واکنش‌ها به تصویب قانون ممنوعیت هتک حرمت قرآن در دانمارک
کد خبر: 4186590
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

واکنش‌ها به تصویب قانون ممنوعیت هتک حرمت قرآن در دانمارک

تصویب قانون ممنوعیت هتک حرمت کتاب‌های مقدس در دانمارک، با استقبال کشورها و شخصیت‌های سیاسی جهان روبرو شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از افریگیت نیوز، اقدام روز گذشته پارلمان دانمارک در تصویب قانون ممنوعیت توهین به کتاب‌های مقدس، با واکنش‌هایی همراه شد.

وزارت امور خارجه دولت وحدت ملی لیبی از قانون جدید دانمارک در ممنوعیت برخورد نامناسب با متون دینی که شامل سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم در انظار عمومی است، استقبال کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای از این اقدام مهم که مجاز بودن فعالیت‌های تحریک‌آمیز علیه احساسات و مقدسات مسلمانان را محدود می‌کند و به جنایات نفرت از سوی گروه‌های افراطی در دانمارک پایان می‌دهد، استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است که لیبی امیدوار است پارلمان‌های اروپایی در صدور قوانین مشابه از پارلمان دانمارک الگوبرداری کنند، زیرا این امر از همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان و فرهنگ‌های مختلف حمایت می‌کند و ارزش‌های مدارا، میانه‌روی و نفی افراط‌گرایی را در بین مردم جهان گسترش می‌دهد.

استقبال سفارت روسیه در دانمارک

از سوی دیگر سفارت روسیه در کپنهاگ روز پنجشنبه با استقبال از این قانون اعلام کرد که هرچند قانون تصویب شده در دانمارک یک موضوع داخلی این کشور است، اما اقدامات قانونی برای محدود کردن سخنان نفرت‌انگیز علیه ادیان لازم است.

در بیانیه سفارت روسیه درباره قانون تصویب شده در پارلمان دانمارک مبنی بر ممنوعیت سوزاندن قرآن کریم آمده است: اقدام پارلمان دانمارک یک موضوع داخلی است، اما هرگونه اقدام قانونی برای ممنوع کردن رفتارهای عجیب و غریب با هدف ایجاد نفرت بر اساس دین لازم است. این سفارتخانه از مقامات دانمارک خواست تا از هتک حرمت  احساسات مؤمنان در ملأ عام جلوگیری کنند و مسئولین این اقدامات را به دست عدالت بسپارند.

درخواست نخست‌وزیر سابق سوئد برای اقدام مشابه

همچنین نخست‌وزیر سابق سوئد از دولت این کشور  خواست از دانمارک الگوبرداری کند و سوزاندن قرآن را ممنوع کند.

در حالی که دولت سوئد اعلام کرد مانند دانمارک عمل نخواهد کرد، نخست‌وزیر سابق این کشور و رهبر حزب مخالف سوسیال دموکرات گفت که دولت راستگرای سوئد باید از کشور همسایه الگوبرداری و سوزاندن قرآن در سوئد را ممنوع کند.

همچنین اردلان شکرآبی، سخنگوی سیاست حقوقی حزب سوسیال دموکرات سوئد گفت که دولت سوئد باید از دانمارک الگوبرداری کند و برای جلوگیری از سوزاندن قرآن، قانون را تغییر دهد. وی افزود به این ترتیب ما از شر یک مشکل بزرگ خلاص می‌شویم که جامعه و امنیت سوئد را تهدید کرده است.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که هشدار داده بودیم، سوزاندن قرآن منجر به ناامنی در داخل و خارج سوئد می‌شود و اکنون کشور همسایه که در شرایط مشابه ما قرار دارد مستقیماً مشکل را حل کرده است. این مشکل با پایان دادن به سوزاندن قرآن حل می‌شود.

پارلمان دانمارک دیروز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که  بر اساس آن «رفتار نامناسب» با کتب و متون آسمانی را ممنوع و سوزاندن قرآن را عملاً ممنوع می‌کند.

هتک حرمت مکرر ساحت مقدس قرآن کریم و مقدسات اسلامی در دانمارک و چند کشور اروپایی دیگر در ماه‌های اخیر  خشم  مسلمانان و کشورهای اسلامی را برانگیخت.

پارلمان ۱۷۹ عضوی دانمارک لایحه منع «رفتار نامناسب با متون دارای اهمیت دینی مهم برای جوامع دینی» را  با ۹۴ رأی موافق در مقابل ۷۷ رأی مخالف به تصویب رساند.

پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک در آگوست گذشته گفته بود: قرآن‌سوزی‌های اخیر بر تهدیدهای کنونی تأثیر دارد. ما در وضعیت خطرناکی هستیم و برای مقابله با تهدیداتی که دانمارک با آن مواجه است نیاز به کنترل شدید مرزهای دانمارک داریم.

انتهای پیام
captcha