمی و با رویکرد آموزشی و معرفتی اتفاق مبارکی است که باعث انسجام و وحدت و آشنایی فعالان قرآنی با یکدیگر می‌شود.

کارگر افزود: چه بسیار فعالان جامعه قرآنی و فرهنگ دینی که در قالب همین دورهمی‌ها با یکدیگر مرتبط شده و کارهای قرآنی و فرهنگی خوب را با مشارکت هم طراحی داشته و به سرانجام رسانده‌اند. نشست‌ها و گعده‌هایی که هم در مسیر و هم در محل اسکان پیش‌بینی شده می‌تواند این بیتوته قرآنیان را غنی‌تر کند و زمینه گفت‌وگو و تعامل این افراد با یکدیگر را فراهم آورد. 

وی انگیزه‌بخشی برای فعالان قرآنی را نيز از مهم‌ترین اهداف دوره توانمندسازی مشهد دانست و گفت: ما چهره‌ها و فعالان قرآنی فراوانی داریم که در عرصه فعالیت‌های قرآنی زحمت می‌کشند و سال‌هاست برنامه‌ای از این دست که در کنار همدیگر جمع شوند و در یک فضای تفریحی و زیارتی قرار بگیرند برگزار نشده است. لذا برپایی دوره مشهد باعث تقویت روحیه و انگیزه زحمتکشان عرصه قرآنی استان خواهد بود. به‌ویژه اینکه دوره در جوار آستان ملکوتی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و تلاش خواهیم کرد که یک فضای پرنشاط معنوی و انگیزه‌بخش با دعوت از اساتید تراز اول کشوری برای قرآنیان ایجاد کنیم.

کارگر بیان کرد: برپایی این دست برنامه‌های جمعی از قبیل دوره‌های آموزشی، زیارتی، برپایی جشنواره، دورهمی‌های تابستان و ... کمک بسیار بزرگی در راستای تحقق کلان‌پروژه تقویت شبکه آموزش قرآن استان خواهد بود و در تلاشیم تا هم سطح مربیان و فعالان قرآنی موجود را ارتقا دهیم و هم فعالان و چهره‌های جدید را به مجموعه شبکه آموزش اضافه کنیم. تمام این برنامه‌ها با این هدف انجام می‌شود که بتوان به شبکه آموزش قرآن و رشد برنامه‌های آموزشی کمک کرد و مؤسسات و مراکز قرآنی استان ذیل هر نهادی که هستند، بتوانند رسالت آموزشی خود را با کمک این برنامه‌های توانمندسازی بهتر انجام بدهند.

پیوست رسانه‌ای دوره توانمندسازی قرآنیان 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان ایجاد هیاهو در جامعه ذیل عنوان قرآن کریم را نیز یادآور شد و تصریح کرد: در کنار کار عمقی اثربخش که باید انجام شود، ایجاد سر و صدایی که البته به گوش آحاد جامعه برسد ضرورت دارد و لذا انجام کاری وسیع و دامنه‌دار در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان و راه‌اندازی یک کاروان ۴۰۰ نفری از قرآنیان اگر با کمک رسانه‌ها و فضای مجازی برای مردم اطلاع‌رسانی شود، منشأ خیر و برکت خواهد بود و واقعاً جا دارد در میان هیاهوهای غلط و نابجا در جامعه، هیاهوهای درست ارزشی و دینی نیز ایجاد شود لذا این برای ما موضوعیت دارد. 

کارگر در پایان با اشاره به پیوست رسانه‌ای دوره توانمندسازی مشهد، گفت: برنامه‌های اطلاع‌رسانی و پخش تیزرهای این دوره از روز گذشته آغاز شده و در صدا و سیما و فضای مجازی اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ همچنین تهیه و پخش عکس، کلیپ و دیگر قالب‌های رسانه‌ای برای بازتاب این دوره آموزشی با تلاش بخش رسانه اداره‌کل تبلیغات اسلامی در دستور کار قرار دارد. 

خدیجه نادری

انتهای پیام
captcha