پویش میلیونی «من رای می‌دهم»؛ مانور قدرت و تجهیز در برابر تهدید
کد خبر: 3478233
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

پویش میلیونی «من رای می‌دهم»؛ مانور قدرت و تجهیز در برابر تهدید

گروه سیاسی: مشارکت حداکثری مردم در صحنه‌های مختلف برای حمایت از نظام اسلامی، مانور قدرت و اقتدار جامعه در برابر دشمن و تجهیز خود در برابر تهدید دشمن در عرصه های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در حالی فردا، 7 اسفندماه برگزار خواهد شد که طی چند ماه گذشته آنچه مورد تأکید مسئولان عالی نظام بوده، مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات و رأی به نامزدهای اصلح بوده است.

«مشارکت مردم» عنصری است که انقلاب اسلامی از ابتدای حرکت پرتوان خود به آن توجه ویژه داشت و توانست با تکیه بر این عنصر به اهداف خود دست یافته و در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته و از شعار «استقلال» و «آزادی» خود دفاع کند.

یکی از جلوه‌های باشکوه مشارکت و حضور مردم در متن انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات است؛ مسئله‌ای که از ابتدا راهگشای این انقلاب شد و با آرای مردم به سرانجام رسید. همانطور که کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین انتخابات برگزار شد و مردم به جمهوری اسلامی «آری» گفتند و امروز 37 سال است که پای نظام ایستاده و همانطور که در قرآن به عنوان یکی از ویژگی‌های مؤمنان واقعی ذکر شده، با تمام جان و مالشان از این نظام صیانت کرده‌اند.

حضور مردم در متن حاکمیت و استفاده از آرا و نظرات مردم یکی از مهمترین تأکیدات اسلام برای حفظ و تداوم نظام اسلامی است. یکی از اصولی که در قرآن کریم برای حکومت جامعه اسلامی برشمرده «وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» است؛ حاکمان جامعه باید نسبت به مسائل و امور جامعه به ویژه در مسائل حساس به مردم رجوع کنند. در آیه 38 سوره شورا نیز یکی از آثار مؤمنان، مشورت کردن با دیگران است. بنابراین جامعه ایمانی نیاز به شورا و استفاده از نظرات مردم دارد.

در میان گذاشتن امور با مردم مانع از تحمیل خواسته های حاکمیتی بر جامعه می شود و جامعه با میل و اراده خود به سمت اهداف و آرمان های تعیین شده حرکت می کند. امام علی(ع) که جانشین به حق پیامبر اسلام(ص) پس از رحلت ایشان بود، اما 25 سال سکوت کرد چرا که معتقد بودند: «لَیسَ لِی أَنْ أَحْمِلَکمْ عَلَی مَا تَکرَهُون؛ هیچ‌گاه امری را که نسبت به آن اکراه دارید به شما تحمیل نمی‌کنم».

این مردم هستند که سرنوشت و آینده خود را تعیین می کنند «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». در صورتی خداوند جامعه را به سمت خوبی ها و نیکی ها متحول می سازد که مردم خود بخواهند و به سمت خوبی ها گام بردارند. این حرکت ابزاری می خواهد که خداوند شاخص های آن را برای مردم و جامعه فراهم کرده است. جایی که می فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند» (حدید 25).

این حضور و سهیم بودن مردم در حکومت، صرفاً به دلیل همراهی مردم با حاکمیت نیست؛ بلکه آثار و برکات فروانی دارد که در عرصه های مختلف نمود خواهد داشت. آحاد مردم پایه های نظام و جامعه را شکل می دهند که با وجود یا عدم وجود و همراهی و عدم همراهی خود می توانند در تحکیم و یا تزلزل جامعه تأثیرگذار باشند.

همانطور که حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، معتقد است، حضور 30 درصدی با حضور 70 درصدی مردم در انتخابات پیش رو متفاوت است و در عرصه بین الملل دیدگاه ها را نسبت به نظام اسلامی تغییر می دهد. از همین رو مشارکت مردمی را می توان ملاکی برای تأیید مجدد نظام پس از 37 سال دانست.

جواد آرین‌منش نیز در این رابطه می گوید: مشارکت بالای مردم این پیام را به جهان ارسال می‌کند که نظام جمهوری اسلامی دارای پشتوانه قوی مردمی است که همین مسئله نوعی بازدارندگی و مصونیت برای کشور در مقابل توطئه‌های مختلف دشمان ایجاد می‌کند.

یکی از عوامل بازدارندگی دشمن همراهی مردم و توان نیروی انسانی یک جامعه با نظام است؛ در عبارت قرآنی «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ؛ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید»،‌پیش از توجه به امکانات و ادوات نظامی و سلاح های مدرن، نیروی انسانی و قدرت مردم مورد اشاره قرار گرفته است. از این رو یکی از لوازم اقتدار جامعه اسلامی و حفظ امنیت در برابر تهدیدها، اعتماد نظام به مردم است. مردمی که در صحنه های مختلف حضور خود را نشان داده اند. بنابراین آنچه به عنوان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مطرح می شود، مانور اقتدار جامعه ای است که در برابر صفوف دشمنان سی و چند ساله نظام قد برافراشته اند.

در این رابطه علیرضا صدرا، استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است: اگر هم‌افزایی صورت گیرد عزت، قدرت و اقتدار ملی چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌المللی ارتقا یافته و کارآمدتر و اثربخش خواهد شد.

اتحاد و همبستگی مردم همانطور که در آیه ۴۶ سوره انفال آمده است، یکی از منابع و عوامل قدرت محسوب می شود. این همگرایی و همدلی به دور از اختلافات کلان می تواند زمینه مناسبی برای همسو کردن توانمندی ها و قدرت ملت باشد.

یدالله جوانی، مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز در این رابطه اظهار می کند: یکی از آثار مشارکت حداکثری مردم، تأمین امنیت ملی است؛ این حضور عامل مهمی در افزایش اقتدار ملی است و ملتی که اقتدارش افزایش یابد، می‌تواند به راحتی اهداف خود را به پیش ببرد و با هرگونه تهدیدی مقابله کند.

رهبر معظم انقلاب نیز روز گذشته، در دیدار جمعی از مردم نجف آباد به زیبایی این تأثیر را بیان کردند: «انتخابات در کشور ما قد برافراشتن ملّی است؛ ملّت با انتخابات در مقابل دشمن سینه سپر میکند، عرضِ اندام میکند؛ اهمّیّت انتخابات این است. وقتی دشمن مشاهده میکند که بعد از ۳۷ سال با این‌همه فشار، با این تحریمهای ظالمانه، با این تبلیغات غرض‌آلود و خباثت‌بار نتوانسته است مانع مردم از بیعت با نظام بشود، عظمت این انقلاب در چشم او هیبت پیدا میکند، ملّت ایران عظمت پیدا میکند؛ انقلاب او عظمت پیدا میکند».

captcha