حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجتپناه، مسئول کانونهای خدمت رضوی در چهارمحالوبختیاری و حافظ کل قرآن در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری در تشریح دعای روز بیست وسوم ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه در شب قدر سوم شستوشوی فردی را انجام دادیم و منزه شدیم، اظهار کرد: دعای امروز از جنس اجتماع است و دو تعبیر ذنوب و عیوب تنها ناظر به مسائل فردی نیست بلکه به ترک فعلهای انسان در ساحت اجتماع، سکوتها یا سخنهای بیموقع و... ممکن است اشاره داشته باشد.
وی با استناد به فراز وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ از آیه ۸۹ سوره مبارکه نساء، تصریح کرد: تمام عیوب و بدیهایی که در انسان وجود دارد از خود او نشئت میگیرد وگرنه خداوند منشأ حسنه و نیکویی است. اصطلاح تَقْوَی القُلوبِ در دعای روز بیستوسوم ماه مبارک رمضان اصطلاحی آشناست از جمله در سوره مبارکه حج که اشاره دارد ما در دینی زندگی و مطابق دینی عمل میکنیم که اجتماعی است.
حجتپناه تصریح کرد: یکی از مناسک اجتماعی جامعه مسلمین حج است که متأسفانه امروز به ابتذال کشیده شده و از حالت اجتماعی در حال تبدیل شدن به فضای فردی است. امروزه تلاش میشود که محتوای اجتماعی فریضه حج از آن سلب شود و آل سعود و فجور نوکری آمریکا و استکبار را به جای خادمی حریم خدا و حرم رسول خدا(ص) به جای میآورند.
این کارشناس مذهبی در استان بیان کرد: وقتی سوره برائت نازل شد، پیامبر(ص) ابتدا قرائت آیات آغازین آن را به خلیفه اول سپرده بودند، اما به دستور خداوند آن را بازپس گرفتند و برعهده امام علی(ع) گذاشتند تا برای کفار بخوانند و فرصتی چهارماهه برای آنان تعیین کنند تا در زیر پرچم اسلام قرار گیرند. در اینجا باز از این امام همام رونمایی میشود و اینجا دوران ضعف و انفعال اسلام نیست بلکه اسلام از موضع دفاع و انفعال خارج شده و در جایگاهی فعال شکوفا و بالنده قرار دارد.
حجتپناه با اشاره به مفهوم تقوای قلوب در اجتماع معنوی حج، بیان کرد: کسی که اسلام ناب را کنار بگذارد و مشرک به خدا و گرفتار اسلام آمریکایی شود، حال و روزش مشخص است؛ اگر ملل مسلمان روزی دیدند که اسلام فردی برای آنان ترویج داده میشود و آموزههای اجتماعی دین را از ما سلب میکنند باید مطمئن باشیم که این افراد قصد دارند ریشه اسلام و مسلمین را بخشکانند. همانطور که قلب پمپاژکننده خون و محرک تمام پیکر آدمی است، تقوای قلب نیز ضامن دیگر تقواهاست و جزءجزء وجود انسان را به سمت توحید و معنویت سوق میدهد.
این کارشناس مذهبی در استان با تصریح اینکه کار دشمن سلب شعائر الهی از جامعه مسلمین است، افزود: در مباحث گوناگون اعم از عفاف و حجاب، نماز و... تنها ساحت فردی امر خدا مطرح نیست بلکه تعظیم شعائر دینی در سطح اجتماعی برای تضمین تقوای قلبی جامعه باید محقق شود، دشمن نیز همین قلب را نشانه میرود و شعائر و برنامههای عمومی مانند نمازهای جمعه و جماعت، راهپیمایی اربعین، حج و... را از ما میگیرد تا آسیب ببینیم.
حجتپناه با اشاره به فراز یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین از دعای روز بیستوسوم ماه مبارک رمضان، گفت: از خدا در این روز میخواهیم که ما را با تقوای قلب امتحان کند بدان معنا که در معرض امتحان ورزیده شویم و اگر هم مرتکب خطا شویم خدایی هست که با مربیگری خوب ما را در مسیر صحیح قرار دهد و در روز قیامت این امتحانات متعدد و ورزیدگی قلبی به دادمان میرسد.
این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: امید است در جرگه کسانی باشیم که با زحمت و دشواری و حتی به قیمت خون خود، پرچم شعائر اسلامی را بالا نگه داشتند؛ به امیرالمؤمنین(ع) عرضه میداریم که پرچم شما همواره بالاست و تا عالم و آدم هستند، این پرچم برافراشته خواهد ماند آنچنان که در دعای افتتاح زمزمه میکنیم این پرچمی که برافراشته است هیچگاه به زمین نیفتد و ما نیز از برافراشتهکنندگان این پرچم باشیم.
حجتپناه در ادامه در تشریح دعای روز بیستوچهارم ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه در ایام این ماه مبارک سوار بر کشتی نجات اهلبیت(ع) و زمزمهگر دعاها هستیم، اظهار کرد: به مدد الهی و عنایت اهلبیت(ع)، روز به روز رابطه ما با خداوند در حال صمیمیتر شدن است و با سرمایه احیای لیالی پرقدر، امروز با خدایی که پیشتر در سطحی دیگر میپرستیدیم رابطه عاشق و معشوقی یافتهایم و از او میخواهیم کاری کنیم که همیشه از ما خشنود باشد و با کارهای خوبمان خدا از داشتن چنین عبدی لذت ببرد و خود را تحسین کند.
وی با ذکر اینکه رسیدن به این سطح رابطه عاشقانه با پروردگار ارزش شببیداری و گرسنگی و تشنگی را دارد، افزود: واقعاً ارزشمند است که انسان به جسم خود سختی ظاهری بدهد تا به مقام قُرب و ملکوت برسد.
حجتپناه با تصریح اینکه این دعای عاشقانه در روز بیستوچهارم با فراز وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک ادامه مییابد، گفت: در عبارتی عارفانه و عاشقانه و مملو از صمیمیت از خدا طلب میکنیم که مبادا دلش را بشکنیم، در این دعا از خدا میخواهیم توفیقمان دهد تا دیگر او را نافرمانی نکنیم. این اطاعت یا نافرمانی که در این دعا مطرح است چیزی فراتر از اطاعت یا نافرمانی پادگانی و نظامی است و بیآنکه خشونت و جدیت زمخت و سختی در میان باشد، اطاعتی از سر عشق است.
این کارشناس مذهبی در استان در خصوص عبارت وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین، بیان کرد: رنگ و بوی عبارات دعا در این روز سرشار از عشق و لطافت و زیبایی است. اینکه سؤال ما از خدا به جای یک پاسخ برای سؤال جود و بخشش الهی را شامل حالمان کند پیداست که چه سطحی از عشق در رابطه عبد و معبود حاکم شده است.
حجتپناه تصریح کرد: خواستههای این روز روزهدار گویای دغدغههای زیبای یک دعا کننده است که در ارتفاع بالا و فضایی وسیع پرواز میکند و با بندگی دلچسب پروردگار به یک زندگی مرغوب رسیده است، روزهدار در روز بیستوچهارم از حالتی که برای جبران گناهان طلب عفو و بخشش میکرد به جایی رسیده است که با خدا عشقبازی میکند.
وی با تأکید بر اینکه هر چه به عید فطر نزدیک میشویم به زندگی ایدهآل و بندگی گوارا و دلنشینی که آرزو داشتیم نزدیکتر میشویم، بیان کرد: استغفار بنده در این روز حکم ببخشید گفتنهای عاشق و معشوق در اوج صمیمیت به یکدیگر را دارد.
حجتپناه با اشاره به کمکهای مؤمنانه و مواسات و همدلی که این روزها به اوج میرسد، گفت: به برکت نفس قدسی اهلبیت(ع) که این یادگار را برای ما به یادگار گذاشتند و رهبر معظم انقلاب این سنت حسنه را ترویج دادند و امروز میبینیم که بسیاری از افراد جامعه وظیفه دینی و اسلامی خود میدانند که در این مسیر گام بردارند و اینها معنای زندگی لطیف است.
وی بیان کرد: پیشنهاد میکنم مخاطبان نوشتهها و خاطرات شهدا را مطالعه کنند و بندگی زیبا و لطیف آنان را درک کنند و تبسم و رضایت خداوند به بندهاش را ببینند. در روز بیستوچهارم دیگر سخنی از گناه و معصیت و اطاعت خشک و بیروح و سر نیست بلکه برخورد عارفانه و عاشقانه دو دوست را در دعا مشاهده میکنیم.
انتهای پیام