نظام متعالی سلامت متأثر از علوم وحیانی است
کد خبر: 4122346
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
در همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» بیان شد

نظام متعالی سلامت متأثر از علوم وحیانی است

مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: نظام متعالی سلامت متأثر از علوم وحیانی است و اگر انسان در چارچوب معین این نظام متعالی قرار بگیرد از پوچ‌گرایی رهایی پیدا می‌کند و در ارتباط با خویش می‌تواند شایستگی‌ها و توانایی‌های خود را بشناسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در پنل تخصصی «مرجعیت علمی و بین‌المللی‌سازی نقش قرآن و عترت در نظام سلامت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، 26 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با موضوع «شاخص‌های سلامت از منظر قرآن و عترت» پرداخت و بیان کرد: در حوزه بین سلامت و فضای وحیانی و همچنین شاخص‌های سلامت معنوی قرآن کریم، آیات متعددی وجود دارد و باید در آن تفکر کرد. در واقع از مؤلفه‌ها و مبانی قرآن یک هزار و ۲۶۰ آیه استخراج شده که مربوط به حوزه سلامت است و از بین این آیات بیش از ۷۵ درصد مباحث مربوط به حوزه پیشگیری و بهداشت است.

وی افزود: سلامت معنوی به‌عنوان حسی از ارتباط داشتن و هماهنگی بین خودمان، دیگران، طبیعت و خداوند است که ما را به یک هدف معنایی و غایی می‌رساند. برای مثال، احساس هویت، کمال، رضایتمندی، عشق، احترام متقابل و نگرش مثبت از اهداف غایی انسان در روابطش با خود و دیگران است که در سایه معنویت به‌دست می‌آید و به‌واسطه سلامت معنوی در نهایت زندگی افراد هدفمند می‌شود و می‌تواند از چالش‌های زندگی عبور کند.

واشیان با بیان اینکه سلامت معنوی تنها معطوف به حوزه سلامت جسمانی و روحی نیست و شامل سبک زندگی، جهان‌بینی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی نیز می‌شود، اظهار کرد: در آیات 30 تا 32 سوره فصلت شاخص‌های سلامت ارتباط با خود و دیگران به‌خوبی مطرح شده است.

وی ادامه داد: انسان در اثر ارتباط با خداوند متعال ترس و غم زندگی‌اش حذف می‌شود زیرا نگاه متعالی قرآن کریم ابهامات و اشکالات زندگی انسان را مرتفع و امید و اعتقاد به معاد را در او ایجاد می‌کند.

واشیان گفت: نظام متعالی سلامت متأثر از علوم وحیانی است و اگر انسان در چارچوب معین این نظام متعالی قرار بگیرد از پوچ‌گرایی رهایی پیدا می‌کند و در ارتباط با خویش می‌تواند شایستگی‌ها و توانایی‌های خود را بشناسد و در ارتباط با دیگران هم اطاعت، احترام و قدرشناسی را اولویت قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده در یکی از استان‌های کشور با محوریت سلامت معنوی شهروندان که در ماه‎‌های اخیر به چاپ رسیده است، مشاهده می‌کنیم که وضعیت خودمراقبتی انسان‌ها در وضیت بحرانی قرار دارد و در ارتباط با خداوند، وضعیت عبادات و فریضه‌های الهی نامطلوب ذکر شده است.

انتهای پیام
captcha