جهاد دانشگاهی فرهنگ جهادی را به عرصه علم و دانشگاه وارد کرده است
کد خبر: 3914520
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

جهاد دانشگاهی فرهنگ جهادی را به عرصه علم و دانشگاه وارد کرده است

رئیس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نیز مانند بسیاری از نهادهای برآمده از انقلاب با آرمان‌ها و اهداف بلندی تشکیل شده است، گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهایی است که تلاش داشته فرهنگ جهادی را به عرصه علم و دانشگاه وارد کند.

سعید کریمی، رئیس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ۴۰ ساله شدن جهاد دانشگاهی درخصوص دستاوردهای مهم این نهاد انقلابی در استان و کشور، اظهار کرد: راه‌اندازی ستاد اشتغال ‌فارغ‌التحصیلان‌، راه‌اندازی پژوهشکده‌های ‌علمی ‌مختلف، انتشار کتب ‌و مجلات‌ مختلف‌ علمی و راه‌اندازی ‌مؤسسه‌های ‌آموزش‌ عالی‌ از جمله اقدامات مؤثر این نهاد است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با ایجاد و راه‌اندازی مؤسسات و پژوهشکده‌ها و پارک‌های علمی در کشور، تربیت پژوهشگران توانمند و با انگیزه و همچنین با بومی‌سازی بسیاری از تولیدات فنی و توسعه مرزهای دانش به‌خصوص در عرصه علوم پایه به رفع نیازهای امروز جامعه اقدام کرده است.

رئیس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نیز مانند بسیاری از نهادهای برآمده از انقلاب با آرمان‌ها و اهداف بلندی تشکیل شده است، گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهایی است که تلاش داشته فرهنگ جهادی را به عرصه علم و دانشگاه وارد کند و با داشتن روحیه جهادی و فرهنگی تاکنون موفق و خوب عمل کرده است.

نقش جهاد دانشگاهی در تربیت دانشجو

کریمی به رسالت جهاد دانشگاهی در تربیت ده‌ها هزار دانشجو اشاره و تصریح کرد: این امر از طریق ایجاد و راه‌اندازی دانشگاه‌ها، مجتمع‌های آموزش عالی، مراکز علمی کاربردی، مؤسسات، پژوهشکده‌ها و پارک‌های علمی در کشور وزن و سهم قابل توجهی در تربیت پژوهشگران توانمند، با انگیزه و کارآمد داشته است.

وی در خصوص اولویت واگذاری مأموریت‌های جدید به جهاد دانشگاهی این‌گونه توضیح داد: تکمیل چرخه نوآوری با تأکید بر توسعه فناوری‌های نرم و سخت و ارائه خدمات پیشرفته علمی و تخصصی، ایجاد و توسعه ساختارها و فعالیت‌های علمی و فرهنگی، کمک به تقویت توان رقابت اقتصادی مراکز تولیدی، خدماتی و فرهنگی کشور در سطح منطقه و جهان و کمک به توسعه کارآفرینی در کشور با تأکید بر کارآفرینی فناورانه در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی از جمله این مأموریت‌هاست.

رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در کنار سایر نهاد‌ها می‌تواند جهت رسیدن به وضع مطلوب‌تر اقدام کند، بیان کرد: دامنه فعالیت‌های این نهاد بسیار گسترده و پراکنده است، این نهاد هم در عرصه تحقیقاتی و آموزش عالی و هم فعالیت‌های فرهنگی، خبری و رسانه‌ای البته با محوریت دانشجویی فعال است و پیشنهاد نمی‌شود که این نهاد به‌صورت تخصصی‌تر و محدودتر بر روی ماموریت‌هایی متمرکز شود.

کریمی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی تاکنون در راستای اهداف انقلاب در عرصه دانشگاه، فرهنگ، پژوهش و تربیت نخبگان در عرصه علمی و فناوری، نقش خوب و مؤثری داشته است، ادامه داد: دانشگاه شهرکرد از دیرباز تاکنون میزبان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان بوده و هست و به‌طور مشخص با این معاونت همکاری و تعاملات تنگاتنگی در راستای اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی دارد و ما آماده گسترش تعاملات بیشتر با جهاد دانشگاهی استان هستیم.

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: این نهاد در عرصه رسانه‌ای نیز با اداره خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری قرآنی ایکنا و نیز مرکز افکارسنجی ایسپا نقش و ظرفیت مؤثری در عرصه اطلاع‌رسانی و نظرسنجی دارد و بنابراین دستگاه‌ها به فراخور نیاز خود می‌توانند با این مرکز مرتبط شوند و از ظرفیت‌های متعدد آن جهت نیازهای خود بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha