حلقه مفقوده آرامش انسان با وجود امام زمان(عج) محقق می‌شود
کد خبر: 4194528
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
معرفت‌افزایی مهدوی/ ۷

حلقه مفقوده آرامش انسان با وجود امام زمان(عج) محقق می‌شود

پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به اینکه حلقه مفقوده امروز در زندگی انسان‌ها، آرامش است، گفت: در تعبیری در زیارت جامعه کبیره آمده «السلام علی اهل الذکر»، منظور از ذکر، ائمه اطهار(ع) هستند و نشان می‌دهد، آنچه که انسان را به اطمینان قلب و آرامش می‌رساند حقیقت وجود امام زمان(عج) و همراهی با ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در هفتمین شماره از سلسله گفت‌وگو‌های «معرفت‌افزایی مهدوی»، با اشاره به یکی از عناصر مهم در شناخت فرقه‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت، اظهار کرد: وجود انسان برخاسته از دو عنصر مادی و ملکوتی است و خداوند در خصوص وجود ملکوتی انسان تعابیر مختلفی بیان کرده است که یکی از این آیات، آیه ۷۲ سوره ص است که می‌فرماید: «فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ؛ پس زمانی که اندامش را درست و نیکو نمودم و از روح خود در او دمیدم، برای او سجده کنید.»

وی افزود: این تعبیر نشان می‌دهد ملکوتی که در وجود انسان دمیده شد غیر از توحید نیست و شایستگی مسجود شدن را به انسان می‌دهد و انسان تا پیش از این لیاقت و شایستگی مسجود بودن برای ملائکه را نداشت. اگر این روح را از انسان جدا کنیم، تنها پیکره مادی برای انسان باقی می‌ماند و برون‌داد این پیکره مادی مطابق با آیات قرآن کریم چیزی جز جنایت و خونریزی نیست. ملائکه با دیدن پیکر مادی انسان پیش از آنکه روح خدا در او دمیده شود تفسیرشان از این موجود این بود: «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَاوَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ؛ گفتند آیا در آن کسى را مى‏‌گمارى که در آن فساد انگیزد و خون‌ها بریزد.» (سوره بقره آیه ۳۰)


بیشتر بخوانید:


توجه به بعد ملکوتی انسان را به آرامش می‌رساند

رضایی اظهار کرد: حلقه مفقوده امروز در زندگی انسان‌ها، آرامش است و پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا انسان با بعد ملکوتی و یا با بعد مادی خویش به آرامش می‌رسد؟ قرآن کریم برای رسیدن به پاسخ این پرسش تعابیر مختلفی دارد. یکی از این تعابیر آیه ۲۸ سوره رعد است که می‌فرماید: «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌یابد.» 

وی با یادآوری اینکه حقیقت وجود انسان روح است و کالبد مادی در طول زندگی دچار نقصان و فرسودگی می‌شود، افزود: بعد معنوی حقیقت وجودی انسان را نشان می‌دهد و با استناد به آیات قرآن درمی‌یابیم که انسان با توجه به بعد روحی و ملکوتی خویش به آرامش و اطمینان قلبی می‌رسد.

رضایی با اشاره به تفسیر آیه ۲۸ سوره رعد، اظهار کرد: در زیارت جامعه کبیره تعبیری ناظر به بعد روحی انسان و رسیدن به آرامش در زندگی مطرح شده است که می‌فرماید: «السلام علی اهل الذکر»، در این فراز منظور از ذکر، ائمه اطهار(ع) هستند و نشان می‌دهد، آنچه که انسان را به اطمینان قلب (بنابر آیه ذکر شده) و آرامش می‌رساند حقیقت وجود امام زمان(عج) و همراهی با ایشان است.

سختی‌های انبوه زندگی با دوری از امام زمان(عج)

وی ادامه داد: نقطه مقابل این تفسیر رویگردانی از وجود خدا و وجود مقدس امام(عج) است که اگر انسان از امام عصر(عج) فاصله بگیرد، گرفتار سختی‌های انبوه و تنگی در زندگی‌اش می‌شود. همانطور که خداوند در آیه ۱۲۴ سوره طه می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا؛ و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ [و سختى]خواهد داشت.» با استناد به این آیه درمی‌یابیم که انسان در صورت همراهی با امام در زندگی دنیوی به مصونیت، امنیت و سلامت می‌رسد و در عصر غیبت حقیقت وجود امام یگانه عنصر نجات‎‌بخش برای انسان است.

رضایی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌های تشخیص فرقه‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت آن است که آیا پیروانشان با همراهی کردن با آنان به آرامش قلبی می‌رسند یا خیر؟ گفت: مشاهدات عینی و گفت‌وگو با برخی از این پیروان نشان می‌دهد که بسیاری از آنان در ابتدای گرایش به این فرقه انحرافی احساس آرامش داشتند، اما به مرور زمان در زندگی فردی، خانوادگی و زندگی اجتماعی دچار تشویش شدند.

وی تصریح کرد: داشتن احساس آرامش در ابتدای این گرایش به علت القای ذهنی آنان بود، زیرا در فرقه‌های انحرافی با ترفند‌هایی دائما به آنان القا می‌شود که در محضر امام حاضر هستند، اما با گذر زمان و مأنوس بودن پیوسته با این فرقه و رفتار‌های ناهنجار و غیر اخلاقی آنان مانند ناسزاگویی به مخالفان، تکفیر دیگران و عدم تقید‌های دینی، پیروان آنان به مرور متوجه این امر می‌شوند که برای ادامه دادن باید به این ناملایمات تن بدهند و در صورت عدم پذیرش این موضوع باید از این فرقه خارج شوند.

فرقه‌‌های انحرافی و نبود آرامش در زندگی پیروان آنان

پژوهشگر مهدویت بیان کرد: ارتباط ذکر با امام زمان(عج) یک ارتباط دو سویه است، درواقع همانطور که ما امام را یاد می‌کنیم امام نیز ما را یاد می‌کند، با این تفاوت که یاد امام نسبت به ما دائمی است و ذکر ما نسبت به وجود ایشان این دوام را ندارد، در همین راستا، امام زمان(عج) فرمودند: «إِنَّا غَیْرُ مُهمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُم وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُم؛ همانا، ما از رعایت حال شما کوتاهى نمى‌‏کنیم و شما را از یاد نمى‌بریم.» (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷؛ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۵)

وی افزود: فرقه‌های انحرافی به‌تدریج دامنه‌های دفعی آنان بر دامنه‌های جذب آن غلبه می‌کند و آنان هیچوقت نمی‌توانند جذب حداکثری داشته باشند، زیرا آرامش وجودی در زندگی فردی و خانوادگی آنان وجود ندارد و توان خروج از اضطراب‌ها و تنش‌های زندگی خویش را ندارند بنابراین به اطرافیان نیز توان رساندن آرامش را ندارند.

رضایی در پایان اظهار کرد: انسانی که با امام به آرامش رسیده هم وجود خودش با آرامش همراه است و هم این آرامش را به اطرافیان و جامعه خودش تزریق می‌کند که نمونه ملموس آن در عصر حاضر شهید سلیمانی است که با وجودی سرشار از آرامش بود و یاد ایشان نیز می‌تواند جامعه را به آرامش نزدیک کند.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha