ضرورت سنجش و پایش مؤلفه‌های تأثیرگذار بر مشارکت انتخاباتی + صوت
کد خبر: 4195554
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
مقدم بیان کرد:

ضرورت سنجش و پایش مؤلفه‌های تأثیرگذار بر مشارکت انتخاباتی + صوت

کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای با اشاره به ضرورت برآورد، سنجش و پایش مؤلفه‌های اثرگذار بر میزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: هرچه رفتارها و سخنان برخی از مسئولان که بعضا ضد مشارکت مردم است و شاید خود آنها نیز از این تبعات سخنان‌شان اطلاع نداشته باشند، کمتر شود، قطعا مشارکت بیشتری را در انتخابات پیش رو شاهد خواهیم بود.

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ایبیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که ایجاد فضای رقابتی سالم که رقبا و جریان‌های سیاسی، یکدیگر را به رسمیت شناخته و خود را رقیب و نه دشمن همدیگر تصور کنند، تا چه اندازه در افزایش میل مردم به مشارکت اثرگذار است؟ گفت: یکی از مؤلفه‌های مربوط به یک مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات، عنصر رقابت است.

وی با تأکید بر اینکه عنصر رقابت حتما می‌تواند درآوردن مردم به صحنه مؤثر باشد، افزود: مردم سلایق مختلفی دارند و اگر ببینند در میدان رقابت، نمایندگانی از خودشان وجود دارد و احزابی که به لحاظ فکری به آنها نزدیک‌تر است، حضور دارند، قطعا میل آنها به مشارکت حضور در پای صندوق‌های رأی، بیشتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: 


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در این میان برخی از جریان‌های سیاسی داخلی برای حضور در انتخابات مردد هستند، تصریح کرد: با وجود اینکه تکلیف آنها با تعداد داوطلبان و نامزدهایی که تأیید صلاحیت شده‌اند، مشخص و روشن است، اما با این حال جزو افرادی هستند که نقش مردد را بازی می‌کنند.

مقدم اضافه کرد: جریان‌های سیاسی دیگری نیز  وجود دارند که براساس ارزیابی‌ها در صحنه حضور دارند و معتقدند یا رقابت درون‌گروهی و به تعبیری درون‌گفتمانی انجام می‌دهیم یا برون‌گفتمانی. طبعاً در این هنگام اگر رقیب فکری و گفتمانی ما در صحنه باشد، ترجیح می‌دهیم با او رقابت کنیم تا با فردی که با او نزدیکی فکری بیشتری داریم.

ضرورت امیدبخشی در جامعه

این کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای بیان کرد: در هر صورت رقابت بین جریان‌های سیاسی حتما به حضور بیشتر مردم کمک می‌کند و یکی از مؤلفه‌های مهم انتخابات پیش رو است.

وی درباره مؤلفه‌هایی که می‌تواند در بازه زمانی کمتر از 40 روز تا انتخابات، نقش مهمتری در ایجاد یک فضای مشارکتی در انتخابات ایفا کنند، گفت: بخشی از آن به امیدبخشی باز می‌گردد. گاهی شاهد هستیم که مردم طی این ایام شبهات جدی را طرح می‌کنند که نیازمند روشنگری و پاسخ قطعی است؛ شبهاتی چون اساسا برای چه رأی دهیم؟، مجلس چه نقشی در کشور دارد؟ و ...  

در انتخابات تمام جریان‌های سیاسی پای کار باشند

وی با اشاره به اینکه هرچه جامعه نسبت به آینده امیدوارتر باشد قطعا حضور فعال‌تری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی خواهد داشت، افزود: از سوی دیگر هرچه فضای انتخابات، رقابتی‌تر باشد و تمام جریان‌های سیاسی، پای کار بوده و نامزد داشته باشند و بایکدیگر رقابت کنند، طبعا حضور مردم می‌تواند بیشتر باشد.

مقدم با اشاره به ضرورت برآورد، سنجش و پایش مؤلفه‌هایی که مشارکت مردمی را بیشتر یا کمتر می‌کند، گفت: هرچه رفتارها و حرف‌های برخی از مسئولان که بعضا ضد مشارکت مردم است و شاید خود آنها نیز از این تبعات سخنان‌شان اطلاع نداشته باشند، کمتر شود، قطعا مشارکت بیشتری را در انتخابات شاهد خواهیم بود.

وی ابراز کرد: بنابراین مجموعه‌ای از اقدامات می‌تواند در این زمان کمتر از 40 روز تا انتخابات انجام شود تا فضا را در شهرهای مختلف، انتخاباتی‌تر کند. البته رقابت در شهرهای کوچک‌تر بهتر است و در شهرهای بزرگ‌تر چون اصفهان، شیراز، تهران و مشهد هم از میزان مشارکت و هم از لحاظ جنس و مدل رقابت متفاوت‌تر خواهد بود.

قانونگذاری خوب؛ از مؤلفه‌های حکمرانی خوب

این کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا هر گونه امیدآفرینی در جامعه طی این زمان کمتر از 40 روز تا انتخابات جنبه نمادین و شکلی پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: مردم تشخیص می‌دهند موضوعی که گفته می‌شود آیا فریبکاری است یا واقعی. بنابراین باید مسائل عرضه شود، مردم خود می‌بینند و می‌سنجند. بنابراین باید پیشرفت‌ها، خدمات و اقدامات مثمرثمر و تأثیرات آنها را بیان کرد و مردم را با وظایف مجلس در حوزه تقنین و نظارت بیشتر آشنا کرد.

وی افزود: هیچ قانونگذاری در هیچ کشوری صد در صد در حوزه اجرا عملی نمی‌شود اما خود قانونگذاری خوب یکی از مؤلفه‌های حکمرانی خوب است. این به معنای آن نیست که ما در مجلس ضعف‌هایی چون اولویت‌بندی قوانین، ضعف در نحوه نظارت مؤثر و ... نداریم اما در مجموع عملکرد مجلس را باید با مؤلفه‌هایی از این جنس که در قانون اساسی آمده، ارزیابی کرد.

وی درباره اینکه آیا احزاب سیاسی دارای مرجعیت اجتماعی برای تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات هستند، گفت: احزاب در کشور جایگاه خیلی بالایی ندارند اما نمادها و تبلور نوع تفکرات سیاسی در کشور هستند. هنگامی یک حزب در یک انتخابات فعال می‌شود، در حقیقت به خاطر جنبه نمادینش، آن تفکر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فعال می‌شود اما مشکل این است که احزاب سیاسی در کشور ما فراگیر نیستند، اعضای گسترده ندارند و مردم هم خیلی با آنها سر و کار ندارند و احزاب نیز خیلی با مردم کار ندارند. به همین دلیل است که به آنها احزاب فصلی می‌کنیم، چون در زمان انتخابات فعال شده و پس از آن دچار رکود و خاموشی می‌شوند.

کد

مقدم در پایان اظهار کرد: البته احزاب سیاسی به هر حال دارای رسانه، روزنامه و جلسات حزبی هستند و خود به نوعی از پایه‌های رقابت محسوب می‌شوند و یک گفتمان خاص را تبلیغ می‌کنند. لذا نقش احزاب را نمی‌توان در افزایش مشارکت صفر و صدی تحلیل و ارزیابی کرد. چون آنها نماینده گفتمانی در جامعه ما هستند. بنابراین اگر احزاب در جریان انتخابات مشارکت فعال داشته باشند به میزان تأثیر و نفوذشان در جامعه می‌توانند در تحقق مشارکت حداکثری اثرگذاری و نقش‌آفرینی کنند.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha