مؤسسات قرآنی در جذب خیران نقش‌آفرین هستند
کد خبر: 4111377
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
از نقشه راه تا افق روشن مؤسسات قرآنی/ ۱۲

مؤسسات قرآنی در جذب خیران نقش‌آفرین هستند

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: باید مؤسسات قرآنی را با آگاه‌سازی و مهارت‌افزایی در جهت وسیع‌تر ساختن دامنه کمک‌های خیر در حیطه فعالیت‌های قرآنی کمک کرد که اگر اعتمادسازی از سوی مؤسسات صورت بگیرد و فعالیت‌ها شفاف و روشن باشد، قطعا‌ً خیران هم ورود می‌کنند.

پیام احمدی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیام احمدی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های اخیر رویکرد حمایتی این نهاد در قبال مؤسسات قرآنی استان چه پیشرفتی داشته و چه برنامه‌هایی برای حمایت وجود دارد؟ اظهار کرد: تا کنون اطلاعات بیش از ۱۶ مؤسسه از ۲۱ مؤسسه قرآن و عترت(ع) تحت نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌روز رسانی شده است که فعال و مشغول کار هستند هر چند در ایام کرونا این مجموعه‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و شرایط خوبی را برای فعالیت نداشتند؛ باید تأکید کنم که به‌روز شدن مؤسسات در ساز و کار دریافت حمایت‌ها مؤثر است.

وی با ذکر اینکه پراکندگی مؤسسات قرآنی در سطح استان مشهود است، ادامه داد: در برخی شهرها و شهرستان‌ها نظیر شهرکرد و بروجن مؤسسات فعال و پویا مشغول کار هستند اما اهالی استان در مناطقی چون اردل، کوهرنگ و لردگان از وجود مؤسسات قرآنی محروم هستند و پراکندگی مؤسسات مطلوب نیست. البته به لطف باور عمیق مردم به مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع)، خانه‌های قرآنی و جلسات خانگی قرآن در اکثر مناطق استان فعال هستند و مساجدی نیز هستند که کارهای خوب و ویژه‌ای را در حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند.

نقش مهم مؤسسات در ترویج فرهنگ قرآنی

احمدی بر اهمیت و نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی در جهت تعمیق معارف قرآنی در بدنه جامعه تأکید کرد و گفت: مؤسسات در ترویج فرهنگ قرآنی تسهیل‌گر و تأثیرگذار هستند و لذا با فعالان قرآنی استان رایزنی و تعامل داریم تا حتی‌الامکان بتوانیم تعداد مؤسسات قرآنی را در استان افزایش دهیم.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: هر چند هنوز فرصت بازدید از مراکز قرآنی و حضور در محل مؤسسات و دیدار اختصاصی با فعالان این مجموعه‌ها در شهرستان‌ها دست نداده است اما در سفرهای شهرستانی در جمع اصحاب فرهنگی و هنری و دینی که فعالان قرآنی نیز در این جمع قرار می‌گیرند، حاضر می‌شوم.

احمدی به فعالیت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان نیز اشاره کرد و افزود: نشستی با اعضای هیئت مدیره اتحادیه داشتیم و دغدغه‌ها و مشکلات احصا شد که حتی‌الامکان در جهت کمک به این مجموعه تلاش‌هایی داریم تا بتوانیم گامی برداریم.

وی بیان کرد: خوشبختانه اهتمام و علاقه مردم به حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد و باید گفت که فعالیت‌های قرآنی در استان مردمی‌ترین و کثیرترین بخش در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی است و فعالان قرآنی در کوچک‌ترین روستاها تا بزرگ‌ترین شهرها به‌صورت خودجوش و مردمی مشغول فعالیت هستند که در مورد هیچ حوزه دیگری این حجم اهتمام مردمی نظیر ندارد. درواقع در مسئله مردمی‌سازی هر نوع فعالیتی، میل و گرایش مردم به آن فعالیت شرط اول و اصلی است که در مورد فعالیت‌های قرآنی خوشبختانه این کشش و رغبت عمومی وجود دارد و مردم حقیقتاً عاشق قرآن هستند.

مردم پای کار قرآن هستند

احمدی با بیان اینکه مردم همواره پای کار قرآن هستند و این موضوع را آمار و ارقام نیز اثبات می‌کند، ادامه داد: با اینحال ما مسئولان و جایگاه‌های سازمانی و اداری گاه در مواردی در نوع تعامل با مردم دچار نقصان‌هایی هستیم که البته با آموزش‌های مدیریتی و رفت و آمد با بزرگانی که در عرصه مردمی فعالیت کرده و موفق بوده‌اند، قابل حل است.

وی با تصریح اینکه از حیث اقتصادی محرومیت‌هایی در استان وجود دارد، گفت: با اینحال مردم همواره ثابت کرده‌اند که برای قرآن از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و با بضاعت اندک خود در خدمت قرآن و عترت هستند، شاهد این امر نیز شمار فراوان افراد در روستاها و شهرها هستند که منازل خود را در اختیار مؤسسات و خانه‌های قرآن و جلسات قرآنی قرار می‌دهند. ضمن اینکه مردم حتی اگر توانایی کمک نیز نداشته باشند اما همواره در کارها و فعالیت‌های قرآنی حضور پررنگ دارند.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص اهمیت حمایت خیران از مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: کاری که ارشاد در جهت کمک به مقوله خیری و مجمع خیران قرآنی می‌تواند انجام دهد، علاوه بر شناسایی و ارتباط گرفتن با خیران، تقویت رویکرد توانمندسازی مؤسسات قرآنی در تمامی حیطه‌های از جمله تعامل با خیران است، اگر این مجموعه‌های قرآنی مهارت‌ها و دانش جذب کمک‌های مردمی و خیری را آموزش ببینند و تقویت شوند قطعاً راهگشا خواهد بود.

احمدی ادامه داد: باید بتوان مؤسسات قرآنی را با آگاه‌سازی و مهارت‌افزایی در جهت وسیع‌تر ساختن دامنه کمک‌های خیری و وارد کردن تعداد بیشتر خیران به حیطه فعالیت‌های قرآنی کمک کرد. اگر اعتمادسازی صورت بگیرد و فعالیت‌ها شفاف و روشن باشد، قطعا‌ً خیر هم ورود می‌کند و به یاری مؤسسات می‌پردازد.

احداث مجموعه بزرگ قرآنی در شهرکرد

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، بیان کرد: مبلغی در فصل دین و مذهب به ما ابلاغ شده و کمیته سیاست‌گذاری نیز مشغول نهایی کردن طرح‌هاست که به محض نهایی شدن طرح‌ها، فراخوان انجام می‌شود و مبالغ تعیین شده به‌صورت مستقیم به حساب مؤسسات مجری طرح‌ها واریز می‌شود. البته توصیه شده است که مبلغی از تبصره ۱۴ به اتحادیه قرآنی اختصاص یابد و کمیته سیاست‌گذاری در این خصوص نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد که جزئیات آن متعاقباً اعلام می‌شود.

احمدی در خصوص احداث مجتمع قرآنی در استان که مبلغ خوبی نیز از محل سفر ریاست جمهوری به استان تخصیص یافته است، گفت: زمینی در محله میرآباد شهرکرد از سوی دفتر امام‌جمعه برای احداث مجموعه بزرگ و جامع قرآنی اختصاص یافته است که حجت‌الاسلام نکونام در سفر ریاست جمهوری به استان موضوع را مطرح و پیگیری کرد تا در صورت امکان مبلغی برای احداث مجتمع قرآنی در شهرکرد تخصیص یابد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه با وجود اینکه دولت بنا دارد پروژه جدیدی را آغاز نکند و تمرکز کار بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است اما با این مطالبه امام‌جمعه شهرکرد موافقت شد و مبلغ خوبی تخصیص یافت که دستگاه‌‌های مربوط در حال پیگیری برای جذب اعتبار و آغاز احداث مجتمع هستند.

انتهای پیام
captcha