اُفت سطح قرآن‌آموزان در ایام کرونا
کد خبر: 4060045
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۴

اُفت سطح قرآن‌آموزان در ایام کرونا

عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به بازگشت تدریجی فعالیت‌های حضوری به مؤسسات و مراکز قرآنی، گفت: مشاهدات نشان می‌دهد که اکثر قرآن‌آموزان دچار اُفت شده‌اند و در طی آموزش مجازی آنچنان که باید و شاید نتوانسته‌اند پیشرفت کنند.

آموزش مجازی قرآن

مرتضی رفیعی، عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) «ندای ملکوت» فارسان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به سابقه فعالیت‌های قرآنی خود از دوران دبیرستان تاکنون و نیز اشتغال به تحصیل در مقطع دکترای علوم قرآن و حدیث، اظهار کرد: خوشبختانه همواره در یک مسیر قرآنی گام برداشته و از دوران دبیرستان در گروه تواشیح فعالیت پررنگی داشتم، پس از آن نیز دوره‌های متعدد قرآنی را طی کردم و در دستگاه‌های متعددی چون تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و سپاه مسئولیت قرآنی داشته و در خدمت قرآن و جامعه قرآنی بوده‌ام.

وی ادامه داد: مؤسسه «ندای ملکوت» فارسان از حدود ۹ سال قبل تاکنون به‌صورت مستمر در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی شهرستان فارسان مشغول فعالیت است؛ همچنین در کنار جلسات قرآنی مؤسسه، جلسات و محافل خانگی به‌صورت هفتگی همواره برپاست و در دو سال اخیر این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی پیگیری شده‌اند.

رفیعی با اشاره به بازگشت تدریجی فعالیت‌های حضوری به مؤسسات و مراکز قرآنی، بیان کرد: در مدارس مشکلات فراوانی چون گریز از مدرسه در دوران پساکرونا متوجه نظام تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان است اما این دست مسائل در جلسات آموزش قرآن و فعالیت‌های قرآنی به مراتب کمتر است چرا که به نظرم افراد مأنوس با جلسات قرآنی جای خالی این جلسات را با تمام وجود حس کردند و قدرش را بیش از پیش دانستند لذا امروز با قدرشناسی و استقبال بیشتری در برنامه‌های قرآنی و جلسات و محافل شرکت می‌کنند.

این فعال قرآنی استان در خصوص حضوری شدن آموزش قرآن و بازگشت قرآن‌آموزان به این مراکز، تصریح کرد: نخستین اقدامی که مؤسسات در این مقطع باید در دستور کار قرار دهند، ارزیابی و سطح‌بندی و حتی‌الامکان جبران عقب‌ماندگی‌هاست چراکه دو سال کرونایی همه آموزش‌ها را چه در مدارس و دانشگاه‌ها و چه در مراکز قرآنی دچار خسارت و آسیب کرد.

رفیعی تأکید کرد: در آموزش قرآن کریم، تأثیر و کارآمدی آموزش حضوری قابل قیاس با آموزش در بستر فضای مجازی نیست و قرآن‌آموز با آموزش چهره به چهره به رشد و تعالی می‌رسد؛ همت و تلاشی که در آموزش حضوری از قرآن‌آموز مشاهده می‌کنیم در آموزش مجازی نمی‌توان دید، لذا در بدو امر مشکلاتی بر سر راه آموزش حضوری وجود دارد که ناشی از آموزش مجازی هستند اما با گذشت زمان این مشکلات تقلیل خواهد یافت.

وی در پایان گفت: در حال حاضر آموزش‌های حضوری در مؤسسه «ندای ملکوت» فارسان با تعداد محدود و حفظ پروتکل‌ها آغاز شده است و مشاهدات نشان می‌دهد که قاطبه قرآن‌آموزان دچار اُفت شده‌اند و در طی آموزش مجازی آنچنان که باید و شاید نتوانسته‌اند پیشرفت کنند.

انتهای پیام
captcha