خیرین بوشهری برای رفع موانع شهرسازی بسیج می‌شوند
کد خبر: 4107573
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

خیرین بوشهری برای رفع موانع شهرسازی بسیج می‌شوند

طی نشست هم‌اندیشی هیئت اندیشه‌ورز در بوشهر در راستای رفع موانع در حوزه‌های عمران، ساخت بافت‌های فرسوده، آبرسانی و معماری سازه‌های ساختمانی با به‌کارگیری ظرفیت خیرین در دستور کار سازمان بسیج مهندسین عمران کشور قرار گرفته است.

نشست هم‌اندیشی هیئت اندیشه‌ورز بسیج مهندسین عمران کشور در بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، محسن قنادزاده، رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، امروز، ۲۶ آذرماه در نشست هم‌اندیشی که در محل سالن جلسات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه فی ما بین این سازمان و دولت در زمینه راه و شهرسازی، اظهار کرد: قرار است در آینده نزدیک ۳ تفاهم‌نامه همکاری در زمینه به‌کارگیری خیرین راه‌ساز، معضلات شهر‌های جدید در حوزه عمران و شهرسازی به‌ویژه مسئله آب و بافت‌های فرسوده بین سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری و دولت امضا شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور در ادامه گفت: بسیج مهندسین عمران و معماری به‌دنبال این هدف است که اگر کاری در حوزه عمران و معماری در سطح کشور انجام می‌شود معضلات و مشکلات مربوط به آن نیز به شیوه مهندسی پیگیری و حل و فصل شود که اجرای طرح جهاد آب‌رسانی در کشور نیز از جمله طرح‌هایی است که در این زمینه و با این هدف در سطح کشور در حال اجرا است.

سرهنگ پاسدار ذوالفقار عباسی‌فر، رئیس ستاد اقشار بسیج سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، نیز در این نشست گفت: رویکرد و نگاه اقشار بسیج یک نگاه علمی و دانش بنیان به مسائل مختلف است که این موضوع، خود را در قالب هیئت‌های اندیشه‌ورز و سازمان‌های بسیج اقشار نشان می‌دهد که در واقع مکمل دستگاه‌های اجرایی هستند.

رئیس ستاد اقشار بسیج سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر مطرح کرد: کادرسازی برای دولت جمهوری اسلامی ایران براساس مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، جداسازی مسائل و مشکلات مختلف کشور با نگاه علمی و ارائه راهکار‌ها و طرح‌های علمی برای حل این مشکلات، شناسایی نخبگان در حوزه‌های مختلف و همکاری و هم‌افزایی با دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله رسالت‌های مهم هیئت‌های اندیشه‌ورز اقشار بسیج به حساب می‌آید.

وی به عملکرد بسیج مهندسین عمران و معماری استان بوشهر نیز اشاره و تصریح کرد: عملکرد بسیج مهندسین عمران و معماری استان بوشهر عملکرد بسیار خوبی است و طی ارتباطی که با دستگاه‌های مرتبط با حوزه عمران و معماری شکل گرفته است از ظرفیت‌های تخصصی موجود در جهت خدمات‌رسانی به مردم استفاده می‌شود.

ثبت‌نام 58 هزار بوشهری در سامانه نهضت ملی مسکن

سید‌محمود دستغیبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر هم در این نشست به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: سهم استان بوشهر در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۱۰ هزار و ۷۲۶ واحد مسکونی به‌صورت سالیانه است که براساس سیاست‌گذاری ۴ ساله مقرر شده نزدیک به ۴۳ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در استان بوشهر ساخته شود.

وی افزود: نزدیک به ۵۸ هزار نفر در استان بوشهر تاکنون در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، تأییدیه مالکیتی- یعنی واجد شرایط بودن از لحاظ فاقد مسکن یا زمین بودن- نزدیک به ۴۸ هزار نفر تاکنون از طریق سامانه صادر شده است.

دستغیبی اظهار کرد: بعد از مرحله تأیید مالکیتی، متقاضیان از لحاظ متأهل بودن و سابقه سکونت پالایش می‌شوند که تاکنون ۱۴ هزار نفر نیز این فرآیند را طی کرده و یا مدارک خود را در سامانه تکمیل کرده‌اند و سامانه در حال انجام این فرآیند برای آن‌ها است. از این تعداد، برای نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر تاکنون افتتاح حساب انجام شده است که تعداد ۴ هزار و ۴۷۰ نفر تا حالا آورده خود را واریز کرده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی بوشهر تصریح کرد: از آبان سال گذشته نزدیک به ۱۳ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را در استان، کلنگ‌زنی کرده‌ایم که از این تعداد، پی‌سازی و شالوده نزدیک به ۴ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی تاکنون انجام شده و نزدیک به ۷ هزار و ۶۰۰ واحد نیز در مرحله اجرا و یا اتمام اسکلت‌بندی قرار دارند.

دستغیبی به سیاست‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان عسلویه نیز اشاره کرد و گفت: نهضت ملی مسکن در شهرستان عسلویه به علت استقرار پارس جنوبی، که اراضی همه در اختیار منطقه ویژه قرار دارند، در شهر چاه مبارک ساماندهی می‌شود. طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بوشهر نیز در شهر جدید عالی شهر و چغادک اجرا می‌شود که البته در آینده برنامه‌ای نیز برای اجرای این طرح در شهر بوشهر داریم.

مدیرکل شهرسازی بوشهر به تأمین زمین برای نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: زمین برای اجرای این طرح در استان بوشهر به جز در ۲ یا ۳ شهر، به دلیل اینکه منابع طبیعی در آن جا فاقد زمین است، تأمین شده که البته ما هزینه زمین را از هزینه ساخت واحد‌های مسکونی تقریباً حذف کرده و این اراضی را در قالب اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار می‌کنیم.

نشست هم‌اندیشی هیئت اندیشه‌ورز بسیج مهندسین عمران کشور در بوشهر

همچنین اعضای هیئت اندیشه‌ورز بسیج مهندسین عمران و معماری استان بوشهر در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره مسائل و مشکلات حوزه عمران و معماری در این استان نظیر بافت‌های فرسوده، کمیسیون ماده ۱۰۰، اخلاق مهندسی، معماری ایرانی اسلامی، سازمان نظام مهندسی، معضلات شهر‌های جدید در حوزه شهرسازی به ویژه مسئله آب و خیرین راه‌ساز پرداختند.

سیده‌فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha