نقش پر رنگ دین در زندگی آلمانی‌ها و سوئیسی‌ها
کد خبر: 3865584
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
نتایج یک نظرسنجی نشان داد؛

نقش پر رنگ دین در زندگی آلمانی‌ها و سوئیسی‌ها

گروه بین‌الملل ــ نتایج نظرسنجی جدید در آلمان و سوئيس نشان می‌دهد که دین برای بیشتر آلمانی‌ها اهمیت زیادی دارد. در این نظرسنجی، ۵۷ درصد از آلمانی‌ها و ۵۰ درصد از سوئیسی‌ها، نقش دین را در زندگی خود مهم عنوان کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، پژوهشگران آلمانی و سوئیسی به تازگی، نظرسنجی با عنوان «دین ما را از هم جدا می‌کند یا به هم پیوند می‌دهد؟» انجام داده‌اند و از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیده‌اند که آیا دین هنوز در زندگی آنها معنایی خاص دارد؟ این گروه همچنین به بررسی این مسئله پرداخته‌اند که دین چطور برخی از افراد را به حاشیه می‌کشاند و چطور به گروهی دیگر احساس امنیت می‌دهد. این نظرسنجی در راستای پروژه تحقیقاتی «هویت مذهبی فردی و جمعی و پتانسیل جامعه مدنی» انجام شده است.

پژوهشگران این پروژه در لایپزیگ اعلام کردند که دین هنوز هم عامل مهمی در شکل‌گیری هویت اجتماعی در جامعه آلمان و سوئيس است.

به گفته آنها، ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان در آلمان و ۶۰ درصد آنها در سوئیس، با وجود اعتقادات مذهبی شدید، طرفدار گفت‌وگوی بین‌ مذهبی هستند. محققان معتقدند که بیشتر افراد در این دو کشور به آزادی دینی اعتقاد دارند. از نگاه آنها تنوع مذهبی باعث ایجاد انسجام اجتماعی می‌شود.

گرت پیکل، سرپرست این گروه تحقیقاتی درباره نقش دین در انسجام اجتماعی گفت: به طور مثال، کلیساها می‌توانند در این حوزه نقش مهمی ایفا کنند. آنها تنها باید از نیروهای خود استفاده کنند و انجمن‌هایی برای گفت‌وگوهای بین ‌مذهبی تشکیل دهند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که کلیساها تنها در درون خود فعالیت می‌کنند و این امر باعث به انزوا کشیده‌شدن آنها می‌شود. این در حالی است که دینداران جهان باید به ابعاد اجتماعی ادیان فکر کنند و از آن در جهت ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.

همچنین به گفته پیکل، پژوهشگران در این نظرسنجی به این نتیجه رسیده‌اند که دین هنوز هم می‌تواند به عنوان مُوَلد اجتماعی عمل کند. او گفت: آن دسته از آلمانی‌ها که اعلام کرده‌اند؛ دین در زندگی آنها جایگاه مهمی دارد، نسبت به گروهی که به دین اعتقاد زیادی ندارند، در جامعه فعال‌ترند.

علاوه بر این‌ها، پژوهشگران در این نظرسنجی دریافته‌اند که ۳۰ درصد از مسیحیان و ۲۵ درصد از مسلمانان آلمان، در شرایط خاص، اجرای قوانین دینی را به قانون اساسی ارجح می‌دانند. این امر نشان می‌دهد که اجرای فرامین مذهبی در میان برخی مسیحیان و گروهی از مسلمانان از هر امر دیگری مهم‌تر است.

در عین حال، به اعتقاد پژوهشگران این پروژه، در جامعه مسیحیان، دو دستگی عجیبی وجود دارد. از یک سو، گروهی از مسیحیان در این نظرسنجی گفته‌اند که دین اهمیت زیادی در زندگی آنها دارد و از سوی دیگر، گروهی از مسیحیان مدعی شده‌اند که در حال ترک کلیساها هستند.

در نظرسنجی مذکور، ۳ هزار شهروند بالای ۱۶ سال از دو کشور آلمان و سوئیس شرکت داشتند و به سؤالاتی درباره هویت مذهبی و اجتماعی، دین‌داری، جامعه مدنی و... پاسخ دادند. بنیاد تحقیقات آلمان و بنیاد ملی علوم سوئیس، بودجه این پروژه را تأمین کرده است.

انتهای پیام
captcha