توزیع بیت‌المال امر خیر نیست؛ ثروت تولید کنیم
کد خبر: 3957126
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
دیانی:

توزیع بیت‌المال امر خیر نیست؛ ثروت تولید کنیم

رئیس مجمع کارآفرینی کشور با انتقاد از اینکه تولید ثروت در ایران ارزش دانسته نمی‌شود، تصریح کرد: توزیع کردن بیت‌المال امر خیر نیست، باید کارآفرینی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان کشور، امروز 12 اسفندماه، در مراسم افتتاح سومین همایش ملی خیر ماندگار، طی سخنانی به تشریح اهمیت توجه به کارآفرینی و تولید ثروت در کشور به منزله یک کار خیر پرداخت و گفت: معمولاً هر نهاد عمومی که ثروتی ملی در دست دارد را موظف می‌دانیم که این ثروت را توزیع کند و این عمل ناکارامد را دنبال می‌کنیم.

وی مهم‌ترین امر خیر را تولید ثروت دانست و گفت: اگر جامعه ثروتمند داشته باشیم، فقر زائل می‌شود. آرزو دارم یکی از کارهایی که برای آن وقف می‌کنم، امر کارآفرینی باشد.

دیانی به سیره حضرت علی(ع) در کار خیر اشاره کرد و گفت: حضرت کارآفرینی و تولید ثروت می‌کردند و از محل ثروتی که تولید می‌کردند می‌بخشیدند. اینکه توزیع کننده بیت‌المال باشیم، امر خیر نیست. سبک زندگی حضرت علی(ع) تولید و توزیع ثروت و عدم استفاده شخصی از آن بود و این زهد است.

وی اضافه کرد: باید توزیع ثروت و تجمیع ثروت(کنز) را از هم جدا کنیم. اکنون در خانه‌ها طلا و دلار و... تجمیع شده، در حالی که تجمیع ثروت در قرآن مذموم است. ما گرفتار ربا هستیم اما اصلی که قرآن و اهل‌بیت(ع) بر آن تأکید دارند کارآفرینی است.

این کارآفرین کشورمان افزود: اگر تولید ثروت صورت گیرد، رویکردمان به امر خیر، عدالت اجتماعی، قسط، عدل و... تغییر می‌کند. اگر کارها را از پایه تصحیح نکنیم، کارآفرینی و تولید ثروت نکنیم، باید مدام کمیته‌های امداد را تأسیس کنیم و گسترش دهیم. اگر فرهنگ عمومی را به این سمت ببریم که جایگاه ویژه‌ای برای کارآفرینی ایجاد کنیم، نوعی امر خیر انجام داده‌ایم. برای جهادگران تولید ثروتنیز  باید جایگاه ایجاد کنیم و توجه دانشجویان و جوانان را به سمت کارآفرینی ببریم. تولید علم هم باید منجر به تولید ثروت شود.

دیانی با انتقاد از اینکه تولید ثروت در ایران ارزش نیست، گفت: اکنون رسانه‌ها کارآفرینی را تخریب می‌کنند. عرصه خیر گسترده است ولی موضوع اهم و مهم را باید در امر خیر مورد توجه قرار دهیم و عاقلانه به امر خیر بپردازیم و زمینه انجام کار خیر را از سوی خود مردم فراهم کنیم. مراجع نیز بر این نکته تأکید دارند که مطابق با نیت واقفان و خیران عمل شود.

دیانی در پایان تصریح کرد: باید سبک اهل‌بیت(ع) در امر خیر را مورد توجه قرار دهیم که خود مکتب جامعی است که می‌توان به تمام جوامع بشری ارائه کرد. در زمان ظهور اولین گام حضرت این است که دست را بر عقول می‌گذارند و عقول رشد می‌کند. پس یکی از کارهای خیر توجه به خردمندی است.

انتهای پیام
captcha