روایت ایکنا از حاصل‌جمع کارهای قرآنی و جهادی در مناطق محروم
کد خبر: 4012329
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ 5

روایت ایکنا از حاصل‌جمع کارهای قرآنی و جهادی در مناطق محروم

محمد بهشتی‌نژاد، قاری، طلبه و جهادگر اهل شلمزار است که در طی ۷ سال فعالیت جهادی، فعالیت‌های تبلیغی و قرآنی فراوانی را با همکاری جهادگران گروه جهادی شهید شاهمرادی در مناطق روستایی و محروم چهارمحال‌وبختیاری انجام داده است.

محمد بهشتی‌نژاد، متولد ۷۶، اهل شلمزار، قاری قرآن، طلبه سطح ۲ حوزه علمیه قم و مسئول گروه جهادی شهید شاهمرادی است که از ۱۰ سالگی فعالیت‌های قرآنی خود را با تلاوت قرآن در محافل و برنامه‌های گوناگون شلمزار و استان آغاز کرد، از ۱۷ سالگی مربی قرآن شد و از بیش از ۱۰ سال پیش تا کنون، با به‌دست گرفتن امور آموزشی و ترویجی قرآن کریم در خانه قرآن الکریم شهر شلمزار، با شناسایی و جذب استعدادهای درخشان قرآنی به امر شاگردپروری در رشته قرائت مشغول است. این چهره جوان قرآنی توانسته است با اجتماعی‌سازی مبانی و مفاهیم نورانی قرآن کریم پیوند موثر و کاربردی میان امر جهاد و تبلیغ با محوریت قرآن را ایجاد کند که آثار و برکات این امر به‌ویژه با اقدامات و خدمات ممؤثر گروه جهادی شهید شاهمرادی از ۷ سال قبل تا کنون در سطح شهر شلمزار، شهرستان کیار و حتی دیگر مناطق به‌ویژه فعالیت‌های تبلیغی و قرآنی در نقاط محروم استان ملموس است. گفت‌وگوی ایکنا را با این قاری و جهادگر جوان شلمزاری با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید 


ایکنا- قدری در خصوص فعالیت‌های قرآنی خود در خانه قرآن الکریم توضیح بدهید.

بنده از ۱۰ سال قبل همکاری خود را با این مجموعه قرآنی پی گرفتم و از حدود ۵ سال پیش، آموزش قرائت و صوت و لحن را با جذب و شناسایی تعداد محدودی از دانش‌آموزان آغاز کردم و امروز ۳۰ قرآن‌آموز ثابت در این خانه قرآن مشغول فراگیری صوت و لحن هستند. علت تمرکز بر آموزش‌های صوت و لحن این است که به‌نظر می‌رسد استعدادهای قرائت خوبی در شلمزار وجود دارد که علاقه‌مندند این مسیر را طی کنند، لذا آموزش قرائت و صوت و لحن بیش از سایر مباحث مورد استقبال و توجه قرار گرفته است. آموزش قرائت در بدو امر با تعدادی از نوجوانان این آموزش‌ها آغاز شد و رفته‌رفته بر تعداد قرآن‌آموزان اضافه شده است که با جدیت این امر را دنبال می‌کنند. پس از شیوع کرونا و در شرایطی که امکان برپایی کلاس حضوری وجود ندارد و یا در ایامی که بنده در قم هستم، آموزش‌ها در بستر فضای مجازی ادامه دارد.

در کنار این آموزش‌ها، خانه قرآن الکریم به برخی مباحث کاربردی نیز ورود داشته است که از جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های عقاید و احکام، طب، تشکیل گروه‌های مطالعاتی قرآنی و غیره اشاره داشت که همچنان در این مجموعه به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. همچنین در کنار برپایی دوره‌های آموزشی قرآنی، کلاس‌ها و اردوهای ورزشی فوتسال و کوهنوردی نیز برای نوجوانان برپا می‌شود که این امر باعث جذب تعداد بیشتری قرآن‌آموز شده است.

ایکنا- چه فعالیت‌هایی را در گروه جهادی شهید شاهمرادی انجام می‌دهید؟

گروه جهادی شهید شاهمرادی از دل خانه قرآن الکریم شکل گرفت و افرادی از سنین و طیف‌های گوناگون در این گروه جهادی عضویت دارند، یعنی علاوه بر قرآن‌آموزان نوجوان که عضو گروه جهادی هستند، جهادگرانی با مشاغل گوناگون اعم از دانش‌آمو، دانشجو، طلبه، معلم، پزشک، استاد دانشگاه، بنا و غیره عضو هستند. اعضای این گروه جهادی تا پیش از شیوع کرونا در ایام تعطیل به‌ویژه ایام عید و تابستان به روستاها و مناطق محروم سفر می‌کردند و هر فردی به‌فراخور تخصص خود به ارائه خدمات از عمرانی و ساخت و ساز گرفته تا درمانی، آموزشی و فرهنگی و تبلیغی می‌پرداخت؛ با شیوع کرونا، از دامنه این فعالیت‌ها کاسته شد و میدان جهاد و خدمت‌رسانی به حوزه‌هایی مانند مواسات و کمک مؤمنانه و نیز ساختمان‌سازی سوق یافت که در حال حاضر مشغول ساخت دو ساختمان برای نیازمندان در شلمزار هستیم.

ایکنا- جایگاه قرآن در فعالیت‌های گروه جهادی شهید شاهمرادی چیست؟

در بدو شکل‌گیری، گزینش و جذب جهادگران در گروه جهادی شهید شاهمرادی شلمزار فرآیند خاصی داشت و برای جذب افراد برنامه‌های ویژه‌ای وجود داشت، یکی از نگاه‌ها این بود که جهادگران پیش از ورود به عرصه خدمت‌رسانی به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی و تبلیغی به اهالی محلات و شهرها و روستاها، خودشان نیز باید دوره‌هایی را پشت سر بگذارند که یکی از این آموزش‌ها، آموزش قرآن بود. همچنین مبلغان توجیه می‌شدند که تمام فعالیت‌های تبلیغی خود در سفر به روستاها و مناطق محروم را بر تبلیغ قرآن و عترت(ع) و نماز متمرکز کنند و آموزش قرآن کریم را نیز در دستور کار قرار دهند. ضمن اینکه مربیان خانه قرآن الکریم با روحیه‌ای جهادی و با هدف خدمت به قرآن، دوره‌های آموزشی قرآن کریم را به‌فراخور نیاز، در مساجد سراسر شلمزار برگزار می‌کنند.

ایکنا- از دیدگاه شما یک فعالیت قرآنی مؤثر چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر فعالیت قرآنی اعم از قرائت، حفظ، تفسیر، آموزش، تبلیغ و غیره باید منجر به فهم قرآن و در نهایت عمل به دستورات این کتاب جامع و کامل وحیانی شود. چه بسیار مجموعه‌ها و مراکز قرآنی که در امر آموزش قرآن کریم فعالیت دارند اما تا زمانی که علاوه بر این آموزش‌ها بر ارتقای فهم جامعه از قرآن نیز سرمایه‌گذاری نکنند، نمی‌توان انتظار تأثیرگذاری مطلوب از آنان داشت، لذا پرداختن صرف به آموزش قرائت و حفظ و صوت و لحن و تجوید و غیره باعث می‌شود که کار پس از مدتی کسالت‌بار شود؛ فعالیت قرآنی مؤثر آن است که بتوان شیرینی و جذابیت و اعجاز قرآن را برای مخاطبان تبیین کرد. قرآن کتاب زندگی است و باید بتوان مبانی قرآن را در همه حیطه‌ها اعم از احکام، اخلاق، طب، سبک زندگی و ... وارد ساخت، با این کار آحاد جامعه قرآن را می‌شناسند و به ضرورت آن در زندگی پی می‌برند.

ایکنا- نسبت فعالیت‌های قرآنی با خدمات جهادی را چگونه توصیف می‌کنید؟

فعالیت‌ها و کارهای جهادی باید با محوریت قرآن انجام شوند و جامعه نیازمند فعالیت‌های جهادیِ قرآنی است؛ به‌ویژه نبود مراکز و فعالیت‌های قرآنی در برخی مناطق روستایی و محروم استان تکلیف جهادگران و افرادی را که در حوزه قرآن و عترت(ع) فعال هستند، دو چندان می‌کند. در همین راستا، گروه جهادی شهید شاهمرادی از بدو تأسیس، ارائه آموزش‌های قرآنی و یا فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی با محوریت قرآن کریم را در دستور کار قرار داده بود؛ اخیراً با اجرای طرح پنج‌شنبه‌های قرآنی، جهادگران قرآنی این گروه در روزهای پایانی هفته با حضور در مناطق روستایی و محروم ساعاتی را به ارائه آموزش‌های قرآنی به اهالی اختصاص می‌دهند.

ایکنا- آیا فعالیت‌های قرآنی نیز مانند کارهای جهادی یک کار کاملا ً مردمی است یا نیاز به حمایت دارد؟

قطعاً بی‌نیاز از حمایت نیست و نیازمند یک پشتوانه مادی و معنوی نیز هست که بخشی از حمایت مالی را نهادها و متولیان بر دوش دارند؛ با اینحال کار قرآنی یک کار مردمی است و برای مردم انجام می‌شود، اصل این است که مردم و جوانان آتش به اختیار در میدان حاضر باشند و ابزار آن، حمایت‌ها و پشتوانه‌هاست که نهادهای قرآنی و فرهنگی نیز وظایفی در این راستا دارند.

ایکنا- رابطه خانه قرآن الکریم با مساجد و محلات چه میزان است؟

دفتر دارالقرآن در جوار مسجد قرار دارد و دربی از این دارالقرآن به مسجد باز می‌شود، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های قرآنی این مجموعه در بستر مسجد انجام می‌گیرد. ارتباط تنگاتنگ خانه قرآن و مسجد در برپایی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، برگزاری کلاس‌های قرآنی در رشته‌های گوناگون در مسجد، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کمک مؤمنانه، شناسایی نیازمندان محلات کاملاً مشهود بوده و نهادینه شده است.

ایکنا- ویژگی‌های یک مبلغ خوب چیست؟

مبلغ در وهله نخست باید سواد تبیین و روشنگری داشته باشد و دیگر آنکه زمان‌شناس باشد و بداند جامعه در هر برهه زمانی به چه مباحثی نیاز دارد؛ مبلغ همچنین باید فنون کلام و بیان را بداند و قادر باشد با ابزار کلام مخاطبان را اقناع و اغنا کند، تسلط بر قرآن کریم ویژگی دیگر یک مبلغ خوب است که متأسفانه کمتر در مبلغان دینی به‌ویژه مبلغان جوان مشاهده می‌شود.

ایکنا- کلام پایانی...

یکی از مؤلفه‌های موفقیت خانه‌های قرآن به‌عنوان مجموعه‌های مردم‌نهاد، ارتباط حسنه با خانواده‌هاست؛ اگر این مهم شکل گیرد، قطعاً فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این دست مجموعه‌ها قوت و دامنه خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha