نقشه کلانی برای سبک زندگی در کشور نداریم
کد خبر: 4106148
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
دبیر رویداد ملی زندگی:

نقشه کلانی برای سبک زندگی در کشور نداریم

دبیر رویداد ملی زندگی با بیان اینکه در حال حاضر نقشه کلانی برای سبک زندگی در کشور نداریم، گفت: به دنبال شناسایی نقش مجموعه‌های مردمی در نقشه کلان سبک زندگی هستیم.

حجت الاسلام عباسی اصلبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری اولین رویداد ملی زندگی، امروز، 20 آذر با حضور اصحاب رسانه در دفتر اندیشکده سبک زندگی خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، دبیر رویداد ملی زندگی و مدیر اندیشکده سبک زندگی در این نشست با بیان اینکه سبک زندگی یک موضوع کلیدی و راهبردی در مدیریت جامعه و تمدن‌ها است، گفت: در کشورهای ابرقدرت، شاید قدرت نظامی، در اولویت دوم قرار بگیرد، در این کشورها، این قدرت وجود دارد که نیازی را ایجاد کنند و براساس این نیاز محصول تولید کنند؛ چنانکه امروز الگویی از موفقیت به جوانان ارائه می‌دهند و در پی آن یک نوع سبک زندگی را به جوامع تزریق می‌کنند.

وی افزود: سبک زندگی یک مقوله راهبردی است که اهداف و نیازهای جامعه را تنظیم می‌کند. مقام معظم رهبری در سال 91 در خراسان شمالی به این مقوله اشاره می‌کنند. معمولا وقتی مسأله سبک زندگی مطرح می‌شود، موضوعاتی چون خانواده، تربیت و ... به ذهن می‌آید. این موضوعات گرچه مهم اما شاید تنها ده یا پانزده درصد از مباحث سبک زندگی را تشکیل دهند. سبک زندگی، شامل مسائل مهمی مثل موسیقی، تفریح، تغذیه، نوع پوشش، نوع آرایش، نوع مهمانی، سفرها و ... است. 

عباسی‌اصل ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در سال 91 به جایگاه تمدن ساز سبک زندگی پرداختند و مصادیق متنوع آن از جمله وجدان کاری، نظم اجتماعی، بهره وری ساعت‌های کاری و ... را مطرح کردند. هم اکنون ده سال از مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی گذشته است. زمان خوبی بود که پس از ده سال، تلاش‌های انجام شده در سطح سازمان‌ها و نهادها و خروجی آنها رصد بشود و در گام دوم، برای ده سال بعد نقشه راهی تدوین شود. ایده برگزاری رویداد ملی زندگی از سوی اندیشکده سبک زندگی استان بر این اساس شکل گرفت.

مدیر اندیشکده سبک زندگی گفت: این اندیشکده در سال 91 و پس از فرمایش مقام معظم رهبری با حضور گروهی از جوانان حوزوی و دانشگاهی در اهواز شکل گرفت. تولیدات این مجموعه در ده سال گذشته تهیه و تدوین 92 واحد آموزشی سبک زندگی است. آموزش بالغ بر 12 هزار نفر در سطح کشور در ده سال گذشته، آموزش 1500 نفر از مبلغان سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش 2500 نفر از بسیجیان استان و آموزش اساتید معارف دانشگاه‌های آزاد کشور از دیگر برنامه‌های اندیشکده بوده است. 52 نفر عضو اندیشکده در این فرآیند به ما کمک کردند.

دبیر رویداد ملی زندگی با بیان اینکه سال 1400 به عنوان نقطه آغاز ترویج تولیدات اندیشکده سبک زندگی هدف‌گذاری شد، گفت: برگزاری رویداد ملی زندگی در این راستا طراح شد که در دهمین سالگرد بیانات مقام معظم رهبری در آبان 1401 در تهران برگزار شد. در این رویداد تلاش کردیم کنشگران فعال در حوزه سبک زندگی در سطح کشور را شناسایی کنیم و در نهایت به 102 مجموعه فعال در سطح کشور رسیدیم. سهم خوزستان 5 مجموعه فعال بود.

وی با تصریح به اینکه حوزه عملیاتی غالب این مجموعه‌ها، خانواده است، گفت: ما سعی کردیم در رویداد ملی زندگی این دغدغه را ایجاد کنیم که باید خروجی کار ما، محصولات فرهنگی باشند. ما باید بتوانیم در کنار تولید محتوا، به تولید و توزیع محصول برسیم. از این رو در این رویداد، کارگاه آموزشی «چرخه ایده تا مصرف» برای کنشگران سبک زندگی برگزار شد. «چرخه تهدید تا فرصت» نیز دیگر کارگاه برگزار شده در این رویداد بود که ناظر به موانع موجود و قوانین دشوار در مسیر ثبت یک مؤسسه یا ایده و ... و راهکارهای آن بود.   

مدیر اندیشکده سبک زندگی گفت: در این رویداد، حدود 60 مجموعه مردمی سبک زندگی از کل کشور شرکت کردند. با این رویداد حرکت خوبی در کشور ایجاد شد و عزت نفسی به مجموعه‌های مردمی داده شد که می‌توانند در پایتخت چنین رویدادهایی را اجرا کنند. دیگر دستاورد این رویداد این بود که بنا شد اندیشکده سبک زندگی استان، شورای راهبری رویداد ملی زندگی را فعال کند. در حال حاضر 13 مجموعه مردمی به عنوان اعضای این شورا تعیین شده‌اند و در حال برنامه‌ریزی این رویداد برای سال آینده هستند. این مجموعه‌ها از مشهد، ایلام، همدان، قم، یزد، تهران و اهواز هستند.      

عباسی‌اصل با تصریح به اینکه در حال حاضر نقشه کلانی برای سبک زندگی در کشور نداریم، گفت: این شورا نشست‌هایی را ماهانه برگزار می‌کند که بتواند به این نقشه عملیاتی جامع دست پیدا کند. این مأموریت «نقش من در نقشه ما» نام دارد که در آن به دنبال شناسایی نقش مجموعه‌های مردمی سبک زندگی در نقشه کلان سبک زندگی هستیم.

دبیر رویداد ملی زندگی با بیان اینکه دبیرخانه رویداد ملی زندگی در خوزستان قرار دارد، گفت: قرار است این رویداد مهرماه هر سال به میزبانی یکی از استان‌های کشور برگزار شود. 

انتهای پیام
captcha