نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مکانی برای تبادل فرهنگ‌های جهانی است
کد خبر: 4106806
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
در نشست رایزنان خارجی در ایران مطرح شد

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مکانی برای تبادل فرهنگ‌های جهانی است

سخنرانان نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی حاضر در ایران، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصتی ارزشمند برای تعاملات فرهنگی اندیشمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ از چهار گوشه جهان دانستند.

به گزارش ایکنا، نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی حاضر در ایران با موضوع بررسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عصر روز سه شنبه، 22 آذرماه در محل سالن قلم کتابخانه برگزار شد. 

 


بیشتر ببینید:

  • گزارش تصویری نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی مستقر در ایران را در صفحه عکس ایکنا مشاهده کنید.

نمایشگاه بین‌المللی تجلی کتاب‌دوستی ایرانیان است

در این مراسم، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: در سال‌ گذشته بیش از ۶۰ کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بودند.

احمدوند افزود: امیدوارم نماینده ناشران کشورهای محترم حاضر در این جلسه در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنند و به معرفی صنعت نشر ایران در کشورهای خود بپردازند. نمایشگاه کتاب از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی است و رویکرد بین‌المللی دارد و ما نیز علاقه‌مند هستیم حضور کشورهای مختلف خارجی در این رویداد تقویت شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصتی برای حضور چهره‌های فرهنگی در کشور ایران است. در سال‌های گذشته نیز متفکران این حوزه از نمایشگاه بازدید کردند و با کتبی که منتشر شده آشنا شدند. اگرچه علاقه‌مندیم از تمام کشورها علاقه‌مندان و متفکران در این رویداد فرهنگی حاضر شوند، در سال‌ گذشته بیش از ۶۰ کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بودند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه فرهنگی محسوب می‌شود و حضور نویسندگان و شاعران مختلف در این نمایشگاه از ویژگی‌های آن است. این فرصت بهترین فرصت برای دیدن ایران واقعی است، چراکه علاقه‌مندی مردم ایران به کتاب و کلمه به تصویر کشیده می‌شود و این بهترین فضا و مکان برای مسائل فرهنگی است. شما با حضور در نمایشگاه می‌توانید ویژگی‌ها و مشخصه‌های فرهنگی کشور ایران را برای کشور خود معرفی و به توسعه روابط فرهنگی فی مابین کمک کنید.

نمایشگاه بین‌المللی تهران، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی غرب آسیا

در ادامه این مراسم علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائم مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نکاتی را در خصوص این رویداد بزرگ فرهنگی مطرح کرد.

رمضانی گفت: آن‌چه نمایشگاه کتاب تهران را به عنوان نمایشگاهی در سطح منطقه مطرح کرده انس ایرانیان با کتاب و حضور افراد مختلف در این نمایشگاه است. نمایشگاه تهران بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی غرب آسیا است و این رویداد در دهه ۹۰ میلادی برگزار شده است. در دوره ابتدایی این رویداد ۳۰۰ ناشر حضور داشتند، این در حالی است که در سال گذشته این عدد به سه هزار ناشر رسید.

وی در ادامه گفت: در دوره اول نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هشت هزار عنوان کتاب خارجی  عرضه شد که این عدد در دوره اخیر به ۱۹۰ هزار عنوان رسید.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تجربه کرونا به صورت حضوری و مجازی برای همه مردم کشور با قابلیت اتصال آسان فراهم شد و در دوره گذشته هیچکس برای استفاده از نمایشگاه کتاب مجبور به خروج از خانه خود نبود و همه مردم از شهرها و روستاهای دور و نزدیک کشور از مجموعه امکانات بهره‌مند شدند.

همچنین اسماعیل جانعلی‌پور، مسئول بخش ناشران خارجی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سخنانی به تشریح وضعیت برگزاری نمایشگاه امسال پرداخت.

وی گفت: امسال برای برگزاری نمایشگاه، فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری نشست‌های توجیهی با رایزنان فرهنگی ایران، مکاتبه با خبرگزاری‌ها و همکاری با بانک‌های مختلف صورت گرفت و امیدواریم سال آینده نیز این رویداد با شکوه بیشتر برگزار شود.

انتهای پیام
captcha