عملیات آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور آغاز شده است
کد خبر: 4151342
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
وزیر نیرو:

عملیات آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور آغاز شده است

محرابیان با بیان اینکه کرمان از نظر منابع آبی استانی فقیر است، گفت: در کل کشور ۱۰ هزار روستا دچار تنش آبی هستند و از این تعداد ۶۶۹ روستا در استان کرمان قرار دارند که با کار جهادی و استفاده از ظرفیت سپاه، بسیج و خیرین عملیات آبرسانی آغاز شده است.

محرابیان وزیر نیروبه گزارش ایکنا از کرمان، علی‌اکبر مهرابیان، وزیر نیرو، امروز، ۹ ‌تیرماه در مراسم افتتاح پروژه انتقال آب سد نسا به شهرهای بم و بروات، با بیان اینکه مهمترین مسئله رشد و توسعه استان مسئله آب است، گفت: کرمان برای رشد و توسعه ظرفیت‌های نیروی انسانی معدنی، صنعتی، کشاورزی و... ظرفیت‌های خوبی دارد و از سال ۱۳۸۵ مسئله مردم این استان عدم بهره‌وری معادن و خام‌فروشی ذخایر معادن استان به استان‌ها و کشورهای دیگر بود. لذا، طرحی توسط مسئولان وقت تصویب شد تا برای استان کرمان، ثروت، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کند.
 
وی با بیان اینکه کرمان از نظر منابع آبی استانی است، اظهار کرد: در مسیر پیشرفت و توسعه استان موضوع آب اهمیت بسیاری دارد لذا چهار برنامه در دستور کار قرار گرفت که اولین آن بهره‌مندی حداکثری از آب سدهای استان است. پروژه‌هایی برای انتقال آب از سدها در جیرفت، بافت، رابر و دیگر نقاط تعریف شده است که تعدادی از این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و تعدادی نیز نیاز به حمایت و اعتبارات کافی دارد.
 
وزیر نیرو ادامه داد: موضوع دوم شیرین‌سازی و انتقال آب دریاست که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و برای یک خط در حال پیشرفت است و در دولت سیزدهم خط دوم این طرح کلنگ‌زنی شد که در طول حدود سه ماه پیشرفت خوبی داشته است. برای تأمین آب شرب استان کرمان به‌ویژه در مناطق شمالی آن در شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار و زرند پیش‌بینی شده از این مسیر بتوانیم تأمین آب آشامیدنی پایدار داشته باشیم.
 
وی با اشاره به کاهش آب سفره‌های زیر‌زمینی و لزوم مدیریت برداشت آب در این حوزه، استفاده از پساب‌های تصفیه شده فاضلاب در صنایع را مورد توجه خواند و گفت: در کل کشور ۱۰ هزار روستا دچار تنش آبی هستند و از این تعداد ۶۶۹ روستا در استان کرمان قرار دارند که با کار جهادی و استفاده از ظرفیت سپاه، بسیج و خیرین عملیات آبرسانی آغاز شده است. در استان کرمان آبرسانی به ۱۴۰ روستا به اتمام رسیده و طرح در استان بالغ بر ۳۷ درصد پیشرفت داشته است.
 

تأمین آب، بزرگترین مشکل استان کرمان است 

 
محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه حضور کریمانه رئیس‌جمهور برای افتتاح طرح‌های آبرسانی در حالی است که استان کرمان این روزها با مشکل جدی مواجه است، گفت: این روزها نقاطی از استان با تانکر آبرسانی می‌‌شود و این سفر به عنوان آب، روشنایی و امید نام گرفته است.
 
وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات استان در حوزه آب در دو بخش شرب و کشاورزی است، آب شرب برخی نقاط استان با مشکل جدی مواجه است و با همدلی مسئولان استان کارهای آبرسانی با سرعت در حال انجام است.
 
استاندار کرمان با اشاره به فعالیت مجتمع صنعتی گل‌گهر در اجرای گهرپارک، فاضلاب سیرجان و خط راه‌آهن که دو خط شمال و جنوب را به هم وصل می‌کند، گفت: بیمارستان انار نیز تجهیز شده و آماده افتتاح رسمی است. معدن درآلو نیز در حال پیگیری است. 
انتهای پیام
captcha