استقبال مفتی مصر از قانون ممنوعیت قرآن‌سوزی در دانمارک
کد خبر: 4189382
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

استقبال مفتی مصر از قانون ممنوعیت قرآن‌سوزی در دانمارک

مفتی مصر از تصویب قانون ممنوعیت توهین به کتاب‌های مقدس از جمله قرآن کریم در دانمارک استقبال کرد و آن را باعث تقویت روحیه همزیستی در جوامع دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن نیوز، شوقی علام، مفتی جمهوری مصر و رئیس دبیرخانه هیئت‌های فتوا در جهان، نظر خود را در مورد تصمیم پارلمان دانمارک مبنی بر ممنوعیت پاره کردن قرآن اعلام کرد.

وی در مصاحبه هفتگی خود در برنامه «نظره» در شبکه صدا البلد گفت: از تصمیم پارلمان دانمارک برای جلوگیری از توهین به قرآن کریم، از جمله پاره کردن این کتاب و سوزاندن آن و هتک حرمت به هر نحوی قدردانی می‌کنیم. این قانون، رفتار نامناسب با متون دینی به رسمیت شناخته شده توسط جوامع دینی را ممنوع می‌کند.
 
وی گفت که این تصمیم به تقویت روحیه تساهل و همکاری در بین همه جوامع کمک می‌کند و از ممنوعیت سخنان نفرت‌انگیز، خشونت، طرد و تبعیض حمایت می‌کند.
 
تصویب این قانون، با استقبال سازمان‌ها و کشورهای اسلامی روبرو شد. دبیرخانه اتحادیه کشورهای عربی از پارلمان دانمارک به خاطر تصویب قانون جرم‌انگاری برخورد نامناسب با متون دینی که شامل سوزاندن و هتک حرمت قرآن کریم و کتب مقدس می‌شود قدردانی کرد.

این دبیرخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد بر این باور است که این اقدام مسئولانه، فضایی از اعتماد، درک متقابل، بردباری و گشودگی به دیگران را به دور از لفاظی‌های افراط‌گرایان، نژادپرستان و نفرت‌پراکنان که پایه‌های صلح و امنیت بین مردم و ملت‌ها را تهدید می‌کند به وجود می‌آورد.

 پیش از این، حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای ضمن تمجید از این اقدام پارلمان دانمارک، آن را اقدامی مهم دانست. وی افزود: این تصمیم پارلمان دانمارک در پی سلسله حوادث تعرض به نسخه‌هایی از مصحف شریف در برخی از کشورهای اروپایی به بهانه آزادی بیان گرفته شد.

پارلمان دانمارک دو هفته قبل پیش‌نویس قانون جرم‌انگاری هتک حرمت و سوزاندن قرآن کریم و کتب مقدس را با ۹۴ رأی موافق و ۷۷ رأی مخالف از مجموع ۱۷۹ رأی تصویب کرد.

طبق این قانون جدید که مورد حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان دانمارک قرار گرفت، آتش زدن و تعرض به قرآن کریم و کتب آسمانی و رفتارهای ناشایست با هدف قرار دادن ارزش های دینی در این کشور ممنوع می‌شود.

بر اساس آنچه پارلمان دانمارک تصویب کرده، متخلفان از این قانون به جزای نقدی یا به حبس تا دو سال محکوم می‌شوند. این قانون برای لازم‌الاجرا شدن نیازمند امضای «مارگرت دوم» ملکه دانمارک است.

انتهای پیام
captcha