بررسی کارنامه قرآنی بسیج و تفاهم‌نامه مرکز رشد جهاددانشگاهی و اتحادیه مؤسسات استان تهران
کد خبر: 4103688
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

بررسی کارنامه قرآنی بسیج و تفاهم‌نامه مرکز رشد جهاددانشگاهی و اتحادیه مؤسسات استان تهران

بررسی کارنامه قرآنی بسیج، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور جهاددانشگاهی و برپایی نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری را می‌توان به عنوان برخی از مهم‌ترین اخبار قرآنی هفته گذشته نام برد.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، دومین هفته آخرین ماه پاییزی 1401 را پشت سر گذاشتیم. از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته می‌توان به بررسی کارنامه قرآنی بسیج طی نشستی در ایکنا، انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور قرآنی جهاددانشگاهی و برپایی نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری به میزبانی شهرداری باقرشهر اشاره کرد.

همچنین می‌توان به خبرهایی چون دعوت نخبگان قرآنی به وزارت نیرو برای بهره‌مندی از توانایی‌های آنان، وعده وزیر ارشاد برای پیگیری مشکلات مؤسسه جامعةالقرآن، راه‌اندازی بیش از سه هزار واحد قرآنی بسیج در مساجد کشور و ... اشاره کرد. در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین وقایع و رویدادهای قرآنی هفته‌ای که گذشت.

نگاهی به کارنامه قرآنی بسیج طی نشستی در ایکنا

کارشناسان در نشست بررسی کارنامه فعالیت‌های قرآنی بسیج کشور با پرداختن به اینکه بسیج پرظرفیت‌ترین شبکه مردمی را دارد تا بتواند فرامین رهبر معظم انقلاب را در کمترین زمان و هزینه اجرا کند، به شرح ظرفیت بسیج و آمادگی آن برای پیش‌برد امور قرآنی به ویژه در مقوله حفظ قرآن، آن هم با صرف نصف هزینه مشخص‌ شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کردند.

نشست بررسی کارنامه فعالیت‌های قرآنی بسیج کشور با حضور سرهنگ پاسدار سیدحسین پورموسوی، مؤسس و مسئول اسبق دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین کشور(زمان مسئولیت ۷۲ تا ۸۷)؛ رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله‌(ص) تهران بزرگ(رئیس اسبق دارالقرآن بسیج در سال‌های ۹۴ و ۹۵) و ارتباط برخط با حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس فعلی دارالقرآن بسیج در سالن کنفرانس خبرگزاری قرآن(ایکنا) برگزار شد.

راه‌اندازی بیش از ۳ هزار واحد قرآنی بسیج در مساجد کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به فعالیت ۵۷ هزار پایگاه مقاومت بسیج و فعالیت اکثر آن‌ها در مساجد کشور، گفت: پس از اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای امسال بحث پایگاه قرآنی قرار دادن مساجد را مطرح کردند، برنامه‌ریزی لازم برای راه‌اندازی واحدهای قرآنی در مساجد صورت گرفت و تاکنون ۳۰۱۴ واحد قرآنی از سوی پایگاه‌های مقاومت بسیج ایجاد شده است.

quran in iran

انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه قرآنی تهران با مرکز رشد واحدهای فناور جهاددانشگاهی

تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارتقای سطح همکاری‌های فی مابین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی در راستای استفاده از خدمات و امکانات طرفین، حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه مؤسسات قرآنی و توانمندسازی مؤسسات قرآنی با رویکرد خودگردانی مالی و اقتصادی، عصر امروز، هشتم آذرماه منعقد شد.

برپایی نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری به میزبانی شهرداری باقرشهر

نوزدهمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری با حضور اعضا و محسن قضاتلو، شهردار باقرشهر در محل شهرداری برگزار شد. بازدید از ساختمان دارالقرآن باقرشهر که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، پس از این جلسه انجام شد.

دعوت و بهره‌مندی از توانمندی نخبگان قرآنی در وزارت نیرو

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا مهاجری، مشاور وزیر و مسئول امور دینی وزارت نیرو با اشاره به اینکه برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه قرآن تبلیغی، ترویجی و آموزشی است تا هرچه بیشتر بتوانیم فضا را قرآنی‌تر کنیم از شناسایی نخبگان و توانمندی‌های قرآنی در سطح وزارت نیرو خبر داد.

وعده وزیر ارشاد برای پیگیری مشکلات مؤسسه جامعه‌القرآن

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایام بررسی لایحه بودجه در دولت به مشکلات مؤسسات قرآنی و به خصوص مؤسسه جامعه‌القرآن اشاره و اظهار کرد: جمع‌بندی نهایی در مورد وضعیت این مؤسسه انجام شود تا در دولت این موضوع را پیگیری کنم.پ

انتشار ۶۵ فایل تصویری «حفظ جزء سی‌ام» کتب‌ قرآن مقطع ابتدایی

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش طی اقدامی در آپارات، ۶۵ فایل‌ تصویری جدید را برای «حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم با رمزینه‌های تعاملی» تهیه و بارگذاری کرده است.

برگزاری مسابقات مجازی قرآن ویژه کارکنان و خانواده‌های فراجا

سرهنگ رمضانعلی رودمقدس، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی فراجا از برگزاری مسابقه مجازی قرآن کارکنان فراجا و مسابقات کشوری خانواده‌های آنان خبر داد و گفت: این مسابقات بهمن‌ماه سال جاری در شش گروه بانوان شاغل، همسران کارکنان، فرزندان دختر و پسر برگزار می‌شود.

جایگاه قرآن در برنامه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

رضا صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها چندان مطلوب نیست، گفت: فاصله ما از قرآن دیگر آسیب‌زننده شده است. قرآن باید در بطن و متن کار ما بنشیند، نه به این معنا که حتماً باید در تمامی درس‌های ما درسی به نام قرآن وارد شود و در این راستا مهم‌ترین کاری که انجام شد طراحی نظامِ جامعِ تربیتی دانشگاه فرهنگیان است.

آغاز ثبت‌نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآن ویژه کارگران

پیرو مصوبه شورای آموزش دارالقرآن خانه کارگر، ثبت نام دوره‌های آموزش کوتاه مدت علوم قرآنی ویژه کارگران سراسر کشور برای آذر و دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

آموزش و اطلاع از مسابقات دانش‌آموزی در نرم‌افزار «کلاس قرآن»

اپلیکیشن «کلاس قرآن» از سوی اداره قرآن، عترت و نماز استان قم به منظور آموزش قرآن به روش ساده به دانش‌آموزان و اطلاع از محتوای مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی تولید و منتشر شد.

برگزیدگان دانشگاه علامه در جشنواره قرآنی دانشجویان تجلیل شدند

در نشست اعضای منتخب شوراهای مرکزی کانون‌های دانشگاه علامه طباطبایی، برگزیدگان این دانشگاه در جشنواره قرآنی دانشجویان تجلیل شدند.

غیرت بسیجی اجازه تزلزل در امنیت کشور نمی‌دهد

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در محفل انس با قرآن کریم یادواره شهدای مدافع امنیت با بیان اینکه امروز غیرت ملت ایران و بسیجیان اجازه نمی‌دهد که به بهانه حجاب، پرچم جمهوری اسلامی ایران و قرآن را به آتش کشیده، چادر از سر محجبه بیرون بکشند و نیروی مدافع امنیت را آتش بزنند و سر ببرند، افزود: غیرت بسیجی اجازه نمی‌دهد که امنیت یک کشور متزلزل شود.

آغاز بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن

یستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ویژه دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های دانشگاهیان در هشت بخش آغاز شد.

این جشنواره در بخش‌ آوایی شامل قرائت، ترتیل، حفظ ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ جزء، مداحی، اذان و تواشیح، بخش معارفی شامل تفسیر قرآن کریم، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حفظ و مفاهیم احادیث معصومین، سیره معصومین، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود.

ثبت‌نام بخش مرتلان جشنواره «تلاوت‌های مجلسی» آغاز شد

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) که از دهم شهریور تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی تهران) در حال برگزاری است.

بر همین اساس مرحله ثبت‌نام و انتخاب برترین مرتلان قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ در هفدهمین جشنواره ملی و مردمی تلاوت‌های مجلسی آغاز شد.

علاقه‌مندان برای حضور در این مرحله باید فایل تلاوت خود را تا تاریخ ۲۰ آذرماه به شماره همراه ۰۹۱۸۹۵۴۶۴۱۷ در پیام رسان ایتا ارسال کنند.

اعلام نوبت اجرای بخش نغماتی مسابقات سراسری قرآن

نوبت اجرای مرحله نهایی بخش نغماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از ۱۸ آذرماه به میزبانی استان قزوین آغاز می‌شود، از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.

این رویداد در دو بخش بانوان و آقایان و طی بازه زمانی ۱۸ تا ۲۳ آذرماه در سالن شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار می‌شود.

مسابقات قرآن فرزندان پسر کارکنان ودجا برگزار شد

چهاردهمین دوره مسابقات قرآن ویژه فرزندان پسر (در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال) خانواده‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۱۰ آذر‌ماه به میزبانی سازمان اتکا در جوار حرم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

برگزاری پنجمین محفل انس با قرآن فاطمیون در ساوه

پنجمین محفل انس با قرآن از سلسله محافل انس با قرآن ویژه فاطمیون شهرستان ساوه، شامگاه چهارشنبه ۹ آذرماه با حضور قاریان ممتاز کشوری و استانی و اجرای تواشیح برگزار شد.

نقش قرارگاهی رسانه ملی در معرفی قاریان

آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا، چهارشنبه شب نهم آذرماه به صورت زنده در قالب یک برنامه تلویزیونی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

در ابتدای این برنامه وحید مرتضوی، مجری و تهیه کننده مسابقه تلویزیونی اسرا به ارائه برخی آمار و ارقام در مورد فصل یازدهم این مسابقه قرآنی پرداخت و گفت: از آذرماه سال قبل فصل یازدهم را آغاز کردیم. در ابتدا حدود هزار فایل تلاوت دریافت و از سوی کارشناسان بررسی شد، از بین این تلاوت‌ها حدود ۳۰۰ تلاوت گلچین شد و از بین آنها هم حدود ۱۵۰ فایل به مرحله تلویزیونی راه پیدا کرد.

اعلام نتایج اولیه بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

نتایج مرحله مقدماتی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که ۲۶ آبان‌ماه، به صورت برخط برگزار شده بود از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.

افراد معرفی شده که منتخبان مرحله مقدماتی از مرحله کشوری هستند برای حضور در مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن باید در یک آزمون شفاهی دیگر که به صورت برخط برگزار می‌شود حضور یابند و پس از آن آزمون، در هر رشته ۱۰ نفر برای حضور در مرحله نهایی معرفی می‌شود.

فرزندم در تورنتو هم جلسه قرآن برگزار می‌کرد

در ادامه دومین دوره دیدارهای هفتگی قاریان و فعالان قرآن با خانواده شهدای قرآنی این هفته شاهد حضور در منزل خانواده شهید محمد صالحه و شهیده زهرا حسنی‌سعدی، زوج جوان و نخبه بودیم که در حادثه هواپیمای اوکراین به شهادت رسیدند.

در ابتدای جلسه رحیم قربانی مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران گفت: یکی از مسئولیت‌های این کمیته، شناسایی شهدای فعال قرآنی است. این امر شش الی هفت سال است که پیگیری می‌شود البته به واسطه شیوع بیماری کرونا، دو سال برنامه دیدارها تعطیل شد اما چندین ماه است که دوباره ملاقات خانواده شهدای قرآنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha