روایت بانوی قرآنی لردگانی که دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد
کد خبر: 4019594
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۷

روایت بانوی قرآنی لردگانی که دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد

فاطمه شیوندی یکی از صدها بانوی فعال قرآنی چهارمحال‌وبختیاری است که به‌صورت خودجوش و جهادی گوشه‌ای از کار آموزش و ترویج قرآن را در لردگان به دست گرفته و به‌همراه همسرش در زمینه آموزش قرآن برای دانش‌آموزان و نیز تولید محتوای آموزشی قرآن ویژه کودکان و نوجوانان مشغول فعالیت است.

خانه قرآن اهل بیت ع لردگان

فاطمه شیوندی، مربی قرآن و دارای تحصیلات حوزوی، یکی از صدها بانوی فعال قرآنی چهارمحال‌وبختیاری است که به‌صورت خودجوش و جهادی گوشه‌ای از کار آموزش و ترویج قرآن را در لردگان به دست گرفته و به‌همراه همسرش که طلبه و مدیر مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان است، در زمینه آموزش قرآن برای دانش‌آموزان و نیز تولید محتوای آموزشی قرآن ویژه کودکان و نوجوانان مشغول فعالیت است. گفت‌وگوی ایکنا را با این بانوی فعال قرآنی با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید


ایکنا- از پیشینه فعالیت‌های قرآنی خودتان بگوئید.

بنده از سال ۹۲ که مشغول تحصیلات حوزوی بودم فعالیت‌های قرآنی پررنگی را در قالب حلقه‌های صالحین مسجد امام سجاد(ع) لردگان داشتم و به آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن برای علاقه‌مندان می‌پرداختم. در سال ۹۸ مجوز فعالیت دارالقرآن اهل‌بیت(ع) را دریافت کردیم و با پشتیبانی و کمک همسرم به‌صورت جدی‌تر فعالیت‌های آموزشی و ترویجی قرآن کریم را پی گرفتیم که تا پیش از شیوع کرونا فعالیت‌هایی در راستای آموزش قرآن انجام شد. در بدو امر با تعداد انگشت‌شماری از قرآن‌آموزان کار را آغاز کردیم اما به همراه همسرم در تک‌تک مدارس لردگان حضور یافتیم و با همکاری خوب مدیران مدارس اجازه یافتیم که در هر کلاس چند دقیقه‌ای در خصوص آموزش‌های قرآن در دارالقرآن اهل‌بیت(ع) و دعوت از دانش‌آموزان برای شرکت در این کلاس‌ها صحبت کنیم؛ این فعالیت‌ها به‌صورت خودجوش و جهادی انجام می‌شود.

با شیوع کرونا، آموزش حضوری که در مسجد برگزار می‌شد تعطیل شد اما به دلیل مراجعات مکرر قرآن‌آموزان و ابراز تمایل برای برگزاری کلاس‌ها، آموزش حضوری حفظ و روخوانی را با شرکت تعداد اندک قرآن‌آموزان در منزل پی گرفتم و در حال حاضر با بهبود وضعیت شیوع کرونا، کلاس‌ها به‌صورت حضوری در مسجد امام سجاد(ع) برگزار می‌شود. کودکان و نوجوانان معمولاً عاشق داستان و قصه‌گویی هستند لذا برای جذب بیشتر آنان، از داستان‌های قرآنی نیز در کلاس‌ها استفاده می‌شود. همچنین کلاس احکام، نقاشی، حفظ، روخوانی و روانخوانی برای قرآن‌آموزان برگزار می‌شود.

ایکنا- چند قرآن‌آموز از آموزش‌های دارالقرآن بهره‌مند می‌شوند؟

تا پیش از کرونا، ۶۰ قرآن‌آموز در رشته‌های گوناگون قرآنی مشغول فراگیری قرآن بودند اما با شیوع این ویروس منحوس‌، در حال حاضر کار را با حدود ۳۰ قرآن‌آموز پیگیری می‌کنیم که قرآن‌آموزان از سوم تا ششم ابتدایی در این کلاس‌های روخوانی و روانخوانی، حفظ و احکام مشارکت دارند.

ایکنا- همدلی و همراهی همسر را چقدر در پیشبرد فعالیت‌ها و کسب توفیقات خود موثر می‌دانید؟

همسرم با مشاهده علاقه‌ام برای تحصیل بنده را در پیگیری تحصیلات حوزوی تشویق و همراهی کرد و توانستم با داشتن سه فرزند، با معدل خوب از حوزه فارغ‌التحصیل شوم. این همراهی و کمک و حمایت همسرم در فعالیت‌های قرآنی بنده نیز ادامه دارد و باعث شده تا در کنار فرزندپروری و همسرداری بتوانم به فعالیت‌های مورد علاقه‌ام در زمینه آموزش و ترویج قرآن کریم به کودکان و نوجوانان نیز بپردازم.

ایکنا- بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان قائل به داشتن تنها یک فرزند هستند و یا حتی از بچه‌دار شدن ابا دارند، چه توصیه‌ای به آنان دارید؟

فرزند اول بنده ۷ سال فاصله سنی با فرزند دومم دارد و در این سال‌ها که تک‌فرزند بود مشکلات عدیده‌ای هم برای خودم و همسرم و هم فرزندم وجود داشت چرا که نیازمند همبازی بود و ما غالباً فرصت کمتری برای بازی و همراهی او داشتیم اما با آمدن فرزند دوم و سوم این رنج‌ها را در مورد این دو فرزند نداشتم و در کنار یکدیگر و با همراهی هم بازی و شیطنت می‌کنند، مراقب یکدیگر هستند و رشد و تربیت می‌یابند. اگرچه وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیار دشواری بر جامعه و خانواده‌ها حاکم است اما داشتن چند فرزند نکات مثبت و مزیت‌های فراوانی دارد و چه خوب است که زوجین در خصوص این نکات تامل ویژه داشته باشند.

در مدتی که به تحصیل حوزوی مشغول بودم با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده هم به درس‌ها می‌پرداختم، هم فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی به‌عنوان معلم قرآن و احکام در کانون محبان ولایت کمیته امداد امام(ره) و دیگر فعالیت‌ها را پی می‌گرفتم و هم به‌صورت شایسته امور منزل و فرزندان را پیش می‌بردم و هیچ مشکلی در این خصوص وجود نداشت. هم اکنون نیز آمادگی دارم که تحصیلات حوزوی را در سطح ۳ پی بگیرم اگرچه این سطح هنوز در لردگان دایر نشده است. فرزندانم در منزل از شنیدن صوت قرآن لذت می‌برند و بسیار اتفاق می‌افتد که رحل‌ها و قرآن‌ها را می‌چینند و از بنده یا پدرشان می‌خواهند که با آنان به تلاوت بپردازیم. ما نیز تلاش می‌کنیم با زبان کودکانه نکاتی از آیات را برای آنان بازگو کنیم و به آنان گوشزد کنیم که بدون توجه به آموزه‌های قرآنی و توصیه‌های اهل‌بیت(ع) نمی‌توانیم مسیر موفقیت را طی کنیم.

ایکنا- شما در زمینه تولید محتوای آموزشی قرآن کریم ویژه کودکان فعالیت‌هایی دارید، در این خصوص توضیح دهید.

با شیوع کرونا فعالیت‌های قرآنی در کانون محبان ولایت کمیته امداد امام خمینی(ره) به فضای مجازی انتقال یافت، در همین راستا بنده در یک دوره آموزشی تولید محتوا در اصفهان شرکت کردم و پس از کسب اطلاعات و مهارت‌های لازم، به تولید محتوای قرآنی با زبان کودکانه اقدام کردم که کلیپ‌‌های صوتی و تصویری فراوانی با محوریت آیات و سوره‌ها و مفاهیم قرآن کریم تولید شده و مورد استفاده مخاطبان قرار می‌گیرد.

همچنین، بنده و همسرم یک مؤسسه فرهنگی-هنری با نام زندگی در مسیر آرامش را با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کردیم که به‌ویژه پس از شیوع کرونا در حوزه تولید محتوا برای نشر عمومی فعالیت داریم. این محتواها علاوه بر پرداختن به مناسبت‌های مذهبی و دینی، ناظر به موضوعات اجتماعی نظیر فرزندپروری، مسائل خانواده، آسیب‌های اجتماعی، مبارزه اعتیاد، جوانی جمعیت و غیره است که با سفارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا حوزه علمیه تهیه و تولید و منتشر می‌شوند و رویکرد آموزشی و آگاهی‌افزایی را دنبال می‌کنند. در حال حاضر نیز سه طرح به این اداره پیشنهاد شده است که در صورت موافقت، برای تولید محتوا اقدام خواهیم کرد.

ایکنا- آشنا ساختن کودکان و نوجوانان با قرآن تا چه حد در کاهش آسیب‌پذیری آنان تأثیرگذار است؟

امام علی(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه در وصیتی خطاب به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: دل کودک مانند زمين كشت ناشده است که آنچه در آن افكنده شود، مى‌پذيرد، از اين رو پيش از آنكه دلت سخت گردد و خردت سرگرم شود، به تربيت تو همت گماشتم. شیوع کرونا باعث شد که فضای مجازی که دشمن بر آن احاطه دارد به‌راحتی در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد که قطعاً در صورت عدم توجه و حساسیت خانواده‌ها، آسیب‌هایی را بر آنان تحمیل می‌کند. تا پیش از کرونا در جلسات سخنرانی که در محافل گوناگون با موضوع کودکان و نوجوانان داشتم همواره به خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان نسبت به خطرات و آسیب‌های فضای مجازی هشدار می‌دادم اما با شیوع کرونا اين فضا عملاً سهل‌الوصول شد. در این راستا با حضوری شدن آموزش در مدارس بنده به‌همراهی همسرم و با همکاری مدیران، در مدارس حضور می‌یابیم و در خصوص راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی و برشمردن مزیت‌ها و معایب این فضا برای دانش‌آموزان آموزش‌هایی را ارائه می‌دهیم که خوشبختانه آنان از این آموزش‌ها استقبال می‌کنند و دوست دارند.

ایکنا- کلام پایانی...

برای رواج فرهنگ و اندیشه قرآنی در جامعه یکی از راهکارها پررنگ کردن چهره‌ها و افتخارات قرآنی است، همانطور که رسانه‌ها با پرداختن به قهرمانان ورزشی و هنری و غیره به‌دنبال معرفی الگوهای موفق برای نوجوانان و جوانان هستند، معرفی و پرداختن به قهرمانان و افتخارات قرآنی نیز باید در برنامه‌ها یا ساعات پربیننده تلویزیون رواج یابد تا جوانان و آحاد جامعه به سمت قرآن ترغیب و تشویق شوند. همچنین تفاسیر و نکات و آموزه‌های نورانی قرآن و احادیث و احکام اگر در قالب جذاب و تبلیغاتی و پرتکرار در رسانه‌ها به مخاطب عرضه شوند قطعاً در اذهان عمومی نهادینه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha