مصادیق «بِئْسَ الْقَرِينُ» در دنیا
کد خبر: 4022687
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

مصادیق «بِئْسَ الْقَرِينُ» در دنیا

یک پژوهشگر قرآن گفت: مصادیق بِئْسَ الْقَرِينُ در دنیا فراوانند و همه عوامل و انسان‌هایی را شامل می‌شود که به جدال با حق و حقیقت بر می‌خیزند و دیگران را از طی مسیر اصلی و حرکت به سمت تعالی و کمال باز می‌دارند.

احمدرضا بسیج رئیس بسیج اساتید استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید استان و پژوهشگر قرآن شامگاه گذشته ۳۰ آذرماه در جلسه هفتگی تدبر در قرآن با موضوع «گفت‌وگوی ناپیوستگان به قرآن در برزخ و قیامت» که با همت بسیج اساتید و ویژه دانشگاهیان استان در بستر فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به آیه ۳۸ سوره مبارکه زخرف «يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ،» اظهار کرد: در این آیه یکی از حسرت‌های دوزخیان و ناپیوستگان به قرآن در قیامت مطرح می‌شود که خطاب به شیطان می‌گویند: ای کاش میان من و تو (ای شیطان) فاصله‌ای به دوری مشرق و مغرب بود که تو بسیار همنشین و یار بداندیشی بر من بودی. آنان حسرت می‌خورند که کاش همنشینان بد را در دنیا هیچگاه نمی‌دید و با آنان همراهی نمی‌کردند.


بیشتر بخوانید:


وی با ذکر اینکه مصادیق شیطان در دنیا بسیار زیادند، ادامه داد: انسان در دنیا ممکن است با افراد بسیاری بوده باشد که او را از مسیر خیر و صلاح گمراه کردند و به ضلالت سوق دادند و عبارت قرآنی شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ به همین موضوع اشاره دارد. هر فردی می‌تواند بازیگر نقش شیطان در دنیا باشد همچنان که نقش یزید مختص خود یزید بن معاویه نیست و یزیدیانی نیز وجود دارند که این نقش را ایفا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به سنت ازلی و تاریخی جدال میان حق و باطل، بیان کرد: از زمان نزاع میان هابیل و قابیل که هر دو پسران پیامبر خدا بودند جریان حق و باطل آغاز شده و تا برپایی کامل حق و عدالت ادامه دارد، لذا مصادیق بِئْسَ الْقَرِينُ در دنیا فراوانند و تمام عوامل و انسان‌هایی را شامل می‌شود که به جدال با حق و حقیقت بر می‌خیزند و دیگران را از طی مسیر اصلی و حرکت به سمت تعالی و کمال باز می‌دارند.

بسیج با تأکید بر اینکه حتی پسر پیامبر یا امام و یا خادم به اسلام و قرآن نیز ممکن است دچار ضلالت شده و در جرگه بِئْسَ الْقَرِينُ قرار گیرد، گفت: عبدالملک بن مروان قاری و خادم‌القرآن معروفی بود که وقتی به خلافت دمشق رسید قرآن را به کلی کنار نهاد. مشکل اصلی از جایی آغاز می‌شود که همیشه جماعتی از مردم تحت تأثیر این گمراه‌کنندگان قرار می‌گیرند و لذا اینان هیچگاه تنها نیستند و بلکه هواداران فراوانی دارند. ابن تیمیه فقیهی بود که هر گاه از منبر پایین می‌آمد با استناد به آیه شریفه «وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا» خطاب به جماعت می‌گفت هر گاه از منبر پایین آیم، خداوند نیز از آسمان پایین می‌آید، این شخصیت هواداران پرشماری در میان جریان‌های انحرافی نظیر داعش و وهابیون داراست.

وی تصریح کرد: علت هواداری جماعتی از مردم از گمراه‌کنندگان این است که این جماعت به قرآن کریم پیوسته نیستند تا با تکیه بر آموزه‌های نورانی قرآن متوجه شوند که وجود خدا، قرآن کریم، پیامبران و امامان و ولی‌فقیه، خلقت جهان، آفرینش انسان و نظام هستی مبتنی بر منطق و دارای هدف است و انسان مکلف است قرآن را بخواند تا این منطق را با تکیه بر عقل خودش درک کند.

این پژوهشگر قرآن در استان تأکید کرد: انسان قادر است تنها مراتب محدودی از این منطق و هدف را درک کند و لذا اگر انسان قرآن را درک نکرد و منطق هستی را نفهمید بدان معنا نیست که منطقی بر هستی حاکم نباشد بلکه انسان باید در راستای فهم و درک آن تلاش کند و باید از دیگران بپرسد و کتاب بخواند و کسب دانش کند.

بسیج با اشاره به آیه «فَقَالَ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ» (ابراهیم/۲۱)، گفت: در این آیه به گفت‌وگوی مستضعفان و ناپیوستگان به قرآن کریم با مستکبران در روز قیامت اشاره دارد که می‌گویند ما پیرو شما بودیم، برای شما امضاء جمع کردیم، زیر نوشته‌های شما لایک گذاشتیم، شما را تایید و تشویق کردیم، مقام شما را ارتقا دادیم و بر هوادارانتان افزودیم لااقل امروز به داد ما برسید و کاری برایمان انجام دهید. سپس، به تصریح آیه ۶۱ سوره مبارکه ص به خداوند عرضه می‌دارند که پروردگارا، آن کس که برای ما این عذاب را پیش فرستاد تو در آتش، عذابش را چندین برابر بیفزا.

وی آیه ۱۳ سوره مبارکه حدید را مصداق دیگری از گفت‌وگوی ناپیوستگان در روز قیامت عنوان کرد و توضیح داد: در این آیه، دوزخیان به بهشتیان می‌گویند: مشتابید و به ما فرصتی دهید تا ما هم از نور شما روشنایی برگیریم. اما غافل از آنند که در نظام قیامت هر بهشتی برای خود نور دارد و نور انسان‌های بهشتی به دوزخیان نمی‌رسد. آنان همچنین بر طبق آیه ۴۹ سوره مبارکه غافر، به خازنان و نگهبانان جهنم می‌گویند: از خدای خود بخواهید که روزی عذاب ما را تخفیف دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: اصحاب جهنم بر اساس آیه ۵۰ سوره مبارکه اعراف از بهشتیان درخواست دارند که ما را از آب‌های گوارا یا از نعمت‌های بهشتی که خداوند روزی شما کرده بهره‌مند کنید، و یا بر طبق آیه وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ (زخرف/۷۷) از مالک دوزخ می‌خواهند واسطه شوند تا خداوند آنان را بمیراند.

انتهای پیام
captcha