امیدهایی که در چشم‌انداز قرآنی چهارمحال‌وبختیاری جان گرفت
کد خبر: 3994745
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

امیدهایی که در چشم‌انداز قرآنی چهارمحال‌وبختیاری جان گرفت

مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته با حضور پررنگ متسابقان در بخش آقایان برگزار شد و این مسابقات امروز در بخش بانوان پیگیری می‌شود.

مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته با حضور پررنگ متسابقان در بخش آقایان برگزار شد و این مسابقات امروز در بخش بانوان با حضور ۳۶ نفر در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل پیگیری می‌شود.

امسال نیز مانند سال گذشته، ویروس منحوس کرونا برگزاری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی سال در استان را برای دومین سال پیاپی تحت‌‌الشعاع قرار داده است. به‌ویژه در این ایام که بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ماندگاری استان همچنان بر قله خیز پنجم شیوع کرونا ادامه دارد و با وجود کاهشی شدن سیر شیوع کرونا در بسیاری از نقاط کشور، چهارمحال‌وبختیاری همچنان روندی صعودی را در این ایام تجربه می‌کند. با این حال شاهد حضور خوب متسابقان در این مرحله بودیم، ضمن اینکه تجربه برگزاری مسابقات سراسری قرآن استان در مرحله شهرستانی و نیز مرحله استانی در بخش آقایان نشان داد که ستاد برگزاری مسابقات در استان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین برگزاری مسابقات موفق عمل کرده است.

از دیگر نکات درخشان این مرحله از مسابقات، حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از ابتدا تا انتهای برگزاری مسابقات بود که همین امر سبب دلگرمی متسابقان و اهل قرآن در عزم جدی این نهاد برای حمایت و همراهی با جامعه قرآنی استان است. همچنین معاونان فرهنگی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در این مسابقات حضور داشتند و متسابقان را همراهی کردند.

بر اساس اعلام نظر ناظر ویژه این مسابقات، سطح برگزاری این رویداد مهم قرآنی از استانداردهای مطلوب برخوردار بود و تمامی شاخص‌های فنی، پشتیبانی، بهداشتی و غیره برای برگزاری مسابقات رعایت شده بود. اگرچه بر اساس اعلام قبلی قرار بود چهره‌های قرآنی نام‌آوری چون غلامرضا شاه‌میوه و محمدرضا ستوده‌نیا نیز در این مسابقات حضور داشته باشند اما بهره‌مندی از حضور داوران خارج از استان با استقبال متسابقان همراه بود و اغلب آنان از این موضوع ابراز خرسندی کردند اگرچه به‌نظر می‌رسد این رویه سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر استفاده از داوران خارج از استان تا اجرای کامل طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم موقتی است و تکیه بر ظرفیت بومی باید در اولویت قرار گیرد.

دعوت از قرآنیان استان برای حضور در طرح ساماندهی داوران

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در حاشیه این مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به برگزاری مسابقات در مرحله استانی، از حضور داوران خارج از استان در کنار داوران بومی استفاده می‌شود، ضمن اینکه ناظران از سازمان اوقاف کشور بر امر برگزاری مسابقات و داوری نظارت دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا استقبال چندانی از طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم در استان نداشتیم، توضیح داد: سازمان اوقاف مدیریت ویژه‌ای را در حوزه داوری مسابقات سراسری قرآن در پیش گرفته تا داوران ساماندهی و ارزیابی شده در صحنه مسابقات به داوری بپردازند، لذا تصمیم برای انتخاب داوران مسابقات مرحله استانی از سوی سازمان اتخاذ شده است و صرفا داورانی که گواهی‌نامه داوری را از سازمان کسب کنند قادر به مسابقات دعوت می‌شوند.

امیری بیان کرد: متأسفانه استقبال داوران استان از این طرح به‌ویژه در بخش آقایان اندک و ضعیف بود که می‌طلبد برای دوره جدید طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم، با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی گسترده زمینه مشارکت بیشتر قرآنیان از طرح فراهم شود تا برای سال آینده از حضور داوران استان برای مسابقات سراسری قرآن بهره‌مند شویم.

تغییرات مهمی در شیوه‌نامه برگزاری مسابقات اعمال شده است

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات و تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه این مسابقات با اشاره به مهم‌ترین ویژگی این دوره از مسابقات سراسری قرآن، به خبرنگار ایکنا گفت: هر ساله تلاش می‌شود تغییراتی در شیوه‌نامه برگزاری مسابقات به‌نفع متسابقان و ستاد برگزاری اعمال شود که بر این اساس، با توجه به شرایط کرونایی کشور تغییراتی در سبک برگزاری مسابقات اعمال شده است و امسال، مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات افزوده شده است و برای کاهش ازدحام در مرحله کشوری، متسابقان برگزیده استانی پیش از حضور در مرحله کشوری باید در مرحله نیمه‌نهایی به‌صورت غیر حضوری مورد ارزیابی قرار گیرند.


بیشتر بخوانید 


وی ادامه داد: در این مرحله در مهرماه فیلم اجرای متسابقان توسط استان‌ها و مطابق با شیوه‌نامه‌های ابلاغی ضبط و به ستاد مرکزی مسابقات ارسال می‌شود تا در آبان‌ماه بازبینی و داوری شوند‌. افراد برگزیده مرحله نیمه‌نهایی متشکل از حدود ۱۰۰ متسابق در دی‌ماه با توجه به وضعیت شیوع کرونا و به‌شرط موافقت ستاد ملی کرونا به‌صورت حضوری در مرحله کشوری حاضر خواهند شد.

معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اهمیت مسابقات سراسری قرآن کریم در استان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی، تصریح کرد: متسابقان از طریق این مسابقات امکان حضور و رقابت در عرصه ملی و بین‌المللی را کسب می‌کنند که خوشبختانه آموزش‌هایی که از سوی سازمان برای ارتقای سطح آگاهی و دانش ستادهای برگزاری مسابقات در استان‌ها ارائه شد آثار مشهودی دارد و مسابقات مرحله استانی در سطح فاخری در اغلب استان‌‌ها برگزار می‌شود.

وی با ذکر اینکه روند برگزاری مسابقات در شان یک مسابقه استاندارد قرآنی است، ادامه داد: مولفه‌هایی نظیر پشتیبانی، اطلاع‌رسانی، تعامل با متسابقان و یادآوری نکات فنی آیین‌نامه، آمد و شد متسابقان و تبلیغات سطح شهر به‌خوبی انجام شده است و همچنین حضور رسانه صدا و سیمای مرکز استان در محل مسابقات و نیز پوشش و اطلاع‌رسانی مسابقات در کانال‌ها و صفحات فضای مجازی از دیگر نکات مثبت و نویدبخش برگزاری مسابقات امروز است.

مجیدی‌مهر با تصریح اینکه چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌هایی است که نیازمند برنامه‌ریزی بهتر و مستمرتر برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی است، گفت: به‌ نظر می‌رسد با مشاهده کار ستادی که عهده‌دار برگزاری این دوره از مسابقات است، می‌توان در راستای ارتقای سطح قرآنی استان گام‌های خوبی برداشت بدان معنا که اگر یک برنامه عملیاتی تحول‌محور برای استان تدوین شود، دانش و توانایی راهبری و پیشبرد برنامه در استان وجود دارد.

استعدادهای سرشاری که نیاز به آموزش دارند

مسعود عنایتی‌مقدم، داور بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که سطح متسابقان استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: بنده پیش از این نیز سابقه داوری مسابقات در استان را داشته‌ام و با فضای قرآنی استان آشنایی دارم، پیشرفت قاریان، مرتلان و موذنان استان در مقایسه با سال‌های پیشین از نکات قابل توجه بود و امروز تلاوت‌هایی را شنیدم که حکایت از کار و تمرین خوب داشتند و پیداست که این افراد آموزش‌های مناسبی را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص اشکالات رایج متسابقان، تصریح کرد: البته وقتی بیان می‌شود که سطح متسابقان خوب است بدان معنا نیست که این افراد عاری از اشکال هستند بلکه قطعا ایراداتی وجود دارد که می‌طلبد آموزش‌های تخصصی را نزد استاد فرا بگیرند. اگر در استان استادی برای این امر در این سطح وجود ندارد قاریان و مرتلان باید به‌صورت شخصی یا با حمایت یک نهاد قرآنی از اساتید دیگر مناطق بهره‌مند شوند و اشکالات را به حداقل برسانند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم تأکید کرد: با ظرفیت و استعدادی که امروز در قرآنیان استان مشاهده کردم اگر مقوله آموزش تخصصی این افراد جدی گرفته شود یقینا در سال‌های آتی شاهد درخشش چهارمحال‌وبختیاری در صحنه مسابقات سراسری قرآن خواهیم بود.

منصور سرشوق دیگر داور کشوری حاضر در مرحله استانی مسابقات نیز با تأکید بر لزوم بهره‌مندی قاریان و مرتلان و حافظان استان از آموزش‌های تخصصی، بیان کرد: آنچه امروز مشاهده شد استعداد و پتانسیل بالای قرآنیان برای درخشش در سطح ملی بود اما این استعدادها نیاز به تمرین بیشتر و دریافت آموزش‌های تخصصی دارند تا تلاوت‌ها فاخرتر و زیباتر شود.

وی ادامه داد: همچنان که ساختمان وقتی ساخته می‌شود نیاز به گچ‌بری و رنگ‌آمیزی و نصب تجهیزات و امکانات دارد تا بتوان آن‌را یک ساختمان کامل نامید، در مورد متسابقان این استان نیز باید گفت که کار اصلی انجام شده است اما برای تکمیل و زیوربندی کار و کاستن از اضافات و افزودن زیبایی‌ها نیاز به استاد دارند. این قرآنیان مستعد استان هم در صوت و لحن و هم تجوید و بقیه موارد نیاز به فراگیری اصول و قواعد تکمیلی هستند.

شاگردپروری بیش از پیش در دستور کار اساتید استان قرار گیرد

محمدرضا حاجی اسماعیلی با اشاره به حضور خود در بخش داوری مسابقات سراسری قرآن چهارمحال‌وبختیاری در مرحله شهرستانی، اظهار کرد: مسابقات مرحله استانی به‌صورت فاخرتر و مناسب‌تر در حال اجراست و سطح قرائت و حفظ نیز خوشبختانه قابل قبول است، در بخش قرائت ترتیل نیز یک مرتل تراز اول را داشتیم که از استانداردهای مطلوب ترتیل برای حضور در مرحله کشوری برخوردار بود.

وی بیشترین اشکال متسابقان به‌ویژه قاریان را ناظر به مبحث وقف و ابتدا دانست و توضیح داد: انتظار می‌رود اساتیدی مانند استاد خورشیدی که بومی استان هستند شاگردپروری را در دستور کار قرار دهند و سطح کیفی قاریان و حافظان منطقه را ارتقا بخشند.

حاجی اسماعیلی با تصریح اینکه قرائت سه ضلع دارد، بیان کرد: یک ضلع قرائت هنر است که صوت و لحن را شامل می‌شود، ضلع دوم فن است که تجوید را در بر می‌گیرد و ضلع دیگر دانش است که مبحث وقف و ابتدا در این بخش قرار می‌گیرد و وقف و ابتدا حاصل فهم آیه و عبارات و ترکیب کلمات تشکیل‌دهنده است لذا مبحث وقف و ابتدا مبحثی دشوار است و برای آموزش آن نیاز به برنامه‌ریزی محکم و سرمایه‌گذاری هستیم.

این داور بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: مشکل عدم وقوف بر مبحث وقف و ابتدا در بسیاری از قاریان کشور دیده می‌شود که لازم است مقدمات زبان را فرا بگیرند چرا که قرآن کریم یک معجزه زبانی است و قاری باید زبان را به‌گونه‌ای ارائه کند که مفهوم جمله به‌صورت کامل ادا شود و این امر نیازمند تقویت توانایی قاریان است.

داوری مرحله استانی مسابقات دارای حساسیت‌‌های ویژه است

در ادامه، سجاد براتی بنی، متسابق رشته دعاخوانی و برگزیده کشور در این رشته در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه رشته دعاخوانی در استان داوری نمی‌شود، بیان کرد: در این مرحله آثار متسابقان در استودیو ضبط و به تهران ارسال می‌شود. استفاده از داوران خارج از استان در مرحله استانی به‌نظرم تصمیم خوبی است چرا که داوری با حداقل اعمال سلیقه و ابهام و دوری از اما و اگرها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال استقبال از رشته دعاخوانی در استان خوب است اما اجرای دعا در استودیو که تهویه مناسبی ندارد قدری کار را سخت می‌کند لذا شایسته بود که اجرای متسابقان رشته دعاخوانی نیز در فضای وسیع سالن با تجهیزات لازم انجام می‌شد تا متسابقان به مشکلی در اجرا برخورد نکنند.

در ادامه، محمدامین مطلبی، متسابق شرکت کننده در رشته قرائت تحقیق به خبرنگار ایکنا گفت: مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن دارای حساسیت‌های ویژه است و در سال‌های گذشته انتقاداتی مبنی بر عدم حضور و لزوم بهره‌گیری از داوران خارج استان وجود داشت که خوشبختانه این اتفاق را در مسابقات امسال شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: تمایل متسابقان به حضور داوران خارجی در مرحله استانی بیشتر به‌دلیل دوری از ابهامات احتمالی و برخورداری متسابقان از داوری تراز اول بوده است.

اگرچه سایه منحوس کرونا بار دیگر بر مسابقات قرآن کریم حاکم شده است اما به نظر می‌رسد اتفاقات ریز و درشت و جمع‌‌بندی صحبت‌های مسئولان و متولیان و داوران این دوره از مسابقات نویدبخش چشم‌اندازی بهتر برای فعالیت‌های قرآنی استان است. رضایتمندی داوران تراز اول کشور از سطح متسابقان و نیز ابراز رضایت ناظر مسابقات از شیوه برگزاری این رویداد مهم قرآنی استان نکات مثبتی هستند که نباید نادیده و ناگفته بمانند بلکه این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها باید انگیزه‌ای برای کار و تلاش بهتر و پیش‌زمینه‌ای برای درخشش نام استان در عرصه قرآنی کشور شوند.

انتهای پیام
captcha