صوت تلاوت «شعیشع» در سینمای مصر
کد خبر: 3498212
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲

صوت تلاوت «شعیشع» در سینمای مصر

گروه بین‌الملل: شاید برای قرآن‌دوستان جالب باشد که مرحوم «ابوالعینین شعیشع»، استاد برجسته مصری به‌عنوان نخستین قاری در مصر شناخته می‌شود که با حضور در چند فیلم‌ سینمایی، تلاوت‌هایی ماندگار از خود به‌جا گذاشت که حتی مورد تشویق مقامات الازهر نیز قرار گرفته است.

صوت تلاوت «شعیشع» در سینمای مصر + فیلم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «شباب مصر»، شیخ ابو‌العینین شعیشع در سینمای مصر نیز حضوری فعال داشت. وی در چند فیلم‌ نقش قاری، مؤذن و شیخ مسجد را ایفا کرده است. فیلم‌هایی که این قاری برجسته مصری در آنها حضور داشته تقریبا 10 اثر است؛ از جمله آن‌ها فیلم «ابن عنتره» در سال 1946 میلادی با بازیگری بهترین هنرمندان مصری همچون «اسماعیل یس»، «عبدالعزیز محمود» و «مختار حسین» که در سال 1947 میلادی بر روی پرده سینما رفت.

همچنین استاد شعیشع در فیلم «نائب العام»(معاون کل) در سال 1946 میلادی نقش قاری قرآن کریم را ایفا کرد که با هنرمندی «حسین ریاض»، «سراج منیر» و به کارگردانی «احمد کامل مرسی» بوده و در سال 1946 میلادی بر روی پرده سینما رفت.

فیلم «صحتک»(سلامتی تو) در سال 1955 میلادی نیز از دیگر آثار سینمایی برجسته‌ای است که مرحوم شعیشع در آن ایفای نقش داشت؛ وی در این فیلم نیز نقش قاری یک مراسم را بر عهده داشت.

ایکنا به همین منظور فیلمی کوتاه، جالب و بسیار قدیمی، از بازی مرحوم شعیشع در نقش استاد و سخنران در مسجد را که در شبکه‌ یوتیوب نیز مورد توجه قرار گرفته، انتخاب کرده است، جالب اینکه روی تصاویر این فیلم، یکی از تلاوت‌های ناب و قدیمی مرحوم شعیشع پخش می‌شود.

این فیلم با نام «نائب العام» در سال 1946 میلادی(70 سال پیش) اکران شده و در آن، استاد شعیشع به ایفای نقش می‌پردازد. همچنین دو مقطع صوتی کوتاه از تلاوت وی از سوره‌های اسراء و آل عمران همراه با نمایش فیلم پخش می‌شود.


دانلود فیلم تلاوت قدیمی و بازی شعیشع در فیلم مصری

ابوالعینین شعیشع از استاد محمد رفعت بسیار متأثر بود و با او ارتباط محکمی داشت و از دوستان نزدیک وی به‌شمار می‌رفت؛ به‌طوری که رادیو قرآن مصر برای تکمیل و اصلاح برخی از تلاوت‌های ضبط شده شیخ رفعت از شعیشع کمک می‌گرفت زیرا شعیشع در تقلید از استاد رفعت بسیار زبده عمل می‌کرد.

شيخ القراء، استاد مرحوم «ابوالعینین‌ شعیشع» در سال 1343هـ.ق در«بیلا» از استان «کفرشیخ» مصر به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش «احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در کنار اساتید فن قرائات به تکمیل این علم پرداخت. او تنها قارى عصر خود است که به روش استاد کل قرائات و نابغه زمان، مرحوم رفعت، به تلاوت مى‌پرداخت. به همین سبب از مشاهیر عصر خود به شمار مى‌رفت و همواره مشتاقان قرآن کریم از قرائت او بهره مى‌گرفتند.

ابوالعینین در سن چهل سالگی سبک خاص و منحصربه فردی در تلاوت داشت. همچنین وی نخستین قاری مصری بود که در مسجدالاقصی تلاوت کرد، وی به کشورهای سوریه، یمن، عراق، لیبی و دیگر کشورها در اوایل سده شصت سفر کرد و در سال 1969 میلادی به‌عنوان قاری مسجد «عمر مکرم» در قاهره و در سال 1992 میلادی به‌عنوان قاری مسجد حضرت زینب(س) در قاهره تعیین شد.

استاد شعیشع طی مراسمی که در سال 1387 در بزرگداشت از وی توسط ایران در سالن همايش‌های برج ميلاد، برگزار شد؛ از سوی «محمدباقر قاليباف»، شهردار تهران عنوان «شهروند افتخاری تهران» را به همراه لوح تقدير و تنديس دریافت كرد و بر اين اساس شعيشع يكی از شهروندان افتخاری تهران شد.

همچنین خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در حاشيه سومين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان دی ماه 89 در مشهد مقدس برگزار شد، با استاد ابوالعينين شعيشع به گفت‌و‌گو نشست كه وی از علاقه خود نسبت به جمهوری اسلامی ايران چنين گفت: «من هم‌اكنون با توجه به كهولت سنی كه دارم، بسيار كم سفر می‌كنم و در معدود كشورهايی به‌عنوان داور در مسابقات قرآن حضور پيدا می‌كنم، اما ايران كشوری است كه من دوستدار آن هستم و تلاوت زيبا و جذاب قاريان اين مرز و بوم مرا شيفته خود كرده است و اين تلاوت‌های زيبا و عشق و محبتم به سرزمين ايران از انگيزه‌هايی است كه مرا به سوی ايران می‌كشاند».

استاد شعیشع در دوم تیر ۱۳۹۰ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۸:۲۹
0
0
لطفا خبر رو اصلاح کنید
استاد چه جور سال 91 با شما مصاحبه کردن در حالی که سال 90 در قاهره فوت کردن؟
captcha