پرورش چهره‌های خلاق در مؤسسات قرآنی اتفاق نمی‌افتد
کد خبر: 4090175
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۴
از نقشه راه تا افق روشن مؤسسات قرآنی/ ۶

پرورش چهره‌های خلاق در مؤسسات قرآنی اتفاق نمی‌افتد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری گفت: پرورش و معرفی چهره‌های جدید قرآنی در مؤسسات قرآنی استان اتفاق نمی‌افتد، همچنین کارنامه خوبی را از نهادهای متولی در زمینه شناسایی و پرورش و معرفی استعدادهای برتر قرآنی شاهد نبوده‌ایم.

حسن امیری مدیرکل اوقاف و امور خیریه  چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مؤسسات و مراکز قرآنی فعال استان با تنگناها و چالش‌های اقتصادی مواجه هستند، اظهار کرد: حمایت‌های مالی از این تشکل‌ها انجام نمی‌شود و در حوزه موقوفات و خیریه قرآنی نیز در استان چندان قوی نیستیم تا از این طریق حمایتی از مؤسسات انجام گیرد.

وی با ذکر اینکه اوقاف و امور خیریه استان حکم سازمان سنجش را در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارد و هر ساله با برپایی مسابقات سراسری قرآن این رسالت را انجام می‌دهد، ادامه داد: مؤسسات قرآنی استان غالباً توانمندی لازم را ندارند و پرورش و معرفی چهره‌های جدید قرآنی در این مجموعه‌ها اتفاق نمی‌افتد؛ همچنین از نهادهای متولی قرآنی کارنامه خوبی را در زمینه شناسایی و پرورش و معرفی استعدادهای برتر قرآنی شاهد نبوده‌ایم و لذا مسابقات قرآن استان هر ساله با تعدادی چهره قرآنی که اکثراً ثابت هستند، برگزار می‌شود.

امیری گفت: علاوه بر تمام مشکلات به‌ویژه مالی، کرونا نیز در دو سه سال اخیر سبب ایجاد وقفه در محافل‌، جلسات و آموزش‌های قرآنی شد و چه بسا مؤسساتی که در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. آسیب‌های این موضوع تا چند سال با ماست لذا بدیهی است که خروجی مسابقات قرآن چندان رضایت‌بخش نباشد.

مدیران مؤسسات به درآمد پایدار روی آورند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر اینکه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها لازم است که با یک نگاه رو به جلو یک تحول اساسی در حوزه ساختاری و تشکیلاتی با هدف ایجاد انسجام صورت گیرد، بیان کرد: متولیان قرآنی باید در راستای جذب حمایت فوری برای مؤسسات قرآنی از دستگاه‌های دیگر و در رأس آن‌ها، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش و مطالبه‌گری داشته باشند؛ همچنین اگر بودجه‌ای تحت عناوین فرهنگی و قرآنی در اختیار مجموعه‌ای اعم از مؤسسه یا نهاد قرآنی قرار می‌گیرد، انتظار داریم نحوه و خروجی کار نیز رصد شود و تأثیرات تزریق این مبالغ و کمک‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

امیری تصریح کرد: خروجی تمامی فعالیت‌های قرآنی استان در نهادها و ادارات و نیز مؤسسات قرآنی در دستگاه اوقاف و در مسابقات رسمی جمهوری اسلامی سنجیده می‌شود و آنچه در مسابقات سراسری قرآن امسال در مراحل شهرستانی و استانی شاهد بودیم، چندان رضایت‌بخش نیست. این نارضایتی هم از سوی متسابقان، هم داوران و هم خود ماست و استان ما از حیث کمی و کیفی به سطح و جایگاه واقعی خود در مسابقات قرآن نرسیده است.

وی با ذکر اینکه با وجود استعدادهای بالقوه و فراوان و نیز اساتید و چهره‌های شاخص، فضای قرآنی استان چندان قوی و غالب و تأثیرگذار نیست، تصریح کرد: محافل قرآنی در استان ضعیف است، همچنین مؤسسات قرآنی به لحاظ کمی و کیفی ضعیفند و به‌نظرم مشکل عمده این مؤسسات گذشته از مسائل اقتصادی، مشکل مدیریتی است. درواقع مدیران مؤسسات باید به توانمندی تولید درآمد پایدار دست یابند و به‌صورت خودکفا بتوانند امور مجموعه خود را به بهترین شکل اداره کنند.

امیری با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی خود را وابسته به بودجه‌های دولتی کرده‌اند، گفت: متأسفانه از دیرباز، این مجموعه‌ها بدون داشتن نگاه استقبال‌طلبانه، فعالیت‌های خود را به اعتبارات دولتی وصل کرده‌اند و بدیهی است که با این نگاه نمی‌توان نسبت به اجرای قوی و تداوم برنامه‌های قرآنی تأثیرگذار و فراگیر خوشبین بود چرا که دستگاه‌ها دستشان خالی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با ابراز تأسف از مهجور بودن فعالیت‌ها و چهره‌های قرآنی، بیان کرد: قرآن کریم گنجینه‌ای ارزشمند است که می‌تواند تمام مشکلات و معضلات را از پیش رو بردارد و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره را حل کند؛ اینکه امروز در جامعه اسلامی شاهد هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن هستیم یک دلیلش آن است که نتوانسته‌ایم حلاوت و زیبایی مصحف شریف را به آحاد جامعه نشان دهیم و تبیین کنیم. این مصیبت عظمایی است که افراد تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمن و پررنگ ساختن ضد ارزش‌ها و البته ضعف عملکرد ما، قرآن کریم را مانع پیشرفت خود بدانند و به آن بی‌احترامی کنند.

ظرفیت مراکز افق برای تعامل با مؤسسات قرآنی

امیری تأکید کرد: همه ما در قبال قرآن مدیون و مسئولیم و همچنان که در قبال خون پاک شهدا بار سنگینی از وظایف بر دوش ماست، مدیون چهره‌های قرآنی نیز هستیم که تمام تلاش خود را در جهت آموزش و ترویج مبانی نورانی و انسان‌ساز این کتاب آسمانی به خرج می‌دهند اما حمایت نمی‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اعلام آمادگی کامل این نهاد در جهت کار قرآنی در مجموعه امامزادگان و بقاع متبرکه استان، بیان کرد: مراکز افق در آستان مقدس امامزادگان با همین هدف راه‌اندازی شده‌اند و می‌توانند تعامل و ارتباط سازنده‌ای با مؤسسات قرآنی استان ایجاد کنند. اگرچه این مراکز در استان هنوز عملکرد و کارنامه خوبی در حوزه قرآنی نداشته‌اند و محافل و جلساتی که برگزار شده از حیث کمی و کیفی چندان قوی نیستند و استقبال و کیفیت مطلوب را نداشته‌اند.

امیری در پایان گفت: می‌طلبد که روحیه مطالبه‌گری را در جامعه قرآنی استان بیشتر از پیش شاهد باشیم و قرآنیان توقعات خود را با مسئولان مطرح و مطالبه کنند؛ قطعاً مسئولان نیز در قبال این مطالبه‌ها مکلف به رسیدگی و اجابت خواسته‌ها هستند.

انتهای پیام
captcha