خداوند انسان سخی و خوش‌اخلاق را رها نمی‌کند
کد خبر: 4121763
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
حجت‌الاسلام‌ فرحزاد:

خداوند انسان سخی و خوش‌اخلاق را رها نمی‌کند

استاد حوزه علمیه گذشتن از مال، جان، آبرو، دعا و خیرخواهی برای دیگران را از مصادیق سخاوت دانست و گفت: خداوند متعال انسان سخی و خوش‌اخلاق را رها نمی‌کند تا اینکه او را وارد بهشت کند..

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 23 بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان کرد: در روایتی آمده‌ است خداوند متعال به حضرت موسی(ع) فرمود: «برای رسیدن به قرب اعلای الهی بر حبیبم محمد مصطفی(ص) زیاد صلوات بفرست.»

وی با تأکید بر اینکه صلوات نور، رحمت و هدایت است، افزود: براساس مبانی دینی کسی که نور دارد وارد آتش جهنم نمی‌شود، پیامبر مظهر رحمت الهی است و کسی که مورد رحمت قرار گیرد، نجات پیدا می‌کند. بنابراین، صلوات مظهر هدایت الهی است.

فرحزاد با اشاره به زلزله اخیر کشورهای ترکیه و سوریه اظهار کرد: آن‌هایی که قبل از ما گرفتار حوادث شدند عبرتی بزرگ برای بازماندگان هستند تا بشر از خواب غفلت بیدار و با توبه خود را از ظلم و گناه و غفلت رها کند، در این عالم هزاران انسان پرپر می‌شوند، ولی همچنان بشر خود را ماندنی می‌داند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر فاطمه معصومه(س) با تأکید بر اینکه همواره باید از خداوند متعال عافیت و رفع بلا را طلب کنیم، افزود: باور، امر قلبی و بیداری قلب است و مرگ نیز یقین صد درصد آمیخته با شرک است.

فرحزاد با تأکید بر اینکه آخرین منزل دنیا چاله قبر است، یادآور شد: امام موسی کاظم(ع) می‌فرمایند: «إنَّ شَيئاً هذا آخِرُهُ لَحَقيقٌ أن يُزهَدَ في أوَّلِهِ، وإنَّ شَيئاً هذا أوَّلُهُ لَحَقيقٌ أن يُخافَ آخِرُهُ؛ دنيا و زندگى كه پايانش اين چاله قبر است، سزاوار است كه به ابتداى آن، دل‌بسته نشود و آخرت كه ابتدايش اینجاست، سزاوار است كه از پايان آن ترسيد.»

وی بر اهمیت سرمایه‌گذاری انسان بر روح، ایمان و آخرت تأکید کرد و افزود: انسان عاقل هیچ‌گاه بر تن جسم پوسیده‌اش سرمایه‌گذاری نمی‌کند. پیامبر اعظم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «إذا تَخَلّى المؤمنُ مِن الدُّنيا سَما و وَجَدَ حَلاوَةَ حُبِّ اللّه؛ هرگاه مؤمن از دنيا كنار كشد بلندمرتبه گردد و شيرينى عشق و محبت خدا را دريابد.»؛ در واقع کسی که محبت خدا را داشته باشد همه خوبی‌ها برایش دست‌یافتنی است و کسی که از دنیا دل نکند، هیچ‌گاه طعم ایمان واقعی حب‌الله را احساس نمی‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت با تأکید بر اینکه خوشا به حال کسانی که همواره خود را تحت حمایت الهی برای سفر آخرت آماده کردند، اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) در روایتی می‌فرمایند: «اَلسَّخِيُّ اَلْحَسَنُ اَلْخُلُقِ فِي كَنَفِ اَللَّهِ لاَ يَتَخَلَّى اَللَّهُ عَنْهُ حَتَّى يُدْخِلَهُ اَلْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيّاً إِلاَّ سَخِيّاً وَ مَا زَالَ أَبِي يُوصِينِي بِالسَّخَاءِ وَ حُسْنِ اَلْخُلُقِ حَتَّى مَضَى» براساس این روایت سخاوت و خوش‌اخلاقی، انسان را مشمول رحمت و حمایت الهی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به مصادیق سخاوت تصریح کرد: گذشتن از مال، جان، آبرو، دعا و خیرخواهی برای دیگران، واسطه‌گری خیر و ایجاد رأفت و آشتی میان دو نفر و شادی دل‌های مؤمنان از بارزترین مصادیق سخاوت است.

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند متعال انسان سخی و خوش‌اخلاق را رها نمی‌کند، تا اینکه او را وارد بهشت کند، سخاوت درختی است در بهشت که شاخه‌های آن بهشتیان را به‌سوی خود فرا می‌خواند. هیچ دردی بدتر از بخل و هیچ وسیله‌ای بهتر از سخاوت نیست. تمام پیامبران الهی سخاوتمندترین افراد بودند که همواره بر سخاوت و خوش‌اخلاقی تأکید داشتند.

انتهای پیام
captcha