جشنواره فیلم خزر به اشتراکات فرهنگی 5 کشور توجه می‌کند+ فیلم
کد خبر: 4199663
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
محمد خزاعی:

جشنواره فیلم خزر به اشتراکات فرهنگی 5 کشور توجه می‌کند+ فیلم

رئیس سازمان سینمایی گفت: پاییز سال آینده شاهد برگزاری اولین جشنواره بین‌ا‌لمللی فیلم خزر در استان مازندران خواهیم بود. این رویداد قدمی در جهت اشتراکات فرهنگی بین 5 کشور ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان است.

محمد خزاعی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اولین جشنواره بین‌‌المللی فیلم خزر با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی؛ دیمیتری داویدنکو، مدیر امور سینمایی و تحول دیجیتال روسیه و صبحی صالح بایرام‌اف، مدیر امور سینمایی ترکمنستان، امروز 24 بهمن در سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد خزاعی گفت: با توجه به غنای سینمایی ایران در عرصه بین‌المللی و همچنین ظرفیت‌های نیروی انسانی نیاز بود تا رویداد سینمایی در حوزه بین‌الملل برگزار شود. خوشبختانه این اتفاق در دولت سیزدهم با برگزاری این جشنواره رخ خواهد داد. در این رویداد 5 کشور همسو با اهداف مشترک حضور خواهند داشت.

وی افزود: پیشنهاد برگزاری جشنواره‌ای با محوریت کشورهای حاشیه خزر برای اولین بار در شورای عالی سینما مطرح شد و بعد از موافقت با 4 کشور حاشیه دریای خزر، توافق لازم صورت گرفت تا هر سال یک کشور میزبان این رویداد سینمایی باشد. در اولین دوره استان مازندران میزبان این جشنواره خواهد بود. در دور دوم روسیه و دور سوم ترکمنستان میزبان هستند. طبق برنامه‌‌ریزی‌ها، این جشنواره سینمایی پاییز سال آینده برگزار می‌شود، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است، ولی تا چند ماه آینده تاریخ برگزاری آن مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه این جشنواره یک همگرایی جدید در منطقه است تصریح کرد: استفاده از زبان سینما می‌تواند رابطه کشورها را مستحکم‌تر کند. در حوزه آسیا اتحادیه سینمایی نداشتیم و برگزاری جشنواره خزر اولین قدم است. این جشنواره همانند اسکار برگزار خواهد شد. تلاش می‌کنیم به واسطه این جشنواره بازارهای جدیدی را به روی سینمای ایران بگشاییم.

خزاعی با بیان اینکه سینما تحریم شدنی نیست گفت: بعد از اتفاقات سال گذشته 4 یا 5 جشنواره سینمایی ایران را تحریم کردند اما دیگر جشنواره‌های سینمایی هنوز پذیرای فیلم‌های ایرانی هستند، چراکه سینما تحریم‌شدنی نیست. البته این اتفاق (تحریم) برای کشور روسیه نیز رخ داده است، اما آنها نیز از این امر به منزله فرصت بهره برده‌اند.

جشنواره فیلم خزر اشتراکات فرهنگی 5 کشور را مد نظر دارد + فیلم

وی با اشاره به اینکه جشنواره خزر تنها متعلق به ایران نیست گفت: این رویداد را نباید تنها به حساب سینمای ایران گذاشت بلکه 5 کشور بانی این رویداد هستند. لازم به ذکر است جشنواره فیلم خزر سبب همگرایی بیشتر خواهد شد. همچنین شرایطی پیش خواهد آورد تا فیلم‌هایی ایرانی بتوانند در کشورهای منطقه اکران شود.

خزاعی بیان کرد: جشنواره خزر در 4 بخش؛ سینمایی، مستند، پویا نمایی و فیلم کوتاه برگزار می‌شود. این جشنواره صرفاً نمایش‌دهنده آثار آرشیوی نیست بلکه تلاش دارد تا فیلم‌های تولیدی نیز داشته باشد. در این میان روی کارهای مشترک با 5 کشور منطقه سرمایه‌گذاری لازم را انجام داده‌ایم. جشنواره فیلم فجر امروز یک اتفاق ویژه در سینمای منطقه و جهان است. هر کس بخواهد این موضوع را نادیده بگیرد، سینما را نمی‌شناسد، اما این امر دلیلی بر نادیده گرفتن دیگر رویدادهای سینمایی نمی‌شود برای همین روی اتفاقات منطقه‌ای در سینما تاکید و توجه ویژه داشت.

وی در پایان درباره حاشیه‌های مراسم اختتامیه گفت: طبیعی است که بعد از 10 شب در اختتامیه تپقی زده ‌شود، اما عده‌ای از دوستان از سر عقده‌گشایی یا دلسوزی شروع به هجمه رسانه‌ای کردند. آنها دستاوردهای فجر را ندیدند و فقط به تپق زدن من پرداختند. حتی هجمه خود را تا به آنجا پیش بردند که گفتند نماز خواندن بلد نیستم! در جواب آنها پیشاپیش سال نو را به آنها تبریک می‌گویم و برای‌ آنان آرزوی سلامتی می‌کنم. البته هجمه‌های این افراد باعث شد که من یکی از دوستان دبیرستانم را بعد از 25 سال بیابم.

در ادامه جلسه دیمیتری داویدنکو اظهار کرد: تجربه خوبی برای حضور در جشنواره فیلم فجر داشتیم. این جشنواره نه تنها در ایران بلکه در منطقه و دنیا اتفاقی مهم و جریان‌ساز است. به همین سبب برای حضور در چنین جشنواره‌ای به خودم افتخار می‌کنم. همان‌گونه که رئیس سازمان سینمایی ایران گفتند، اولین دوره جشنواره فیلم خزر به میزبانی ایران برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد تنها همکاری دو کشور و ایران و روسیه نیست بلکه 5 کشور در آن سهم دارند.

وی با بیان اینکه در روسیه فیلم‌های ایرانی محبوبیت دارند گفت: جذابیت فیلم‌های ایرانی جهانی است. برای همین در تمامی جشنواره‌های دنیا فیلم‌های ایرانی زینت‌بخش جشنواره‌های سینمایی است. اشتراکات زیادی داریم که امیدواریم به واسطه این جشنواره بتوانیم اشتراکات فرهنگی‌مان را به دیگر نقاط جهان معرفی کنیم. از طرف وزارت فرهنگ روسیه از کشور ایران برای برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.

در بخش پایانی این جلسه صبحی صالح بایرام‌اف تصریح کرد: وقتی 13 ساله بودم در جشنواره فیلم کودک اصفهان حضور داشتم از آن زمان به سینمای ایران علاقه‌مند شدم. جشنواره فیلم خزر با همکاری 5 کشور برگزار می‌شود اهمیت این رویداد به اندازه‌ای است که رئیس‌جمهور روسیه در نشستی در عشق‌آباد بر اهمیت برگزاری این جشنواره تأکید کرد. امروز روزی تاریخی رقم خورده است و 5 کشور منطقه اولین جشنواره سینمایی خود را برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha