نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآن
کد خبر: 4114157
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
گزارش ایکنا از آیین افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن؛

نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآن

آیین افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، امروز 22 دی، در حالی برگزار شد که می‌توان مهم‌ترین مؤلفه این مراسم را حضور طیف‌های مختلف مردم از جمله سران قبایل عرب و عشایر خوزستان توصیف کرد؛ حضوری که به وضوح یکدلی و اتحاد مردم این دیار قهرمان‌پرور را بازتاب داد.

نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآنبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به خوزستان، مراسم افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، امروز 22 دی با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به قرآن و برخی از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام خاکباز، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان و علی‌اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان به ایراد سخن پرداختند.


بیشتر ببینید:

افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن در اهواز


آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات که اجرای آن را سید وحید مرتضوی، مجری توانمند تلویزیون بر عهده داشت، با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پس از آن تلاوت آیاتی از کلام‌‎الله مجید از سوی قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد.

امروز مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور در اهواز آغاز شد و بهترین آیاتی که یک قاری می‌توانست انتخاب کند آیاتی از سوره مبارکه اسراء بود. مقدمی نیز به خوبی بهترین انتخاب ممکن را برای تلاوت در این مراسم داشت و تلاوت خود را با آیه: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» آغاز کرد و پس از تلاوت چند آیه دیگر  با تلاوت سوره مبارکه کوثر به تلاوت خود پایان داد. انتخاب این سوره نیز با هوشمندی انجام شد؛ اینکه مراسم در آستانه ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) برگزار شد و انتخاب سوره کوثر بسیار شایسته بود.

نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآن

پس از تلاوت مقدمی، کلیپ مربوط به مسابقات قرآن پخش شد. نکته قابل توجه این کلیپ، پخش یک قطعه تلاوت قرآن از احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی کشورمان بود؛ قطعه‌ای که ابوالقاسمی در آن آیه: «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ» را به زیبایی در مقام حجاز اجرا کرده است.

شاید پخش همین قطعه در بازتاب موفقیت ایران در عرصه تلاوت قرآن کافی باشد؛ چه‌اینکه تا چند سال قبل صرفاً سخن از قاریان مصری و تلاوت‌های آن‌ها مطرح بود و در کلیپ‌ها هم از قطعات تلاوت آنها بهره‌برداری می‌شد اما حالا جمهوری اسلامی در قرائت قرآن به نقطه‌ای رسیده که قاریانش می‌توانند قطعات شاهکاری را خلق کنند که بارها و بارها و در مراسم‌ مختلف شنیده شود. استفاده از این قطعه تلاوت ابوالقاسمی نشان می‌دهد که می‌توان به سراغ قاریان دیگر هم رفت و بیش از پیش از ظرفیت ایشان بهره‌برداری کرد.

حضور مردم از همه اقشار

در ادامه، سیدوحید مرتضوی، مجری برنامه، پس از تلاوت مقدمی و پخش کلیپ کار خود را با قرائت دعای سلامتی امام عصر(عج) آغاز کرد و جمعیت حاضر نیز که تعدادشان قابل توجه بود با او همراهی کردند. یکی از نقاط عطف آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات را نیز باید همین استقبال پرشکوه مردم بدانیم؛ مردمی که از طیف‌های مختلف در مراسم شرکت کردند و از جمله برجسته‌ترین گروه‌ها که حضورشان بسیار چشم‌نواز بود، سران طوایف عرب و عشایر خوزستان بود.

این حضور گرم و پرشور در روزهایی که کشور با آشوب‌هایی مواجه است می‌تواند پیام مهمی را به بیگانگان مخابره کند و آن اینکه در خوزستان همه اقشار مردم ذیل پرچم قرآن جمع اند و صفوفشان مستحکم‌تر از قبل است. اگر چند سال قبل در ایام دفاع مقدس، این مردم شهدایی را تقدیم اسلام و انقلاب کردند، اما حالا هم تحت لوای قرآن متحد و یک‌دل هستند و این را با حضور پرشور خود در آیین افتتاحیه مسابقات قرآن نشان دادند.

خوزستان سربلند

به راستی که خوزستان هم سرگذشت جالبی دارد. یک زمان بیگانگانی که چشم دیدن پیروزی این ملت را نداشتند می‌خواستند آن را تصاحب و اشغال کنند اما حالا و پس از گذشت سال‌ها از آن ایام، خوزستان تبدیل به یک پایگاه قرآنی مهم شده است. از طرفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این دیار برگزار می‌شود و از دیگر سو قاریان برجسته‌ای از این خطه شهیدپرور به جامعه تحویل داده شده است.

از جمله قاریان برجسته خوزستانی، سیدکریم موسوی است که امروز هم به اجرای برنامه پرداخت. موسوی در ابتدای این مسیر، کار خود را با تلاوت قرآن آغاز کرد اما در ادامه به هنر ابتهال روی آورد و حالا او یکی از برجسته‌ترین مبتهلین ایران است و باید از او به مثابه یک برند در این هنر آوایی یاد کرد. این قاری و مبتهل خوزستانی به مناسبت این ایام به اجرای اشعاری در مدح حضرت زهرا(س) پرداخت. طنین زیبا و قدرت فوق‌العاده صوتی او همه حاضران در سالن را به وجد آورد و نشان داد که نه تنها مردم از تلاوت قرآن استقبال می‌کنند بلکه اگر ابتهال خوب هم بشنوند مشتری آن خواهند شد.

تبیین؛ علاج تحریف

در بخش دیگری از این مراسم نوبت به سخنرانی  حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی​‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان رسید. وی طی سخنانی بیان کرد: جهاد تبیین همان امر به معروف و نهی از منکر است؛ دو فریضه‌ای که جایگاه بالایی در بین اعمال خوب و پاک انسان دارند. به فرموده رهبر انقلاب علاج تحریف، تبیین است.

وی با اشاره به روایتی درباره گروه‌های مختلف مردم در عمل به امر به معروف و نهی از منکر گفت: در این روایت بیان شده است که گروهی از مردم در مقابل عمل منکر، با عمل، زبان و قلب به نهی از منکر اقدام می‌کنند. این دسته از افراد تمام درجات خیر و ارزشمندی را طی می‌کنند. برخی از مردم نیز در زبان، امر به معروف و نهی از منکر را ترک می‌کنند که به تعبیر روایت اینان، مردگانی در جسم متحرک هستند.

موسوی‌فرد گفت: منکر تنها بی حجابی نیست، بلکه منکر ممکن است کم کاری من مسئول یا یک بازاری باشد. اگر نسبت به این منکر بی‌تفاوت باشیم، معلوم است که مرده‌ای در میان زندگان هستیم. توصیه اولیای دین ما این است که اگر جامعه‌ای بخواهد حیات پیدا کند باید به این دو فریضه عمل کنیم

اسلام چه زمانی محقق می‌شود؟

پس از این سخنرانی، علی اکبر حسینی ​محراب، استاندار خوزستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: اگر ما قرآن را به متن زندگی بیاوریم اسلام تحقق پیدا می‌کند. در بعد اجتماعی زمانی که رهبر معظم انقلاب گام دوم را بیان کردند بحث قرآنی را نیز مطرح کردند تا همه جوانان نخبگان و روشنفکران قرآن را سرلوحه خود قرار دهند.

وی بیان کرد: آنچه رهبر انقلاب در رابطه با قرآن به ما توصیه می‌کنند آن است که قرآن و تلاوت آن، مقدمه است. قرآن خواندن و حفظ کردن‌ها در این جلسات مقدمه فهمیدن است و فهمیدن مقدمه عمل کردن است. تا جوانان با این نگاه برای زندگی شخصی اجتماعی و حکومتی خود قرآن را فرا بگیرند و به عمل برسانند.

لزوم پیاده‌سازی قرآن در همه شئون فردی و اجتماعی

سومین و آخرین سخنران این مراسم نیز سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان بود. وی طی سخنانی با اشاره به اهمیت پیاده‌سازی قرآن در همه شئون فردی و اجتماعی بیان کرد: آنچه که در پیاده‌سازی فرهنگ قرآنی مهم است، محوریت ولایت است. اگر ولایت محور بود حتما به معنای واقعی و راستین، فرهنگ قرآنی ترویج می‌شود. برخی کشورها ادعای قرآنی بودن دارند، اما به سرچشمه جوشان ولایت متصل نیستند و بر همین اساس منحرف می‌شوند. نگاهی که به ولایت متصل نیست، سر از داعش درمی‌آورد. این گروه‌های تکفیری با برداشت‌های شخصی خود قرآن را تفسیر می‌کنند و جنایت‌هایی که داعش در منطقه انجام داد نیز بر همین اساس بود. آن‌ها مدعی بودند که قرآن را دنبال می‌کنند اما به دلیل این به ولایت متصل نبودند، منحرف شدند. در برخی کشورهای اسلامی نیز همینطور است که حاکمین جوری که دست‌نشانده شیاطین هستند و فرهنگ قرآنی را نمی‌فهمند، در دایره گروهی قرار می‌گیرند که از چشمه جوشان ولایت بی‌نصیب هستند.

نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآن

شاهوارپور بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و با استعانت از فرهنگ ناب شیعه و ولایت، توانستیم چشمه‌هایی از این حرکت سازنده و جامعه‌ساز را داشته باشیم و بخشی از این رفتار قرآنی در عمل رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و در مقابله با متجاوزین منعکس شد. این رزمندگان با اقتدا به فرهنگ قرآنی، در طول این سال‌ها مجاهدت کردند و در برابر تمام توطئه‌ها ایستادند.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان در ادامه افزود: جوان و نوجوان ایرانی در راستای مقابله با دشمنان نظام اسلامی، با استعانت از فرهنگ قرآنی و با تشکیل جلسات متعدد قرآنی و با تبعیت از ولایت، به دفاع از نوامیس مسلمین در هشت سال دفاع مقدس و در سال‌های دفاع از حرم پرداختند. بانیان واقعی فرهنگ قرآنی که به سرچشمه ولایت وصل هستند، به عنوان جبهه مقاومت در مقابل دروغ‌گویان ایستاده‌اند.

نمایش اتحاد و یک‌دلی در سایه قرآن

در میان این سخنرانی‌ها گروه تواشیح نورالزهراء خوزستان نیز به اجرای برنامه پرداختند. پیش از اجرای برنامه توسط این گروه، یاد و خاطره جمعی از شهدای قرآنی منا یعنی فواد مشعلی، امین باوی و سعید سعیدی‌زاده نیز گرامی‌ داشته شد؛ چه‌اینکه این شهدا اهل استان خوزستان بودند و اگر امروز بودند، چه‌بسا آنها باید در این مراسم به اجرای برنامه می‌پرداختند اما صدافسوس که نیستند و باید به گرامی‌داشت یادشان بسنده کرد.

در نهایت، آیین افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری اوقاف پس از برنامه‌هایی که از آن‌ها سخن رفت به پایان رسید و به این ترتیب از فردا 23 دی رقابت متسابقین برای کسب رتبه‌های برتر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ بیست جزء قرآن آغاز خواهد شد.

یادآوری می‌شود، این دوره از مسابقات تا چهارشنبه 28 دی در اهواز پیگیری می‌شود و علاقه‌مندان به قرآن می‌توانند اخبار مربوط به این رویداد مهم را در صفحه مسابقات سایت خبری ایکنا و دیگر صفحات ایکنا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

گزارش از مرتضی اوحدی

انتهای پیام
captcha