تعطیلی مؤسسات قرآنی در گرو نبود حمایت مالی
کد خبر: 3935299
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

تعطیلی مؤسسات قرآنی در گرو نبود حمایت مالی

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به لزوم  فراهم کردن زیرساخت فعالیت قرآنی مؤسسات در فضای مجازی گفت: این امر مستلزم حمایت مالی از این مراکز قرآنی است، چرا که در غیر این صورت به تعطیلی کشیده خواهند شد.

عدم حمایت مالی از موسسات قرآنی آن‌ها را به تعطیلی خواهد کشاندحجت الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اولیه یک سردرگمی و حیرانی در نحوه فعالیت مؤسسات قرآنی در استان ایجاد شد و انتظار می‌رفت این ویروس در تابستان از بین برود، اما متاسفانه این شرایط ادامه‌دار شد.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال که درباره شرایط کرونایی تجربه‌ای نبود، فعالیت بسیاری از مؤسسات محدود شد که نتوانستند مانند سال گذشته ارائه خدمات و فعالیت داشته باشند، اما خوشبختانه از ابتدای مهرماه حمایت از مؤسسات در راستای ایجاد زیرساخت برای ارائه خدمات نیمه‌حضوری راه افتاد.

حمایت از مؤسسات قرآنی با تخصیص وام

کاظمی‌نسب، تصریح کرد: تخصیص وام چهار درصد برای حمایت از مؤسسات از جمله اقداماتی بود که برای فعال شدن این مراکز قرآنی صورت گرفت و بر اساس این وام هر مؤسسه 40 تا 60 میلیون تومان حمایت مالی شد، ضمن اینکه این وام با 6 ماه توقف و باز پرداخت آن از سال 1400 آغاز خواهد و به مدت پنج سال خواهد بود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در واقع کمک و حمایت مالی از مؤسسات باعث حیات آنها خواهد بود که این نخستین قدم در راستای احیای مؤسسات قرآنی بود، چرا که با حذف نمایشگاه قرآن در شرایط کرونایی نتوانستیم حمایتی از مؤسسات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه قرآن، مؤسسات ضمن معرفی فعالیت‌هایشان، محصولات تولیدی را نیز به فروش می‌رساندند و این فضای نمایشگاهی نیز با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اختیار آنها قرار می‌گرفت. در سال گذشته تعداد 60 مؤسسه قرآنی با حضور در نمایشگاه قرآن به عرضه محصولات خود پرداختند.

کاظمی‌نسب ادامه داد: برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت نیز از دیگر مواردی بود که با همکاری مراکز قرآنی صورت گرفت و با توجه به میزان جذب قرآن‌آموز نیز این مؤسسات از حمایت مالی برخوردار شدند، اما در سال جاری این دو حمایت نیز با توجه به شرایط کرونایی حذف شد.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، گفت: با حضور مدیر کل جدید برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های قرآن و عترت نیز مؤسسات رونق خوبی گرفتند، البته نمی‌گویم آنها در سطح استان رو به تعطیلی هستند، اما برای اینکه به تعطیلی کشیده نشوند نیازمند حمایت مالی هستند.

وی تصریح کرد: برخی از مؤسسات با مراجعه به معاونت و پیشنهاد تبدیل مؤسسه به یک دفتر بیان کردند که هیچ برنامه‌ای نیز ندارند، چرا که پرداخت اجاره مؤسسه برایشان مشکل است و فقط در حد مراجعات اندک است، لذا متولیان قرآنی مانند اداره فرهنگ و ارشاد،  اداره اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات، اتحادیه قرآن در استان و کشور و همچنین آستان قدس رضوی باید به این حوزه ورود کرده و بنا را بر حمایت از مؤسسات قرار دهند.

کاظمی‌نسب بیان کرد: مؤسسات قرآنی با پیگیری‌های زیاد و طی یک پروسه  شش ماهه تشکیل می‌شوند، اما بدون حمایت مالی به راحتی به تعطیلی کشیده می‌شوند و لذا با تعطیلی هر موؤسسه قرآنی یک جایگاه در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی حذف خواهد شد و تغذیه فکری نوجوانان و جوانان از منابع دیگری خواهد بود که چه بسا آن منابع، مفید فایده نیز نباشند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ادامه داد: بنای دستگاه‌ها و متولیان قرآنی باید حمایت از مؤسسات قرآنی باشد، لذا باید از تعطیلی این مراکز جلوگیری شود، اما در شرایط کرونایی برای اینکه بهره لازم از آنها برده شود باید به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی پیش رفت.

 لزوم  ایجاد زیرساخت فعالیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

وی اضافه کرد: برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی در پر رونق کردن فعالیت قرآنی این مراکز و برگزاری جلسات قرآنی نیازمند زیرساخت هستیم که باید با حمایت مالی متولیان قرآنی فراهم شود. برای ایجاد زیرساخت مناسب در راستای فعالیت آنها در فضای مجازی بودجه و حمایت مالی نیاز است که در این باره باید کمک‌های بلاعوض، وام‌های دراز مدت، تجهیزات کافی و حمایت‌هایی از این قبیل صورت گیرد.

کاظمی‌نسب افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های قرآنی نیز برگزاری جلسات قرآنی مشهد است که  تا قبل از شرایط کرونایی این جلسات مرتب در هفته برگزار می‌شد و اساتید قرآنی نیز منبع درآمدشان از برگزاری این جلسات بوده که البته توسط کمک‌های مردمی اداره می‌شد، اما در حال حاضر جلسات تعطیل شده و باید برای اساتیدی که درآمدی داشتند، صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با رایزنی که در کمیسیون فرهنگی شورای شهر صورت گرفت،  طرحی از سوی معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه شد اما متاسفانه به تصویب نرسید. همچنین برای حمایت از اساتید قرآنی که منبع درآمدشان جلسات قرآنی بود، مجدد مکاتبه‌ای با شهرداری مشهد صورت گرفت که بر اساس آن از اساتید جلسات قرآن مشهد حمایت شود که این نامه نیز در حال حاضر در دست اقدام است که امیدواریم کار مؤثری انجام شود. تعاملاتی با کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفته و تاکنون از چندین نفر حمایت شده است.

 

انتهای پیام
captcha