حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجتپناه، مسئول کانونهای خدمت رضوی در چهارمحالوبختیاری و حافظ کل قرآن در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری در تشریح دعای روز بیستویکم ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه آنچه موجبات خشنودی خداوند را برآورده میکند در این عالم وجود دارد، اظهار کرد: در دعای امروز طلب میکنیم ما را در زمان و مکان و موقعیتی قرار دهد که بهترینها برایمان نشان داده و آشکار شود؛ اگر انسان بداند تکلیفش چیست و بتواند صحیح به تکلیفش عمل کند یک سلمان فارسی واقعی خواهد بود.
وی ادامه داد: سلمان صرفاً فارسی نیست بلکه هویتی فراتر از گویشی و فرهنگی و زادگاهی دارد و توانسته وارد محدوده هویت دینی شود. اغلب ما گرفتار فرهنگ، گویش، زادگاه، رنگ و تنهای ظاهری و جغرافیایی هستیم؛ در روز ۲۱ ماه مبارک که دومین شب احیا را نیز سپری کرده و میخواهیم شیعه محب حضرت باشیم، از خدا میخواهیم که برای خشنودی و رضایتش دلیل و راهنمایی نشان ما دهد و از درون، فطرت پاک و نفس مطمئنه ما را پرورش دهد.
حجتپناه با اشاره به اینکه در این روز رخت عزای علی مرتضی(ع) را بر تن داریم و از خدا طلب میکنیم که ما را مرتضی کند و به رضایت الهی نائل شویم لذا در چنین روزی راه را از خدا میپرسیم. در مناطق عملیاتی جبهههای حق علیه باطل، رزمندگان و امت پیامبر(ص) همواره توسل میجستند و ما نیز نیاز به این جمعهای خوب داریم.
این کارشناس مذهبی در استان با تصریح اینکه اگر اهلبیت(ع) لحظهای در این دنیای ظلمانی و تاریک نگاهشان را از ما بردارند سقوط خواهیم کرد و به عقبتر از جایگاهمان پرتاب خواهیم شد، گفت: در این روز از خدا طلب میکنیم، که از شیاطین و طواغیت رهایمان کند که با انواع دسیسهها شبانهروز تلاش میکنند، شبکههای پرشماری تبلیغاتی علیه اسلام راه میاندازند و ذهن و جان و روان مردم را نشانه میگیرند و به تعبیر قرآن در آیه ۳۶ سوره مبارکه انفال، مالشان را انفاق میکنند برای این مقصود که راه خدا را ببندند.
حجتپناه بیان کرد: دشمنان تلاش میکنند اسلام و انقلاب اسلامی را که پرچم اسلام را برافراشته کرده است، از میان ببرند چون منافع دنیوی آنان را تهدید و محدود میکند و افشاکننده ظلم و ستم آنان است، اسلام مظلومان را مجاب میکند که میتوان در برابر مستکبران ایستاد و مقاومت کرد. در این دعا میخواهیم که راه این شیاطین و طواغیت بر قلب و جان ما بسته بماند، همان استکباری که با فتنهها، توطئهها و شبهات علیه قلب ما کار میکند و با راه انداختن بازیهای رسانهای و انحرافات فکری و عقیدتی دست به دامان مفاسد اخلاقی شده و بهویژه نسل جوان را آماج حمله قرار داده است.
این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: دشمن و ابرقدرتهای ظاهری دنیا در حال افول هستند و این موجودی که در حال غرق شدن است به هر چیزی فارغ از نتیجه گرفتن یا نگرفتن چنگ میزند و لذا باید مراقب باشیم در دسترس این غریق قرار نگیریم چرا که ممکن است ما را نیز با خود غرق کند. امروز خانواده در غرب فروپاشیده و جایگاه خود را از دست داده است و میخواهد جامعه ما را نیز از این نهاد کوچک و پایگاه محکم محروم کند. امروز فرزندان امام علی(ع) آماج حملات گوناگون هستند و دشمن اقتصاد، سیاست و فرهنگ ما را مورد حمله قرار داده و در آن به دنبال نفوذ عمیق است.
حجتپناه با تأکید بر اینکه دعاهای وارده صرفاً دعاهای فردی نیستند و انسان روزهدار و دعا کننده جزئی از اجتماع است، افزود: از خدا میخواهیم نهتنها هر یک از ما بلکه کل اجتماع را در برابر شیطان ایمن دارد و اسباب و ابزار این مهم آن است که بر نفس خود غلبه کنیم و نفس اماره بالسوء را رام و مطیع گردانیم و به درجه اطمینان و آرامش برسانیم.
وی در خصوص فراز واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً از دعای این روز، بیان کرد: وقتی نفس انسان روزهدار تربیت شد ملکات بهشتی مییابد زیرا انسان خود را بر طبق بهشت تربیت میکند. وقتی که انسان مؤمن بر طبق سوره مبارکه مؤمنون، از لغو و سخن باطل اغراض و دوری کند درواقع بر طبق صریح قرآن در آیه شریفه لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا (واقعه/۲۵)، در بهشت زیست میکند و انسان وقتی بهشتی زندگی کند، میتواند با اطمینان و خیال آسوده از خداوند بهشت را طلب کند. حدنصاب بهشتی شدن را کسب کرده است و به ملکاتی که بهشتیها بدان مزین هستند، در دنیا آراسته میشود و به سرمنزل آرامش در همین حیات دنیایی میرسد.
حجتپناه بیان کرد: دسیسههای شیطان همواره در حال بهروز شدن است و در این روز به امیرالمؤمنین(ع) عرضه میداریم در روزگاری که ایادی استکبار بر ایران حکمفرما بود، شاه مملکت اختیاری از خود نداشت خداوند به ما لطف کرد و به کوی مرضاتالله ما را راهنمایی نمود و از خمینی(ره) رونمایی کرد تا ما در همین دنیا آراسته به اخلاق بهشتی شویم و آرامش بهشتی را نصیب خود کنیم.
وی ادامه داد: خداوند به ما لطف کرد و مملکتی را که میرفت از فرق سر تا نوک پا غربی شود، از سر تا پا غرق محبت اهلبیتی شد و درست زمانی که انسانها غریق زندگی مادی میشدند، غریقنجات دیگران شدند؛ فوجفوج انسانها و جوانان به سرزمین راهیان نور قدم میگذارند و احیا شده و پاک و طاهر باز میگردند.
حجتپناه گفت: ما اجابت دعاهای انسانهای مؤمن و مخلص در طول قرنها را در وجود شهدا دیدیم که اهل ذکر بودند، توسل جستند و امضای شهادت را از اهلبیت(ع) دریافت کردند و ذرهذره وجودشان با محبت اهلبیت(ع) عجین شد.
وی در ادامه در تشریح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه انسان وقتی شور و هیجان آمد و شد ملائکه بر روی زمین را در شبهای قدر درک کرد به خاکی بودن دنیا اشباع نخواهد شد، اظهار کرد: در چنین حالتی از خداوند طلب میکند که درهای فضل و رحمت را باز کند و برکات خود را جاری و ساری سازد.
حجتپناه در خصوص واژه بُحْبوحاتِ در دعای این روز، تصریح کرد: در این روز از خدا میخواهیم که ما را در میان بهشت جای دهد و با خوبان و بهشتیان همنشین کند و هر چند جسم در دنیای خاکی قرار دارد اما روح در ملکوت قرار گیرد. وقتی انسان جوانمردانی را دید که در اوج کارهای بهظاهر مادی روحشان در ملکوت و معنویت سیر میکند، وقتی انسانی معنوی و ملکوتی شد حتی اگر مشغول خاکیترین اعمال باشد روحش همچنان در ملکوت خواهد بود.
وی ادامه داد: چنین انسانی وقتی به عنوان کاسب به بازار میرود ذکر میگوید و مراقب است که شیطان بر او تسلط نیابد، حواسش به خرید و فروش و سود و زیان است و از مؤمنان سود نمیگیرد تا ذرهای از برکات و رزق و روزیاش کم نشود. چنین انسانی اگر خریدار است بهقدر ضرورت در بازار میماند و زود ترکش میکند چرا که ممکن است اسیر زرق و برق دنیا نشود.
حجتپناه با تصریح اینکه در این روز انسان روزهدار به رفت و آمد ملائکه در زمین خو گرفته و این زندگی ملکوتی را درک کرده است، گفت: چنین انسانی دیگر نمیتواند از این بهشت دل بکند و به جهنم سوزان زندگی مادی بازگردد. انسان یک ماه در یک مهمانی با مسئولیت خدواند حضور داشت و دید کسانی را که حتی از او عقبتر آمدند اما سرعت سیر آنان به معنویت چنان بالا بود که پیشی گرفتند و ملکوتی شدند.
این کارشناس مذهبی در استان بیان کرد: در این روز از خدا میخواهیم ما در وسط بهشتی که قرار داده است بیرونمان نراند و اکنون که سطح توقعات انسان از دنیا بالا رفته و درک کرده است که دنیا ذخایر عظیمی در خود نهفته دارد، میخواهیم که از معنویت دل نبریم. حال دیگر انسان روزهدار میداند و میبیند که دنیا محل خاکبازی نیست و باید معنویت را از دل دنیا بیرون کشید و با فهم درست حسین فهمیده شود. به خدا عرضه میداریم که ما در این ماه بهشت را درک کردیم و دیگر نمیتوانیم به آن دنیای خاکی بازگردیم و دیگر چیزی جز معنویت ما را راضی نمیکند.
حجتپناه در خصوص خطاب خداوند در فراز پایانی دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان، تشریح کرد: شاید تعبیر یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین در ظاهر با دیگر عبارات این دعا مطابقت نداشته باشد و در دعایی که درهای فضل و رحمت و برکات الهی و جلب خشنودی خدا را طلب میکنیم، هیچکدام با معنای اضطرار سنخیت ندارد. پیداست که روزهدار پس از ۲۲ روز عبادت خدا تجربه کرده است که جسم میتواند در دنیا و روح در ملکوت باشد و در چنین حالی انسان مضطر میشود چرا که واهمه دارد از عبادت و همنشینی با خدا محروم شود و این حال خوب را از دست بدهد.
این کارشناس مذهبی در استان بیان کرد: وادی عرفان و معنویت در اینجاست که وقتی برکات خدا بر ما نازل شد و موفق شدیم به موجبات خشنودی الهی عمل کنیم و در میان بهشت قرار گیریم، اتفاقاً مضطر میشویم چرا که به دست آوردن جایگاه یک بحث و حفظ و ماندگاری آن بحثی مهمتر است. درست مانند یک انسان متمول که برای حفظ مالش از انواع تجهیزات و قفلها و دوربین مدار بسته و غیره بهره میگیرد تا مالش را حفظ کند، اما باز هم خواب آرامی ندارد زیرا واهمه دارد که سرمایه خود را از دست بدهد.
وی ادامه داد: انسانی که بهشت را تجربه کرده و شیرینی همنشینی با خدا را تجربه کرده و رفت و آمد ملائکه را درک کرده است، اتفاقاً مضطر میشود. امام زمان(عج) از همه ما بیشتر مضطر و منتظر است همچنان که در دعای ندبه زمزمه میکنیم: «أينَ المُضطَرُّ الّذِی يُجَابُ إذا دعی»، کجاست آن مضطری که چون دعا کند خواست او به اجابت میرسد، او بزرگترین مأموریت را در پیش دارد و بناست بزرگترین اتفاقات را در امر تبلیغ و هدایت رقم بزند. حضرت در اوج بینش و بصیرت قرار دارد و میداند که اگر خداوند لحظهای نگاهش را از او دریغ بدارد، خسارتزده میشود.
حجتپناه با اشاره به حدیثی نبوی و با تأکید بر اینکه حتی پیامبر(ص) نیز نمیتواند تضمین بهشتی بودن را به انسان بدهد، ادامه داد: حضرت در حدیثی خطاب به فاطمه زهرا(س) فرمودهاند «يا فاطِمَةُ إعمَلِي لِنَفسِك فَإنِّي لا أُغنِي عَنكِ مِنَ اللهِ شَيئا»، من نمیتوانم پيش خدا تو را از چيزی بینياز كنم. يعنی خودت بايد به فكر خودت باشی، حال آنکه فاطمه(س) امابیهاست و صاحب حق بر گردن پدر بزرگوارشان است.
این کارشناس مذهبی در استان گفت: انسان روزهدار اگر به بینش برسد این حال اضطرار بر او دست میدهد، این اضطرار را اولیای الهی درک میکنند. انسانی که سرعت را تجربه کرده و به درک معنویت و نورانیت نائل شده، توقف برایش کشنده خواهد بود.
انتهای پیام