مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن در مهرماه برگزار می‌شود
کد خبر: 3994744
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۱
معاون مسابقات اوقاف خبر داد:

مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن در مهرماه برگزار می‌شود

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امسال مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات افزوده شده است که بر این اساس، متسابقان برگزیده استانی پیش از حضور در مرحله کشوری باید در مرحله نیمه‌نهایی به‌صورت غیر حضوری مورد ارزیابی قرار گیرند؛ در این مرحله در مهرماه فیلم اجرای متسابقان توسط استان‌ها و مطابق با شیوه‌نامه‌های ابلاغی ضبط و به ستاد مرکزی مسابقات ارسال می‌شود تا در آبان‌ماه بازبینی و داوری شوند‌.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات و تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در یکی دو ماه اخیر تعامل مستمری با کمیته برگزاری مسابقات سراسری قرآن در چهارمحال‌وبختیاری وجود داشته است، اظهار کرد: در طی این مدت، مشاوره‌های مستمری از جانب بنده و کارشناسان مشاور در مرکز امور قرآنی سازمان به استان ارائه شد و امروز مشاهده شد که موارد ابلاغ شده اعم از سالن برگزاری مسابقات، جایگاه متسابقان و داوران و باقی موارد، به‌خوبی عملیاتی شده است.

وی با ذکر اینکه روند برگزاری مسابقات در شان یک مسابقه استاندارد قرآنی است، ادامه داد: مولفه‌هایی نظیر پشتیبانی، اطلاع‌رسانی، تعامل با متسابقان و یادآوری نکات فنی آیین‌نامه، آمد و شد متسابقان و تبلیغات سطح شهر به‌خوبی انجام شده است و همچنین حضور رسانه صدا و سیمای مرکز استان در محل مسابقات و نیز پوشش و اطلاع‌رسانی مسابقات در کانال‌ها و صفحات فضای مجازی از دیگر نکات مثبت و نویدبخش برگزاری مسابقات امروز است.

مجیدی‌مهر با تصریح اینکه چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌هایی است که نیازمند برنامه‌ریزی بهتر و مستمرتر برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی است، گفت: به‌ نظر می‌رسد با مشاهده کار ستادی که عهده‌دار برگزاری این دوره از مسابقات است، می‌توان در راستای ارتقای سطح قرآنی استان گام‌های خوبی برداشت بدان معنا که اگر یک برنامه عملیاتی تحول‌محور برای استان تدوین شود، دانش و توانایی راهبری و پیشبرد برنامه در استان وجود دارد.

داوران بومی در اولویت داوری مسابقات سراسری قرآن هستند

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حضور داوران خارج از استان در این مرحله از مسابقات، بیان کرد: امسال اولین دوره ارزیابی و ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم برگزار شد؛ در یک فراخوان عمومی از تمامی قرآنیان در سراسر کشور دعوت شد که در صورت داشتن توانمندی، در فرآیند فنی این طرح شرکت کنند که از سراسر کشور افرادی اعلام آمادگی کردند و حضور یافتند و شاهد ظهور چهره‌های جدیدی در عرصه داوری بودیم تا جایی که نتیجه کار باعث شد که انحصار در انتخاب داوران مسابقات قرآن کریم شکسته شد.

مجیدی‌مهر با تصریح اینکه در چهارمحال‌وبختیاری استقبال اندکی را برای شرکت در طرح ساماندهی داوران شاهد بودیم، افزود: این امر هر علتی که داشت ما را بر آن داشت که در مرحله استانی از وجود داوران خارجی مورد تایید سازمان استفاده شود. لذا در بخش برادران به‌جز استاد عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی قرآن استان و مورد تایید ستاد برگزاری مسابقات از حیث فنی، بقیه داوران از استان همجوار اصفهان دعوت شدند که از حیث مسافت به چهارمحال‌وبختیاری نزدیک است و از داوران تراز اول مسابقات قرآن کریم نیز برخوردار می‌باشد.

وی تصریح کرد: با اینحال، در بخش خواهران، استقبال بهتری از طرح ساماندهی داوران را شاهد بودیم و دو بانوی داور استان توانستند تمامی مراحل طرح را طی کنند و با کسب نمره حدنصاب مجوز داوری در مسابقات قرآن کریم را اخذ کنند که در کنار بهره‌گیری از داوران غیر بومی، از آنان برای داوری بخش بانوان این دوره از مسابقات دعوت شده است.

عزم جدی اوقاف برای ساماندهی داوران مسابقات قرآن

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه در کنار در نظر گرفتن داوران تایید شده در طرح ساماندهی داوران، اولویت سپردن داوری در مسابقات قرآن استان‌ها با داوران بومی هر استان است، گفت: متأسفانه طرح ساماندهی داوران از سوی بسیاری از داوران قرآنی جدی گرفته نشد در حالی که سازمان اوقاف و امور خیریه در مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن نشان داد که در اجرایی کردن این طرح و برگزاری دوره‌های سالانه جدیت و اصرار دارد.

وی بیان کرد: اگر داوران بومی هر استان بتوانند استانداردهای لازم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم را کسب کنند یقینا بجای دعوت از داوران برون‌استانی، از حضور این داوران در مسابقات درون‌استانی بهره خواهیم گرفت و این محور کار است، لذا اولویت با داوران توانمند بومی است. این مسئله دو مزیت دارد نخست آنکه جایگاه این اساتید داوری حفظ و تقویت می‌شود و دوم آنکه دسترسی متسابقان به داوران درون‌استانی راحت‌تر است.

مجیدی‌مهر با دعوت از قرآنیان استان برای حضور پررنگ در دوره دوم ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم که از اواخر شهریورماه کلید می‌خورد، گفت: داوران در هر سطحی اعم از داوری مرحله شهرستانی‌، استانی و کشوری می‌توانند در این طرح حضور یابند. داورانی که در این طرح نمرات حدنصاب را کسب کنند در مسابقات قرآن کریم درون‌استانی و حتی ملی به داوری می‌پردازند لذا اگر هر استان می‌توانست داوران بومی خود را در این طرح ارزیابی و ساماندهی شرکت دهد و داوران را تامین کند، دغدغه و نگرانی تامین کادر داوری مسابقات استانی به‌ویژه به‌دلیل شرایط کرونایی و خطرات جابجایی، وجود نمی‌داشت و هر داور در استان محل اقامت خود به داوری می‌پرداخت.

وی با ذکر اینکه سامان دادن مبحث داوری مسابقات سراسری قرآن کریم مسیری است که ناگزیر باید طی شود، افزود: شایسته است افرادی در جایگاه نمره دادن به متسابقان قرار گیرند که این مسیر را به‌درستی طی کرده باشند. تنها توانمندی داوران مطرح است و نام استان‌ها در این فقره اهمیت چندانی ندارد لذا افرادی که موفق به طی مراحل ساماندهی داوران شوند در مبحث داوری از ظرفیت آنان استفاده خواهد شد. این مبحث جزو مصوبات بالادستی سازمان است و ما به‌عنوان دبیرخانه عالی ستاد هماهنگی مسابقات سراسری قرآن کشور موظف به رصد این طرح هستیم و برکات طرح سال‌های آتی قابل مشاهده خواهد بود که امیدواریم چهارمحال‌وبختیاری هم در دوره دوم این طرح مشارکت فعال‌تری داشته باشد.

تغییرات مهم شیوه‌نامه برگزاری مسابقات

مجیدی‌مهر در خصوص تغییرات شیوه‌نامه و سبک برگزاری مسابقات سراسری قرآن امسال، توضیح داد: تغییراتی در سبک برگزاری اعمال شده است؛ شیوه‌نامه امسال بازبینی جامع و دقیق شد و بخش‌هایی تعدیل یا کم و اضافه شد. امسال تبصره‌های شیوه‌نامه کم شد تا شیوه ‌نامه‌ای شفاف و به‌دور از ابهامات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد. شیوه‌نامه امسال درواقع هدیه‌ای بود که تقدیم متسابقان شد تا بدانند که خادمان آنان در سازمان برای تسهیل کار تلاش می‌کنند.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تغییر دیگر این بود که چتر نظارت سازمان بر مسابقات شهرستانی نیز سایه افکند و گسترش یافت تا جایی که مرکز قرآنی سازمان به‌منظور صیانت از طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم، در نحوه چینش داوران در مرحله شهرستانی نیز ورود پیدا کرد و این حرکت مثبت و مطلوبی است.

مجیدی‌مهر تغییر عمده دیگر را افزودن مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات عنوان کرد و توضیح داد: بر این اساس، متسابقان برگزیده استانی پیش از حضور در مرحله کشوری باید در مرحله نیمه‌نهایی مورد ارزیابی قرار گیرند؛ در این مرحله فیلم اجرای متسابقان توسط استان‌ها و مطابق با شیوه‌نامه‌های ابلاغی ضبط و به ستاد مرکزی مسابقات ارسال می‌شود تا در آبان‌ماه بازبینی و داوری شوند‌. منتخبان مرحله نیمه‌نهایی به فینال راه می‌یابند که اگر شرایط کرونایی اجازه دهد مرحله نهایی کشوری به‌صورت حضوری در تهران برگزار خواهد شد.

وی با ذکر اینکه سازمان در طول برگزاری مسابقات سراسری قرآن در تمام استان‌ها ناظرانی را اعزام می‌کند، ادامه داد: تلاش شده است که دایره نظارتی سازمان در مرحله استانی کاملا محسوس‌تر از قبل باشد و ناظران در حوزه اجرایی مسابقات ورود دارند. ماهیت ناظر مسابقه تنها نظارت یا نمره دادن نیست بلکه ناظران بازوان ستاد‌های استانی هستند و بیشتر هدایتگر هستند تا ارزیاب. نقش ناظر در مسابقات قرآن کریم نقش بازدارنده از خطاست و نه یادداشت یا گزارش خطا. ناظران به‌عنوان مشاور و با هدف کم شدن خطاهای مسابقات در استان‌ها حاضر می‌شوند.

انتهای پیام
captcha