برگزاری نخستین جلسه آنلاین شورای امنیت در مورد کرونا
کد خبر: 3889800
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

برگزاری نخستین جلسه آنلاین شورای امنیت در مورد کرونا

شورای امنیت سازمان ملل پس از چند هفته اختلاف میان اعضای دائمی، نخستین جلسه خود درباره کرونا را به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، هفته گذشته 9 کشور از 10 عضو غیردائمی شورای امنیت به‌ طور رسمی برگزاری جلسه‌ای با حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، را خواستار شدند.
 
یکی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت: برگزاری این نشست برای پنجشنبه تأیید شده است. قرار بود این نشست ساعت 7 به وقت گرینویچ پشت درهای بسته و به‌ صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود. 
 
هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب كرد كه خواستار همکاری بین‌المللی و چند‌جانبه‌گرایی برای مبارزه با کووید 19 شد كه نخستین قطعنامه از زمان آغاز شیوع این بیماری بود.
 
همچنین، ایالات متحده مدت‌هاست که خواستار این است که در جلسات یا اسناد سازمان ملل اعلام شود که ویروس کرونا برای اولین‌بار در چین ظاهر شده تا خشم خود را از پکن نشان دهد.
 
دیپلمات‌ها روز دوشنبه گفتند كه روسیه و چین با برگزاری جلسه این شورا مخالف هستند. مسكو و پكن می‌گویند كه آنها شورا باید هنگام گفت‌وگو در مورد كشوری كه خود دچار کرونا شده همه‌گیری این بیماری را در نظر بگیرد.
 
9 عضو غیر دائم شورای امنیت که خواستار برگزاری این جلسه بودند عبارت‌اند از: آلمان که پیشگام این تلاش بود، بلژیک، جمهوری دومینیکن، استونی، اندونزی، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، تونس و ویتنام. همچنین آفریقای جنوبی با برگزاری این جلسه مخالفت کرده است.

به گفته دیپلمات‌ها، فرانسه از هفته گذشته در تلاش بود که با رهبران پنج کشور عضو دائمی برای حل اختلافات کنفرانس تلفنی برقرار کند و ترجیح می‌دهد که این کار قبل از جلسه شورای امنیت با حضور  15 عضو انجام شود. البته با شیوع کرونا، از 12 مارس (22 اسفند) فعالیتهای شورای امنیت مستقر در نیویورک به‌ صورت دورکاری انجام می‌شود. 
انتهای پیام
captcha