روایت «داستان سوگ‌انگیز کربلا» در بنگلادش
کد خبر: 3939781
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

روایت «داستان سوگ‌انگیز کربلا» در بنگلادش

کتاب «داستان سوگ‌انگیز کربلا» نوشته محمد تفیض‌الدین قادری با ترجمه بنگالی در دوازدهمین شماره از ماهنامه «نشر بنگال» در بنگلادش شرح داده شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دوازدهمین شماره از ماهنامه «نشر بنگال» که با هدف رصد و پایش جامعه و فرهنگ بنگلادش در حوزه نشر کتاب طراحی شده است؛ کتاب‌های جدیدی که در بنگلادش و به زبان‌های بنگالی و یا انگلیسی به چاپ رسیده‌اند، معرفی می‌شوند.

این کتاب با یک مرثیه به زبان اردو آغاز می‌شود و با در نظر گرفتن دهه اول محرم در 10 فصل ترتیب یافته است. در مقدمه کتاب، به تاریخ مظلومیت اهل بیت(ع) و نیز دیدگاه‌های عرفانی صوفیان سلسله‌های گوناگون اشاره و احادیثی درباره اهمیت عشق ورزیدن نسبت به اهل بیت(ع) آمده است.

استفاده از عبارت «علیه السلام» بعد از ذکر اسامی امامان اهل بیت(ع)، مودت نسبت به اهل بیت از اهم واجبات است، اهمیت برگزاری مراسم ماه محرم، تولد امام حسین(ع)، پیش‌بینی شهادت آن حضرت، نامگذاری این کودک آسمانی و پیش‌بینی شهادت آن حضرت و گریه اصحاب گرامی پیامبر(ص) از فصل‌های مختلف این کتاب است.

بخشی از کتاب نیز به اخبار مربوط به شهادت امام حسین(ع)، زمینه‌های به وجود آورنده صحنه غم‌انگیز کربلا، رفتارهای زشت معاویه و سخنان پیروان معاویه درباره تصاحب تخت از سوی یزید و فخرفروشی او اشاره دارد.

دیگر فصل‌های کتاب نیز به شرح سفر امام حسین(ع) از مدینه به مکه، نامه‌های اهل کوفه، شهادت مسلم بن عقیل، شرح منازل سفر امام حسین(ع) در سفر از مکه به کوفه، وقایع کربلا از 3 تا 9 محرم، شب عاشورا، آمادگی برای جنگ، حمله در روز عاشورا، شرح حال جنگجویان کاروان امام حسین(ع)، نماز در کربلا، شهادت نوجوانان بنی‌هاشم و اهل بیت(ع) و اسامی شهدای کربلا با تفکیک شناخت هویتی آنان اشاره دارد.

انتهای پیام
captcha