آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و ادامه مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4100416
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
اهم رویدادهای قرآنی هفته

آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و ادامه مسابقات سراسری قرآن

در دهه پایانی آبان‌ماه دستگاه‌های دانشگاهی کشور با اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی، هفته قرآن و دانشگاه را گرامی داشتند. همچنین در این هفته مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان و در بخش معارفی برگزار شد.

آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی بخش دانشگاهی و ادامه مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، روزهای پایانی آبان‌ماه با هفته قرآن و دانشگاه مصادف شده بود و به همین مناسبت بود که در این هفته شاهد انتشار خبرهای متعددی از اجرای برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور بودیم. هفته‌ای که البته تلاش شده بود تا همچون سال‌های گذشته با برگزاری محافل انس با قرآن، کرسی‌های تلاوت و ثبت نام در جشنواره قرآن و عترت گرامی داشته شود.

در این هفته همچنین شاهد برگزاری مسابقات قرآن وزارت نیرو بودیم؛ مسابقاتی که از روز چهارشنبه آغاز شد و جمعه روز پایانی آن است. ادامه مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان به صورت مجازی یکی دیگر از رویدادهای مهم این هفته بود. در کنار آن باید به برگزاری مرحله مقدماتی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن نیز اشاره کرد که روز پنج‌شنبه به صورت برخط برگزار شد.

رویداد مهم دیگر هفته جاری برگزاری شصت و دومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بود. این جلسه همچون جلسات قبل بدون حضور وزیر ارشاد که رئیس این کمیسیون است برگزار شد. یکی از تفاوت‌های این جلسه با جلسات دیگر، برگزاری آن در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری داشته‌ایم:

راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الکترونیکی ایکنا تا دهه فجر

در اولین روز این هفته محمدحسین حسنی؛ مدیرعامل ایکنا به مناسبت سالروز تأسیس خبرگزاری قرآن در گفت‌وگویی با برنامه رادیویی افق از راه‌اندازی سامانه آموزش‌های الکترونیکی این خبرگزاری تا دهه فجر خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا فعالیت‌های آموزشی ایکنا را به صورت دسته‌بندی بهتر و در قالب سامانه آموزش‌‌های الکترونیکی(lms)، تا دهه فجر به مخاطبان عرضه کنیم تا مخاطبان راحت‌تر به محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشند.

قرآن کریم به ۱۰ قرائت مجوز نشر گرفت

همچنین در اولین روز این هفته خبری مبنی بر صدور مجوز نشر قرآن کریم به 10 قرائت منتشر شد. بر اساس آنچه در این خبر آمده است؛ قرآن کریم به ۱۰ قرائت از طریق «الشاطبیه»، «الدره» و «طیبة النشر»، گردآوری شده از سوی ابراهیم رحیم آهور، مدرس و قاری قرآن کشورمان، پس از دریافت مجوز نشر از سازمان دارالقرآن الکریم، در قطع وزیری در دو هزار جلد منتشر شد. از ویژگی‌های منحصر بفرد این مصحف شریف این است که در هر صفحه قرآن تمام موارد قرائات با استفاده از هفت رنگ مجزا جهت اجرای آسان قاریان مشخص شده است.

معرفی نمایندگان ایران در دو رویداد بین‌المللی

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس خبر داد. این مسابقات اوایل آذرماه امسال در رشته قرائت تحقیق و به صورت غیر حضوری برپا می‌شود. همچنین در این هفته از اعزام سیدمصطفی حسینی، یکی دیگر از قاریان ممتاز کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه خبر داده شد، مسابقات روسیه نیز روزهای پایانی آبان برگزار می‌شود.

آسیب‌شناسی وضعیت قرآنی دانشگاه‌ها در هفته قرآن و دانشگاه

در آخرین روزهای آبان ماه مناسبت هفته قرآن و دانشگاه در دانشگاه‌های کشور گرامی داشته شد. بر همین اساس در این هفته شاهد انتشار رویدادهای قرآنی متنوعی در دانشگاه‌های مختلف بودیم که از جمله آنها می‌توان به رونمایی از پوستر و آغاز ثبت نام جشنواره‌های قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی اشاره کرد. از جمله این دستگاه‌ها باید به وزارت بهداشت و دانشگاه پیام نور اشاره کرد. همچنین دانشگاه آزاد، دانشگاه فرهنگیان، وزارت علوم، دانشگاه علوم و معارف قرآن و ... نیز برنامه‌های قرآنی متنوعی را اجرا کردند.

ایکنا به همین مناسبت گفت‌وگوهایی با مدیران فرهنگی دستگاه‌های دانشگاهی منتشر کرد که از جمله آنها گفت‌وگو با معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور و مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود. در این گفت‌وگوها علاوه بر آسیب‌شناسی وضعیت قرآنی دانشگاه‌ها به آخرین وضعیت آنها نیز پرداخته شد. همچنین در این هفته در گزارشی به بررسی دیدگاه‌های دانشجویان در مورد هفته قرآن و دانشگاه نیز پرداخته شد.

آغاز ثبت نام برای حضور در مسابقات قرآن دانش‌آموز

ثبت‌نام برای حضور در چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور از طریق سامانه پادا به نشانی Pada.medu.ir و دریافت کلمه عبور با مراجعه دانش‌آموزان به دفتر مدارس و آموزشگاه‌ها، آغاز شد. این مسابقات در مقاطع ابتدایی دختران در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ قرآن، احکام و دعاخوانی و در بخش پسران این مقطع در رشته قرائت تحقیق، حفظ قرآن، احکام، اذان و مداحی و در مقطع متوسطه اول و دوم دانش‌آموزان دختران و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ قرآن، اذان، انشای نماز، احکام(به صورت کتبی)، مداحی و فهم و تفسیر قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه (به صورت کتبی) و گفتمان مهدوی (آزمون کتبی و عملی) برگزار خواهد شد.

رقابت قرآنی کارکنان صنعت آب و برق کشور

چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو طی بازه زمانی 25 تا 27 آبان ماه برگزار شد. مراسم افتتاحیه این مسابقات روز چهارشنبه 25 آبان و با رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ خانم و آقا به میزبانی شرکت توزیع برق تهران آغاز شد. مراسم اختتامیه این مسابقات نیز صبح روز جمعه، ۲۷ آبان‌ماه با حضور وزیر نیرو و با قرائت پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی برگزار می‌شود.

برگزاری هفتمین جلسه استماع قرآن

هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، چهارشنبه 25 آبان با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری قرآنیان سراسر کشور و با یادی از کربلایی کاظم ساروقی برگزار شد. در بخشی از این جلسه با پخش فرازی از تلاوت مرحوم هوشنگ یاری که در ١٨ آبان سال ٩٨ به علت ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، یاد و خاطره این قاری ممتاز و با اخلاق کشور گرامی داشته شد.

برگزاری جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

شصت‌ودومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که دومین جلسه این کمیسیون در سال ۱۴۰۱ بود، روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه با حضور اعضای این کمیسیون در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخشی از این جلسه که با موضوع فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر ارائه طرح جامع ارتقای کیفی مؤسسات قرآنی برای فعالیت در حوزه تبلیغی و ترویج مطرح شد. از جمله حواشی این جلسه عدم حضور وزیر ارشاد بود. همچنین در بخشی از این جلسه مباحثی در مورد بودجه قرآنی مطرح شد که اجازه انتشار آن به رسانه‌ها داده نشد.

ایجاد پایگاه‌های فعال قرآنیِ مسجد محور در تهران

دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران در اولین نشست خود با شورای قرآن و عترت منطقه ۱۶ گفت: هدف‌گذاری ما بر اساس منویات مقام معظم رهبری ایجاد مساجد قرآنی و پایگاه‌های فعال قرآنی مسجد‌محور با حضور نوجوانان و جوانان است. هدف‌گذاری اولیه ما هر محله یک مسجد قرآنی است که امیدواریم تا فرارسیدن ماه مبارک رمضان با همکاری مناطق، امور مساجد و مرکز فعالیت‌های دینی و همچنین فعالان قرآنی بتوانیم محافل قرآنی را در سطح شهر تهران حمایت و فعال کنیم.

ادامه مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن

داوری فایل‌های تصویری بانوان حاضر در مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح روز ۲۵ آبان‌ماه در سالن امام علی(ع) مجتمع امام خمینی(ره) تهران آغاز شده و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد. این مرحله از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم برگزار می‌شود. در این مرحله از مسابقات در بخش بانوان مجموعاً ۱۶۲ فایل تصویری با حضور گروه داوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برگزاری مرحله مقدماتی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارفی پنجشنبه، ۲۶ آبان‌ماه در رشته‌های تفسیر عمومی قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه و ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه به صورت برخط برگزار شد. این مرحله از مسابقات بر اساس برنامه باید ۲۰ مهرماه برگزار می‌شد، اما بروز مشکلات اینترنت در کشور و سختی دسترسی کاربران به سامانه آزمون باعث شد این آزمون از ۲۰ مهر به ۲۶ آبان جابجا شود.

آغاز رقابت‌های پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن حوزه‌های علمیه

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از آغاز رقابت‌های این جشنواره با سطح‌سنجی افراد شرکت‌کننده در رشته‌های شفاهی خبر داد. پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به همت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سازمان دارالقرآن الکریم و نهاد‌های حوزوی با محوریت آموزش، مسابقه و محفل برای خانواده‌های طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور اعم از ایرانی و غیر ایرانی برگزار می‌شود. این جشنواره در سه بخش اصلی شامل دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، مسابقات قرآنی و معارفی در سطح استانی و کشوری و برگزاری محافل و جلسات قرآنی برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام
captcha