شیاطین بر دل چه کسانی نازل می‌شوند
کد خبر: 4122033
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن تبیین کرد؛

شیاطین بر دل چه کسانی نازل می‌شوند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن با اشاره به آیات ۱۴ تا ۱۷ سوره جن به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا همان‌طور که فرشتگان بر عالمان ربانی و بندگان ویژه نازل می‌شوند شیاطین هم نازل می‌شوند؟

عابدینی، امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در سیزدهمین جلسه تفسیر قرآن خود که در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، در ادامه بررسی سوره جن به آیات ۱۴ تا ۱۷ این سوره مبارکه پرداخت و گفت: جنیان جلسه‌ای از قرائت قرآن پیامبر مکرم اسلام(ص) را درک کردند و تا قیامت از برکات و تبعات آن خواهند گفت.

وی اظهار کرد: در آیه ۱۴ جنیان معترفند که ما ۲ دسته‌ایم، عده‌ای تسلیم فرامین خداوندیم و دسته‌ای دیگر قاسطیم «وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ ۖ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَٰئِک تَحَرَّوْا رَشَدًا».

آیت‌الله عابدینی در تفسیر آیه ۱۴ بیان کرد: کلمات «قاسط و مقسط» اگرچه از یک ریشه‌اند اما معانی کاملاً متضادی دارند؛ «مقسط» علاقه‌مند به عدل و قسط است و از حقوق خود هم به نفع دیگری به‌راحتی می‌گذرد و خدا هم مقسطین را دوست دارد و تشویق می‌کند. اما «قاسط» ضد عدالت و انسانیت و خوبی‌هاست و قسط شکن است و قیام برای عدالت را به نابودی می‌کشاند.

این مفسر قرآن گفت: آن‌ها که تسلیم خدا شوند به‌دنبال حق و رشد و کمال و هدایت هستند و با علاقه به جست‌جوی خوبی‌ها مشغولند. اما قاسطون همچون مواد سوختی مهیای جهنم‌اند و هیزمی برای آتش جهنم خواهند بود.

وی ادامه داد: کلمه «مسلمون» در این آیه بار معنایی بیشتری از مسلمان بودن دارد؛ مؤمن کسی است که خدایی خداوند را با تمام وجود قبول دارد، ایمان قلبی و یقینی به یگانگی خدا دارد و اینگونه نیست که فقط در ظاهر ادعای مسلمان بودن داشته باشد بلکه در راه خدا جهاد می‌کند و صداقت در ایمان دارد.

این مفسر قرآن با گریزی به آیه ۱۲۸ سوره بقره بیان کرد: درجه بالای ایمان تسلیم بودن به رضای خداست؛ حضرت ابراهیم در مسئله قربانی کردن اسماعیل علی‌رغم اطاعت از فرمان خدا از فرزندش نظر خواست تا بداند اراده او در برابر فرمان خدا چگونه است؟ این همراه کردن فرزندان و شاگردان در محیط‌های آموزشی باید شیوه تربیتی ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: روشی که ابراهیم برای تربیت فرزندش به کار گرفته بود سبب شد تا در این امتحان بزرگ الهی تسلیم امر خدا شود و بگوید پدر جان مأموریتی که خداوند به تو محول کرده را اجرا کن، خدا اراده کرده ما را به مقام تسلیم برساند. ابراهیم به فرمان خدا رشته محبت بین خود و پسرش را برید و به امر خدا گردن نهاد و اسماعیل را در قلب خود قربانی کرد و این امتحان سختی بود و خدا آن قربانی را از ابراهیم پذیرفت و قربانی دیگری جایگزین آن ساخت.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در آغاز رسالت پیامبر اسلام(ص) هم این چنین بود؛ عده‌ای گفتند ایمان آوردیم اما هنوز ایمان به جان آن‌ها نفوذ نکرده بود اما بعضی همچون حضرت ابراهیم مؤمن و مسلم و تسلیم امر و رضای پروردگار بودند.

درجات مختلف ایمان جنیان

وی در ادامه تفسیر سوره جن خاطرنشان کرد: در میان جنیان درجات مختلف ایمان وجود داشت از ایمان سطحی و ظاهری تا مؤمن مسلم که راضی به رضای خداست و درجه اعلی که معرفت بیشتری داشتند در مراتب بالایی از ایمان قرار گرفتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: در اصول کافی آمده که شخصی به نام وشاع بیان می‌کند از امام موسی‌کاظم(ع) شنیدم که فرمود ایمان نسبت به اسلام در درجه بالاتری است و تقوا هم نسبت به ایمان بالاتر است. وقتی انسان به تقوا برسد لیاقت و شایستگی یقین پیدا می‌کند و در میان مردم کم‌یاب‌تر از یقین وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در کتاب شریف اصول‌کافی جلد ۲ صفحه ۵۱ آمده که امام صادق(ع) می‌فرماید ایمان نسبت به اسلام فضیلت و برتری دارد و هیچ چیزی عزیزتر و ارزشمندتر از یقین نیست و در جای دیگری می‌فرماید که اگر کسی عمل اندکی را با معرفت و یقین مستمراً انجام دهد، نزد خدا از کار بزرگی که بدون اعتقاد انجام شود ارزشمندتر است.

این مفسر قرآن کریم در تفسیر سوره جن بیان کرد: از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل است آنان‌که در جستجوی هدایت و رشد هستند و تسلیم پروردگار می‌شوند کسانی‌اند که به ولایت ما اقرار می‌کنند، در مقابل آن‌ها ظالمان و ستمگران و معاندین قرار دارند که یکی از مصادیق آن معاویه و اصحابش هستند که هیزم جهنم‌اند.

پاداش ظاهری و باطنی ایستادگی مردم

وی در تفسیر آیه ۱۷ سوره جن گفت: اگر مردم در راه صحیح ایستادگی کنند، نعمت فراوانی به آنها خواهد رسید. این معنی ظاهری آیه است اما باطن آیه طریقت و راه صحیح را ولایت علی‌ابن ابیطالب(ع) عنوان می‌کند. نعمت دنیا مرتبه پایین رحمت خداست و ولایت علی(ع) و اولاد او اعلی مرتبه فیض و لطف و رحمت و عنایت خداوند است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید که ما می‌خواهیم انسان‌ها را بیازماییم و در این میان هر کس از ذکر پروردگار روی برگرداند عذاب مضاعف و صعودی نصیب او خواهد شد و در مقابل کسانی‌که در راه خدا استقامت می‌کنند و کارشان گوش به فرمان خدا بودن است پس فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند تا نترسند و محزون هم نباشند. فرشتگان در این آرامش‌بخشی فرمان خدا را اطاعت می‌کنند و اراده و نظری از جانب خود ندارند و حرف خدا از زبان فرشتگان جاری شده یعنی خدا به بندگان مؤمن خود می‌گوید که نترسید و محزون نباشید و همواره قول خدا برابر با فعل اوست.

وی در ادامه گفت: آیا همان‌طور که فرشتگان بر عالمان ربانی و بندگان ویژه نازل می‌شوند شیاطین هم نازل می‌شوند؟ خداوند با سؤالاتی که مطرح می‌کند ما را برای آگاهی از یک موضوع آماده می‌کند، خداوند سئوال می‌کند که شیاطین بر دل چه کسانی نازل می‌شوند؟ و پاسخ آن است که شیاطین بر دل هر دروغگوی گنه‌کاری نازل می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: از مرحوم علامه حسن‌زاده شنیدم که مسائل حکمی، عرفانی و آیات قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) همچون زنبور عسل هستند؛ زنبور عسل روی گلی می‌نشیند که از ۲ ویژگی مطهر و معطر بودن برخوردار باشد، اگر دل را پاک از دروغ و کینه و ظلم و حرام و هر آلودگی نگه داریم علاوه بر آن‌که ما در جستجوی قرآنیم، آیات قرآن هم در جستجوی ما خواهند بود.

وی به نقل از علامه حسن‌زاده، افزود: اما اگر دل آلوده باشد، نه تنها از قرآن فراری است و رابطه‌ای با خدا و دینش برقرار نمی‌کند، بلکه شیطان همچون مگس روی زخم و آلودگی و ناپاکی او خواهد نشست. آنکه ایمان داشته و به خدا توکل کند شیطان هیچ سلطه و سیطره‌ای نسبت به او ندارد و سیطره و سلطنت و حضورش تنها برای کسانی است که ولایت او را می‌پذیرند و در مقابل او تسلیم‌ هستند.

انتهای پیام
captcha