به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در پنل تخصصی «مرجعیت علمی و بینالمللیسازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، 26 بهمنماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقالهای با موضوع «شاخصهای سلامت از منظر قرآن و عترت» پرداخت و بیان کرد: در حوزه بین سلامت و فضای وحیانی و همچنین شاخصهای سلامت معنوی قرآن کریم، آیات متعددی وجود دارد و باید در آن تفکر کرد. در واقع از مؤلفهها و مبانی قرآن یک هزار و ۲۶۰ آیه استخراج شده که مربوط به حوزه سلامت است و از بین این آیات بیش از ۷۵ درصد مباحث مربوط به حوزه پیشگیری و بهداشت است.
وی افزود: سلامت معنوی بهعنوان حسی از ارتباط داشتن و هماهنگی بین خودمان، دیگران، طبیعت و خداوند است که ما را به یک هدف معنایی و غایی میرساند. برای مثال، احساس هویت، کمال، رضایتمندی، عشق، احترام متقابل و نگرش مثبت از اهداف غایی انسان در روابطش با خود و دیگران است که در سایه معنویت بهدست میآید و بهواسطه سلامت معنوی در نهایت زندگی افراد هدفمند میشود و میتواند از چالشهای زندگی عبور کند.
واشیان با بیان اینکه سلامت معنوی تنها معطوف به حوزه سلامت جسمانی و روحی نیست و شامل سبک زندگی، جهانبینی، معرفتشناسی و انسانشناسی نیز میشود، اظهار کرد: در آیات 30 تا 32 سوره فصلت شاخصهای سلامت ارتباط با خود و دیگران بهخوبی مطرح شده است.
وی ادامه داد: انسان در اثر ارتباط با خداوند متعال ترس و غم زندگیاش حذف میشود زیرا نگاه متعالی قرآن کریم ابهامات و اشکالات زندگی انسان را مرتفع و امید و اعتقاد به معاد را در او ایجاد میکند.
واشیان گفت: نظام متعالی سلامت متأثر از علوم وحیانی است و اگر انسان در چارچوب معین این نظام متعالی قرار بگیرد از پوچگرایی رهایی پیدا میکند و در ارتباط با خویش میتواند شایستگیها و تواناییهای خود را بشناسد و در ارتباط با دیگران هم اطاعت، احترام و قدرشناسی را اولویت قرار میدهد.
وی اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده در یکی از استانهای کشور با محوریت سلامت معنوی شهروندان که در ماههای اخیر به چاپ رسیده است، مشاهده میکنیم که وضعیت خودمراقبتی انسانها در وضیت بحرانی قرار دارد و در ارتباط با خداوند، وضعیت عبادات و فریضههای الهی نامطلوب ذکر شده است.
انتهای پیام