اجرای طرح «حیات» با هدف قرابت بیشتر دانشجویان با مفاهیم قرآن
کد خبر: 4176899
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
محمد بابایی عنوان کرد:

اجرای طرح «حیات» با هدف قرابت بیشتر دانشجویان با مفاهیم قرآن

مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه تربیت حافظ قرآن در زمان و مکان دانشجویی کمی دور از ذهن است گفت: به دنبال اجرای برنامه‌ای برای حفظ موضوعی قرآن هستیم و طرح «حیات» در همین راستاست.

محمد باباییمحمد بابایی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در دوره جدید فعالیت‌های این مرکز به دنبال برنامه‌ریزی طرح جامعی برای قرابت بیشتر قشر دانشجوی کشور با قرآن و مفاهیم سازنده آن هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون این مرکز در اجرای برنامه‌های خود پیگیر آموزش عمومی قرآن مثل بحث روخوانی و روانخوانی و تجوید بود که در نهایت به برگزاری محافل انس با قرآن منجر می‌شد، اما از امسال با برنامه‌ریزی و اجری طرح جامع قرآنی با عنوان «حیات» به دنبال ایجاد رنگ و حس تازه‌ای در میان دانشجویان و زندگی دانشجویی هستیم.

حیات واژه اختصاری عبارت حس یک انتخاب تازه است

بابایی که به تازگی به حکم مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور، مسئولیت مرکز قرآن این سازمان را عهده‌دار شده است، تصریح کرد: معتقدیم که بهترین راه برای انس با قرآن، حفظ آن است و اگر قصد آن را داشته باشیم تا با قرآن انس و الفت بیشتری داشته باشیم، لذا باید آن را حفظ کنیم.

مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور افزود: یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه ما در محیط دانشجویی نمی‌توانیم، حافظ کل تربیت کنیم، به سختی هم می‌شود حافظ مثلاً 10 و 20 جزء داشته باشیم و لذا باید به دنبال یک جایگزین مناسب برای این مقوله باشیم؛ در نتیجه به سمت طرح حفظ موضوعی قرآن گرایش پیدا کرده و آن را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی اذعان کرد: با حفظ موضوعی آیات قرآن، مشکلات اقشار مختلف و از جمله دغدغه‌های قشر دانشجو را یا به نحوی برطرف یا تلطیف خواهیم کرد. قرآن راهکاری جلوی پای همه می‌گذارد و حفظ قرآن موجب می‌شود تا این مفاهیم در ذهن فرد حتی برای یک بار هم شده القاء شود و در زندگیش آن را به کار برد.

جشنواره حیات در 9 رشته برگزار می‌شود

بابایی ادامه داد: مسائلی همچون حجاب و عفاف و فرزندآوری، رزق و مباحث اخلاقی، موضوعاتی مورد پرسش جوانان هستند  که ما برای نخستین‌بار امسال آن را با اجرای طرح حیات مطرح کرده و حتی برای آن، قصد برگزاری جشنواره را نیز داریم که به شکل انگیزشی در 9 رشته برگزار می‌شود. یکی از آن رشته‌ها، حفظ موضوعی است و مابقی رشته‌ها هم منطبق با دستورالعمل اجرای این طرح تعریف شده که کتابی نیز برای آن تدوین شده است.

مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه جشنواره حیات در مرحله استانی بهمن ماه امسال و به شکل سراسری فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد گفت: برای هر درس و رشته از این جشنواره، موشن‌گرافیک آموزش‌محور طراحی شده، پوستر داریم و قرار است به زودی از همه این محصولات در یک مراسم رسمی رونمایی صورت گیرد که طبق برنامه‌، روز 13 آبان مصادف با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، سرآغاز رسمی این طرح خواهد بود.

حیات علوی و حیات فاطمی؛ دو طرح اجرایی در حوزه عترت

وی تأکید کرد: در حوزه عترت دو موضوع را تعریف کردیم؛ یکی نهج‌البلاغه که آن را هم مرتبط با طرح حیات، مطرح و با عنوان «حیات علوی» به مورد اجرا درخواهیم آورد و دیگری سیره عملی حضرت زهرا(س) با عنوان «حیات فاطمی» است که برای هر دوی آنها نیز کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی طرحی شده است که دانشجویان هر سه‌ ماه یک‌بار در مواجهه با محتوای به اشتراک گذاشته در این کانال‌ها در جریان مفاهیم و آموزه‌های ارزشی قرار گرفته که در نهایت از آنها آزمونی براساس این محتوا به عمل آمده و به برگزیدگان جوایزی تعلق خواهد گرفت.

قرائت دعای جوشن صغیر در دانشکده علوم قرآنی 

وی گفت: این مرکز به دنبال انجام مجموعه‌ای از برنامه‌های مناسبتی نیز هست و در حال حاضر مناسبتی که چند روزی است، همه اخبار و رویدادها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، عملیات طوفان‌الأقصی و حمله رژیم غاصب صهیونیست به مسلمانان غزه است که ما قصد داریم با اجرای یک پویش سراسری ختم دعای جوشن صغیر در جهت نصرت و پیروزی مسلمانان غزه دست به دعا برداریم.

بابایی در پایان گفت: این برنامه با مرکزیت دانشکده علوم قرآنی، دوشنبه این هفته به شکل نمونه برگزار می‌شود که در آن مرتضی طاهری؛ از مادحین مطرح به قرائت این دعا خواهد پرداخت که پوستر و تیزر این برنامه هم آماده شده است و در تلاشیم که همزمان در دانشگاه تهران هم این رویداد با حضور یکی دیگر از مداحان مطرح، به طور همزمان برگزار شود.

انتهای پیام
captcha