مردم باید عمل به فقه را در جامعه پزشکی ببینند
کد خبر: 4122532
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده:

مردم باید عمل به فقه را در جامعه پزشکی ببینند

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فقه واقعی است نه فرضیه و برای اداره زندگی انسان لازم است، گفت: وظیفه شرعی حاکمیت در اجرای فقه در سطوح مختلف جامعه بسیار حائز اهمیت است ودر همین راستا مردم باید مراعات مسائل فقهی را در عمل واقعی جامعه پزشکان و در سطح بیمارستان‌ها مشاهده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم در پنل تخصصی«فقه و اخلاق پزشکی از منظر قرآن و عترت» که در راستای دهمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» امروز، ۲۷ بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با عنوان «فقه پزشکی» پرداخت و بیان کرد: زندگی مطلوب از منظر قرآن کریم بر دو پایه ایمان و عمل صالح استوار است و حیات طیبه و پاک بشریت زندگی مطلوب در قرآن کریم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه احکام فقهی متکفل مشخص کردن اعمال مردم است، افزود: عمل صالح دو شرط اصلی دارد که در همین راستا حضرت علی(ع) فرمود:«عمل انسان باید براساس اصول علمی و موازین شرعی باشد» و در واقع عمل صالح انسان باید بر این دو پایه استوار باشد.

فلاح‌زاده اظهار کرد: هر شغلی نیازمند دانش اصولی آن است و دینی که نسبت به اجساد مردم حرمت قائل است، چنین دینی نمی‌پسندد که شخصی عهده‌دار مسئولیتی باشد که دانش آن را ندارد بنابراین هرکس که براساس اصول علمی کار کند، پیشرفت‌های دنیوی و اخروی شامل حال او می‌شود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود: «ای گروه بازاریان، اول فقه و سپس محل تجارت» در این فرموده حضرت علی(ع) منظور فقه اشتغال و کار است و فقه عبادی موردنظر نیست.

فلاح‌زاده تصریح کرد: دانش پزشکی کشورمان پیشرفت‌های بسیاری شده است و امروزه به عنوان مرجعیت علمی در جهان هستیم اما نکته اینجاست که آیا در جامعه پزشکی موازین شرعی هم رعایت می‌شود؟ زیرا هدف اصلی آن است که قرآن و عترت سلامت جامعه را تعیین کند بنابراین اگر دانش پزشکی با توجه به آموزه‌های قرآنی باشد، به آن حیات طیبه که زندگی مطلوب از منظر قرآن است، می‌رسیم.

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانش باید برای خداوند و در راه خدا و با مراعات دستور خدا باشد، ادامه داد: با پیشرفت دانش بشری مسائل فقهی هم پیشرفت داشت و حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه است و در سایه نظام جمهوری اسلامی، فقه در جامعه پیاده می‌شود.

فلاح‌زاده بیان کرد: فقه واقعی است نه فرضیه و برای اداره زندگی انسان است و اگر حکومت نباشد فقه به طور کامل اجرا و پیاده‌سازی نمی‌شود بنابراین وظیفه شرعی حاکمیت در اجرای فقه در سطوح مختلف جامعه بسیار حائز اهمیت است؛ همچنین مردم باید مراعات مسائل فقهی را در عمل واقعی جامعه پزشکان و در سطح بیمارستان‌ها مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha