از دعوت قرآنی به صلح در افغانستان تا تضمین طالبان برای امنیت عزاداری‌ها
کد خبر: 3991530
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
همراه با تحولات افغانستان؛

از دعوت قرآنی به صلح در افغانستان تا تضمین طالبان برای امنیت عزاداری‌ها

درحالی که دادستان دیوان بین‌المللی کیفری افغانستان با استناد به آیه‌ای از قرآن، افغان‌ها را به صلح و جلوگیری از خونریزی دعوت کرده، مقامات طالبان با حضور در موکب‌های عزاداری حسینی در خیابان‌های کابل نسبت به تأمین امنیت به عزاداران اطمینان خاطر دادند.  

به گزارش ایکنا،  از روز یکشنبه پس از ورود طالبان به کابل بسیاری از مردم این شهر در خانه‌های خود پناه گرفتند و بیشتر کسب و کارها تعطیل شد اما از دیروز تعداد بیشتری از مردم در حال خروج از منازل خود هستند. صبح امروز، یکی از روزنامه‌نگاران الجزیره در توئیتی نوشت که برخی مغازه‌ها و رستوران‌ها به تدریج کار خود را از سر می‌گیرند هرچند زنان به وضوح کمتر در خیابان دیده می‌شوند.

روز دوشنبه، آمریکا اعلام کرد که تنها در صورت رعایت حقوق زنان و دوری از تروریست‌ها، حکومت طالبان در کابل را به رسمیت خواهد شناخت. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار دیدار رهبران گروه ۷ در مورد افغانستان شده است در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت که این اتحادیه باید با طالبان گفت‌وگو کند. با این حال، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرده است غرب طالبان را بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهد کرد.  

دعوت به صلح افغان‌ها با استناد به آیه قرآن

کریم خان، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری با استناد به آیه 32 سوره مائده «..أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» از افغان‌ها خواست با یکدیگر صلح کنند.

از سوی دیگر علی القره‌داغی، دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان نیز از طالبان خواست حکومتی شورایی تشکیل دهد که شامل همه اقوام افغانستان باشد.

وی با ابراز خوش‌بینی از اعلام عفو عمومی طالبان و عدم خونریزی در کابل، خواستار آغاز مرحله جدیدی با مشارکت همه افغان‌ها شد.

انگلیس: باید به قدرت رسیدن طالبان را بپذیریم

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در مصاحبه با ال بی‌سی رادیو خواهان رویکردی عملگرا در مقابل گروه طالبان شد و اعلام کرد باید واقعیت قدرت گرفتن این گروه را پذیرفت.

راب افزود: انگلیس و متحدانش باید از وضعیت موجود بهترین استفاده را ببرند و با فشار بر طالبان اطمینان یابند این گروه با نسخه قدیمی خود متفاوت است و معتدل‌تر شده است.
وی تصریح کرد: باید عمل‌گرا باشیم، همانطور که سیاست انگلیس همیشه اینگونه بوده است. ما باید پیام روشنی ارسال کنیم. آن‌ها اکنون در قدرت هستند و باید این واقعیت را بپذیریم.

وزیر خارجه انگلیس ضمن تأیید هرج و مرج در فرودگاه بین‌المللی کابل و کشته شدن چند شهروند افغان اعلام کرد: به دلیل افزایش نیروهای آمریکایی و انگلیسی در فرودگاه و بهبود وضعیت امنیتی و کنترل جمعیت، شرایط در فرودگاه کابل درحال ثابت شدن است.

وی توضیح داد: از روز دوشنبه ما ۱۵۰ شهروند انگلیس و ۲۸۹ افغان را که برای انگلیس کار می‌کردند، از افغانستان خارج کردیم. همه از سرعت و حجم سلطه گروه طالبان بر افغانستان شوکه شدند.

در همین حال بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که انگلیس در مرحله اول ۵ هزار و در آینده‌ای طولانی‌تر ۲۰ هزار شهروند افغان را خواهد پذیرفت.

روسیه: مذاکرات با طالبان سازنده بود 

 دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد و نتیجه مذاکرات خود را با این گروه سازنده خواند. ژیرنوف سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ با اشاره به دیدار خود با نمایندگان گروه طالبان گفت: مذاکرات در فضای سازنده انجام گرفت.

وی با اشاره به این دیدار گفت: دیدار با نمایندگان سطح بالای طالبان در شهر کابل انجام گرفت. نتیجه مذاکرات مثبت و سازنده بود. سفیر روسیه خاطرنشان کرد: نمایندگان طالبان گفتند که رویکرد بسیار دوستانه ای نسبت به روسیه دارند.

به گفته ژیرنوف، طالبان امنیت دیپلمات‌های روسی در کابل را تضمین کرد. وی افزود: نمایندگان طالبان اطمینان دادند که هیچ گونه مانعی برای فعالیت سفارت روسیه در کابل ایجاد نمی کنند. هیچ گونه کاهش موقعیت سفارت نسبت به دوره حکومت سابق افغانستان صورت نخواهد گرفت.

کانادا: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

 نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که تصاحب قدرت با زور از سوی گروه طالبان دلیل به رسمیت نشناختن دولت این گروه از طرف کانادا است. وی گفت: کانادا هیچ برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان ندارد. آن‌ها مسلط شده و یک دولت مشروع دموکراتیک را برکنار کرده‌اند. 

 تحقیق درباره جسد در هواپیمای آمریکایی

دولت آمریکا می‌گوید در حال تحقیق درباره بقایای جسدی است که در حفره محل بسته شدن چرخ های یک هواپیمای ترابری نظامی این کشور پیدا شد. دو روز پیش تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی افرادی را در فرودگاه کابل نشان می‌داد که عاجزانه برای ترک کشور به سوی یک هواپیمای سی-۱۷ می‌دوند و از کنار آن آویزان می‌شوند.

گفته می‌شود حداقل دو نفر با سقوط از هواپیما بعد از آنکه بر فراز کابل ارتفاع گرفته بود کشته شدند. نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که یکی از هواپیماهایش روز دوشنبه در فرودگاه کابل به زمین نشست و صدها غیرنظامی افغان آن را دوره کردند.

ترامپ: ما خاورمیانه را ویران کردیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز که ساعتی پیش پخش شد تصمیم برای حمله به افغانستان برای ساقط کردن طالبان پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا را بدترین تصمیم در تاریخ کشور توصیف کرده است.

او گفت: ما خاورمیانه را ویران کردیم. هزاران میلیارد دلار پول هزینه کردیم، میلیون‌ها نفر جان باختند و حالا هیچ فرقی با قبل نمی.کند اوضاع خیلی بدتر است چون باید آن را از نو بسازید، چون تکه تکه شده است. او حمله به افغانستان را به فرو رفتن در باتلاق توصیف کرد.

ترامپ همچنین از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تحت نظر جو بایدن انتقاد کرد. وی مدعی شد که خروج نیروهای آمریکایی را طور دیگری مدیریت می‌کرد. او گفت: من شمار سربازان را از نزدیک ۲۰ هزار به ۲۵۰۰ رساندم. آنها قبل از آنکه غیرنظامیان و مترجمان و بقیه مردمی که به ما کمک کرده بودند را خارج کنند سربازان را خارج کردند. من می‌خواستم نظامیان را در درجه آخر خارج کنم و مردم را ابتدا خارج می‌کردم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، روز سه‌شنبه گفته است که طالبان به دولت آمریکا گفته است که به غیرنظامیانی که خواستار رسیدن به فرودگاه بین‌المللی کابل برای خروج از افغانستان هستند اجازه عبور امن خواهد داد.

از دعوت افغان‌ها به صلح با استناد به آیه قرآن تا تضمین امنیت عزاداری محرم از سوی طالبان / اماده

او در کنفرانسی خبری در کاخ سفید همچنین گفت که به اعتقاد آمریکا عملیات تخلیه می تواند تا روز ۳۱ اوت ادامه یابد و آمریکا در این زمینه سرگرم گفت‌و‌گو با طالبان درباره یک جدول زمانی دقیق است.

ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید هم گفت: طالبان به ما قول داده تا شرایط را برای انتقال امن اتباع خارجی به فرودگاه کابل فراهم کند. این درحالی است که بیش از یازده هزار تبعه آمریکایی شامل دیپلمات‌ها و پیمانکاران در افغانستان باقی مانده‌اند که باید تخلیه شوند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: اگر امنیت برقرار باشد، آمریکا می‌تواند حضور دیپلماتیک خود را بعد از ۳۱ اوت در افغانستان ادامه دهد. وی از طالبان خواست به قول خود مبنی بر رعایت حقوق غیرنظامیان به ویژه زنان عمل کند.

درهمین حال یک مقام وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز گفته تاکنون هیچ رفتار خشن یا غیرمسالمت‌آمیزی از طالبان در رابطه با اتباع آمریکایی دیده نشده است.

اطمینان خاطر طالبان به موکب‌های عزاداری حسینی

برخی مقامات طالبان با حضور در موکب‌های عزاداری حسینی در خیابان‌های کابل نسبت به تأمین امنیت به عزاداران اطمینان خاطر دادند.  

انتهای پیام
captcha