نقش اتحادیه‌های استانی در کاهش معضلات مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4080064
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
از نقشه راه تا افق روشن مؤسسات قرآنی/ ۱

نقش اتحادیه‌های استانی در کاهش معضلات مؤسسات قرآنی

یک فعال قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری به برخی از مشکلات مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: اتحادیه‌های استانی با برنامه‌ریزی جامع و مدون قرآنی در حوزه مؤسسات می‌توانند در تأليف قلوب قرآنیان و رفع برخی از معضلات مؤسسات نقش داشته باشند.

روح الله امیریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه استان چهارمحال و بختیاری

مؤسسات قرآنی که عموماً مجوز فعالیت را از دو نهاد تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند، مجموعه‌هایی هستند که با اهداف فرهنگی، غیرسیاسی و با رویکرد تعمیم و تعمیق ایمان، شناخت و ارتباط و انس با قرآن و تحقق آموزه‌های قرآنی در رفتارهای فردی و اجتماعی شکل می‌گیرند و برای نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در جامعه گام بر می‌دارند که تا امروز توفیقات درخشان و نقش‌آفرینی برجسته‌ای را در تاریخ فعالیت خود به یادگار گذاشته‌اند.

تجربه نشان داده است که فعالیت‌های قرآنی مؤسسات همواره با کمک و هدایت مردم پیش رفته و سامان گرفته است و چه بسیار مؤسسات و خانه‌های قرآن در شهرها و روستاها که با حمایت هیئت امنا و عوامل مساجد و حسینیه‌ها در این مکان‌ها مستقر و به ایفای نقش پرداخته‌اند. اختصاص مکان‌های خیری و موقوفات به مجموعه‌های قرآنی نیز گواه دیگری بر این سخن است. همچنین چه بسیار اساتید و مربیانی که بدون هیچ چشمداشتی و برای رضای خدا، وقت و دانش خود را در اختیار قرآن‌آموزان قرار داده‌اند تا چرخ مؤسسات در حرکت باشد.

دولت‌ها و مجلس نیز همواره قوانین، تمهیدات و تسهیلاتی را نظیر تخفیف در مالیات، رایگان‌سازی هزینه‌های آب، برق و گاز، پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت و غیره برای مؤسسات و مراکز قرآنی پیش‌بینی کرده‌اند، اگرچه در نحوه اجرای قوانین و برنامه‌ها و چه بسا عملیاتی نشدن بسیاری از این برنامه‌ها جای بحث و تردید وجود دارد.

این مجموعه‌های مردم‌نهاد امروز با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند که در اکثر مواقع، توان فعالان قرآنی را برای طی مسیر از آنان می‌گیرد و ادامه راه را دشوار می‌کند. شیوع ویروس کرونا نیز سبب شد که مؤسسات و مراکز قرآنی که قبل از آن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند دچار گرفتاری‌های بسیاری شوند. 

در کنار آسیب‌های فراوان مادی و معنوی که مجموعه‌های قرآنی استان در پی شیوع کرونا متحمل شده‌اند، نبود حمایت کافی از سوی نهادهای متولی به دلیل کاهش سال به سال اعتبارات فرهنگی به‌‌ویژه در بخش قرآنی، نگرانی‌ها را افزایش داده است و تمهیدات و اقدامات فوری برای نجات مؤسسات و مراکز قرآنی از سوی تصمیم‌گیران را می‌طلبد.

اهم مشکلات مؤسسات قرآنی

روح‌الله امیریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) تبیان فارسان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به مشکلات مؤسسات و مراکز قرآنی استان، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل بسیاری از این مجموعه‌ها نداشتن مکان ثابت برای فعالیت است و غالباً در مساجد یا منازل مستقرند و چه بسا از این موضوع رنج می‌برند. مؤسساتی هم که از مکان برخوردارند در نقاط خوبی نظیر میادین یا نقاط پرجمعیت و پرتردد واقع نیستند.

وی با ذکر اینکه نبود اعتبارات و درآمد از دیگر مشکلات مهم مؤسسات و مراکز قرآنی استان است، ادامه داد: امروز خانواده‌ها تحت فشار مالی و مشکلات اقتصادی بوده و غالباً در زمینه‌هایی جز قرآن برای فرزندان خود هزینه می‌کنند. تصور خیلی‌ها هم این است که آموزش قرآن باید رایگان باشد و لذا قبول پرداخت هزینه برای آموزش قرآن فرزندان در مؤسسات و مراکز قرآنی برایشان دشوار است. همین نگاه در مورد مربیان نیز وجود دارد که بسیاری گمان می‌کنند این افراد باید با حداقل دستمزد و یا به‌صورت رایگان و فی سبیل‌الله به آموزش قرآن بپردازند.

امیریان بیان کرد: مشکل مهم دیگر در حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی متولیان متعددی هستند که همگی مدعی‌اند اما در مقام عمل هر یک، کار و اشکالات آن را به دیگری متولی می‌کند و فعالان در مجموعه‌ها و مراکز قرآنی در میان این تعدد متولیان سرگردانند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان با اشاره به اینکه فلسفه وجودی این اتحادیه رفع مشکلات مؤسسات و مراکز قرآنی است، تصریح کرد: با اینحال اتحادیه هنوز نما و افقی را که برایش ترسیم شده بود به دست نیاورده و به جایگاه و نقش‌آفرینی واقعی خود نرسیده است، زیرا هنوز دیدگاه‌‌های سنتی حاکم است. اتحادیه قرآنی حکم طفلی نوپا را دارد که برای گام برداشتن و راه افتادن نیازمند حمایت است.

این قاری ممتاز استان با اشاره به اینکه ترکیب جدید هیئت مدیره اتحادیه استان با هدف نگاه تحولی جدید انتخاب شده و کار می‌کند، بیان کرد: این نگاه تحولی طبعاً نیازمند حمایت است. البته نهادها به ما اعلام حمایت کرده‌اند اما حمایت زبانی اکتفا نمی‌کند و اتحادیه نیازمند حمایت است تا بتواند کار کند.

وی تأکید کرد: برگزاری مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان در دست برنامه‌ریزی است تا بتوانیم طبق وعده‌ای که از مسئولان گرفته‌ایم، تأليف قلوب قرآنیان و همدلی و انسجام لازم شکل گیرد و ارتباط‌ها قوی‌تر گردد. خروجی این نشست‌ها یک برنامه جامع و مدون قرآنی در حوزه مؤسسات خواهد بود که قابل اجرا نیز باشد.

امیریان جای خالی یک برنامه جامع مدون و مورد پذیرش همه فعالان قرآنی استان را یادآور شد و گفت: شکل عملیاتی این برنامه باید قابليت سازگاری و تعمیم به تمام نقاط استان را داشته باشد و تمام فعالیت‌های قرآنی مؤسسات و مراکز قرآنی را در یک راستا قرار دهد؛ رسیدن به این برنامه جامع مدون جز با همت فعالان قرآنی و مسئولان مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی تدوین نمی‌شود زیرا آنان در کف میدان کار قرآنی قرار دارند؛ هیئت مدیره اتحادیه نیز در نوک پیکان این حرکت و پیشروی قرار دارد.

وی اظهار کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید در مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان اتفاق بیفتد و مدیران و فعالان قرآنی نيز حضور و مشارکتی فعال در این مجمع داشته باشند و دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کنند تا در نهایت تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت کارشناسی و حساب شده نهایی و عملیاتی شوند.

انتهای پیام
captcha