ضرورت مشارکت آزادانه مردم در امر تولید
کد خبر: 4208324
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کریمی بیرانوند مطرح کرد:

ضرورت مشارکت آزادانه مردم در امر تولید

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تولید در اسلام دارای قداست است، گفت: مردم باید در تولید آزاد باشند و نباید این فرآیند را به سرمایه‌داران محدود کرد.

کریمی بیرانوند

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ملزومات تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: تجربه انقلاب اسلامی نشان می‌‌دهد در هر عرصه‌ای که به مردم تکیه شده در آن عرصه به پیشرفت و تعالی دست پیدا کرده‌ایم؛ از تجارب جنگ تحمیلی گرفته تا تجارب عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که توفیقات در هریک از اینها به خاطر تکیه بر مردم است.

وی افزود: اقتصاد بزرگترین ضعف اصلی کشور است و در آن هیچ تردیدی نیست و این ضعف را می‌توان با تکیه بر مردم برطرف کرد و به عبارت بهتر بهترین فرمولی که در این رابطه پاسخ می‌دهد فرمول مردمی کردن اقتصاد است و فرمول دیگری وجود ندارد.

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تقویت تولید ملی است؛ چرا؟ چون تولید تنها متغیر اقتصادی است که اگر رشد کند تورم و بیکاری کاهش می‌یابد پس متغیر دیگری در اقتصاد وجود ندارد که همزمان با رشد آن دو متغیر دیگر کاهش پیدا کند.

قداست تولید در ادبیات اسلامی

کریمی بیرانوند با بیان اینکه تولید در ادبیات اسلامی ما قداست دارد، گفت: تولید کردن، خلق کردن و دستگیری کردن به خودی خود دارای قداست هستند و افزایش مشارکت مردم، تنها راهکاری است که می‌توان به وسیله آن، تولید را گسترش داد و لذا اگر می‌خواهیم دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی به چشم بیایند و اتفاقات مثبت اقتصادی در کشور رخ دهند باید تولید را آزاد بگذاریم.

وی در این رابطه ادامه داد: مردم باید بتوانند آزادانه تولید کنند. ما در اسلام شعار آزادی تولید داریم ولی در حال حاضر آزادی تولید در کشور وجود ندارد البته در دیگر کشورها هم آزادی تولید حاکم نیست و صرفاً تولید محدود به سرمایه‌داران و طبقه خاص شده ولی اسلام این محدودیت را نمی‌پذیرد و تأکید دارد همه مردم باید در تولید مشارکت داشته باشند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آزادی تولید فراتر از کاهش موانع کسب و کار یا تسهیل فضای تولید است؛ به عبارت بهتر باید فرهنگ تولید در بین مردم فراگیر شود و رسانه‌ها، نهادهای دولتی و فرهنگی در این عرصه نقش به سزایی دارند و اگر بتوانند میان تقویت فرهنگ کار و آزاد کردن تولید در کشور ارتباط برقرار کنند ان‌شاءالله جهش تولید با مشارکت مردم هم اتفاق خواهد افتاد.

نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال

کریمی بیرانوند درباره نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال اظهار کرد: هنوز اقتصاد تعاونی در کشور به طور کامل جا نیفتاده و انگاره غلطی در اذهان مردم مبنی بر اینکه همه تعاونی‌ها شکست می‌خورند، شکل گرفته؛ در صورتی‌که این انگاره اشتباه است. اگر به بخش مسکن نگاه بیندازید متوجه خواهید شد جهش تولیدی که در این قسمت شکل گرفته به خاطر وجود تعاونی‌های مسکن بوده البته مشکلاتی داشتند ولی به هر حال اثرگذار بودند. پس انگاره‌های غلط باید اصلاح شوند.

وی گفت: تعاونی؛ مردمی‌ترین، اقتصادی‌ترین و پربازده‌ترین الگوی اقتصاد اسلامی است. در اسلام برای تقویت تولید، الگویی بهتر از تعاونی وجود ندارد و در اقتصاد متعارف هم بر این نکته تأکید دارند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha