متولیان قرآنی گامی برای سرپاماندن مؤسسات بردارند
کد خبر: 4169966
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
مدیر مؤسسه قرآنی ولی‌عصر(عج) دورود:

متولیان قرآنی گامی برای سرپاماندن مؤسسات بردارند

مژگان امیری با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های مؤسسات قرآنی بالا رفتن بی‌رویه اجاره و رهن ساختمان‌هاست به‌طوری که تاکنون چندین مؤسسه فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند، گفت: برای برپا ماندن مؤسسات متولیان قرآنی می‌توانند با پرداخت کمک هزینه رهن و اجاره به مؤسسات به آنها کمک کنند.

بانوان قرآنیمژگان امیری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ولی‌عصر(عج) دورود در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به آغاز فعالیت این مؤسسه از سال ۸۷ تاکنون، اظهار کرد: این مؤسسه ابتدا فعالیت خود را زیر نظر انجمن قرآن و عترت و بعد از آن جامعةالقرآن آغاز کرد و پس از آن با دریافت مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت مستقل خود را در این شهرستان آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه این مؤسسه کلاس‌های روخوانی و روانخوانی، تجوید، حفظ و برنامه‌های اوقات فراغت را برای قرآن‌آموزان برگزار می‌کند، ادامه داد: در سال‌تحصیلی گذشته طرح روخوانی قرآن را برای ۶۰ نفر از خردسالان برگزار کردیم که امسال نیز ثبت‌نام جدید روخوانی جزء ۳۰ را برای این افراد آغاز و همچنین ثبت‌نام‌های جدیدی برای آغاز دوره داشته‌ایم.

مدیر مؤسسه ولی‌عصر(عج) دورود با اشاره به برگزاری مراسم ملی و مذهبی در طبقه بالای این مؤسسه قرآنی در قالب تکیه، اظهار کرد: در این مکان به مناسبت‌های مختلف مانند عاشورا و تاسوعا، شب‌های قدر و احیا و مناسبت‌های ملی و مذهبی، جشن‌های تولد، مراسم عزاداری نیز برگزار می‌شود.

امیری ادامه داد: تابستان امسال کلاس‌های روخوانی و روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم و همچنین کلاس‌های اوقات فراغت با موضوع تجوید برای کودکان و نوجوانان برگزار شد که والدین کودکان نیز در کنار آنها در کلاس‌ها حضور داشتند و حضورشان در برنامه‌های ملی و مذهبی پررنگ‌تر بود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ولی‌عصر(عج) دورود با اشاره به کاهش آمار مخاطبان قرآنی، افزود: برگزاری آزمون‌های سراسری قرآن می‌تواند رونق دوباره‌ای به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت ببخشد.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مؤسسات قرآنی بالا رفتن بی‌رویه اجاره و رهن ساختمان‌هاست به طوری که تاکنون چندین مؤسسه فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند.

این بانوی فعال قرآنی اضافه کرد: با توجه به اینکه کلاس قرآن مانند دیگر کلاس‌های عمومی مانند زبان انگلیسی، هنر، نقاشی، موسیقی و... نیست و مردم حاضر نیستند برای آموزش قرآن فرزندان خود هزینه کنند، لذا ادارات متولی مانند اداره تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند همانند گذشته با پرداخت کمک هزینه رهن و اجاره به مؤسسات برای سرپا ماندن آنها کمک کنند، همچنین می‌توانیم با رایزنی‌هایی در مساجدی که اتاق‌های خالی دارند و یا مدارسی که خالی هستند مؤسسات را دایر کنیم.

امیری اظهار کرد: یکی از پیشنهادات من به آموزش و پرورش این است که همانگونه که در قالب «طرح امین» از طلاب برای آموزش در مدارس استفاده می‌شود از حافظان و مدرسان قرآنی مؤسسات قرآن که تجربه کافی دارند نیز به‌عنوان معلم قرآن و پرورشی استفاده شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ولی‌عصر(عج) دورود با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان با وجود اینکه در کلاس‌های بالا تحصیل می‌کنند اما حتی نمی‌توانند روخوانی صحیحی از قرآن داشته باشند که این موضوع یکی از چالش‌های اصلی است، ادامه داد: می‌توان با ورود مربیان قرآنی به مدارس این موضوع را کم و بیش حل کرد همچنین با معرفی دانش‌آموزان به مؤسسات قرآنی نزدیک مدارس و برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه قرآنی با استفاده از مربیان حرفه‌ای در مؤسسات، دانش‌آموزان را با قرآن بیشتر آشنا کرده و رغبت آنها را برای حضور در کلاس‌های قرآنی و برنامه‌های دیگر مؤسسات افزون کرد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری و اداراتی که بودجه فرهنگی دارند با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با مؤسسات قرآنی، برنامه‌های قرآنی خود را به مؤسسات قرآنی واگذار کنند که در این صورت اگر خود اداره مکان در اختیار داشته باشد مؤسسه قرآنی می‌تواند با اعزام یک یا چند مربی قرآنی برنامه را به‌صورت جامع اجرا کند و دستگاه متولی شهریه مربی را پرداخت کند یا می‌توان با امضای یک تفاهم‌نامه برگزاری برنامه را به‌صورت کامل به مؤسسه واگذار کرد که در این‌صورت برنامه در مکان مؤسسه اجرا و می‌تواند تأثیرات بیشتری داشته باشد. همه این برنامه‌ها باید با پایه روخوانی و روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم آغاز شود که اگر این طرح اجرا شود می‌توانیم شهر و استان قرآنی داشته باشیم.

این فعال قرآنی با بیان اینکه لازم است آموزش‌ و فعالیت‌های قرآنی مورد توجه ویژه باشد، افزود: می‌توان مسابقات ماهیانه در رشته‌های مختلف روخوانی، روانخوانی، حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل قرآن کریم برگزار و از این طریق لیستی از فعالان قرآنی رشته‌های مختلف شهرستان و استان در دست داشته باشیم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ولی‌عصر(عج) دورود در پایان گفت: جا دارد مسئولان و دستگاه‌های متولی امور قرآن و عترت همانند سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار فعالیت‌های قرآنی بر مباحث نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز توجه داشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha