بهترین معروف به داد مسلمین رسیدن است
کد خبر: 3957088
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام خاموشی در همایش ملی «خیر ماندگار»:

بهترین معروف به داد مسلمین رسیدن است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بهترین معروف را به داد مسلمین رسیدن دانست و گفت: در تعلیمات اسلامی اینگونه آمده است که اگر مسلمانی صبح از خواب بیدار شود و نسبت به کمک به دیگر مسلمانان اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست.

بهترین معروف به داد مسلمین رسیدن استبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی خیر ماندگار امروز ۱۲ اسفندماه در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی با بیان اینکه کار خیر در نگاه دینی ما دارای مؤلفه‌ها و عناصر ویژه‌ای است، اظهار کرد: نگاه ما به امور خیر با نگاه بشری امروز تفاوت دارد؛ در نگاه بشری امروز اگر افراد فقط به نفع خود فکر کرده و وضعیت دیگران را در نظر بگیرند کار خیر انجام داده‌اند و در صورتی که غیر از این کار را انجام دهند، صرفاً به فکر منافع خود بوده‌اند؛ اما در نگاه دینی، خلوص نیت مؤلفه اصلی است و تفاوت ما با جوامع غربی بینش الهی است که در جامعه ما حاکم است.

وی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید بیان کرد: اموال در آیات الهی فقط مربوط به باب جهاد و ... نیست، بلکه هر کاری که برای خدا انجام شود و هر مالی که در راه خدا انفاق شود، خداوند متعال آن را می پذیرد. این اموال ممکن است در راه یتیمان، بیماران، تسهیل امر ازدواج، سخن خوب و وقت‌گذاری برای امور خیر خرج شوند.

بهترین معروف؛ به داد مسلمین رسیدن است

وی با اشاره به احادیثی از ائمه معصومین(ع) در رابطه با امور خیر بیان کرد: در نگاه تمدن اسلامی بهترین معروف به داد مسلمین رسیدن است زیرا در تعلیمات اسلامی اینگونه آمده است که اگر مسلمانی صبح از خواب بیدار شود و نسبت به کمک به دیگر مسلمانان اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: تفاوت ما با غربی‌ها در بینش توحیدی است و ما در ایران اسلامی به دنبال بینش توحیدی هستیم، اما در دنیای غرب بسیاری از افراد و کسانی که در امور خیر فعالیت می‌کنند، به فکر اهداف توسعه استکباری خود هستند.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید همواره در امور خیریه نیت واقف را اصل می‌دانند و اراده واقعی را حاکم بر سایر اراده‌ها می‌شناسند، گفت: اگر نگاه ما این باشد که انسان برای عالم دیگر برنامه‌ریزی می‌کند، امر خیر نیز در کشور نهادینه می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از موقوفات در کشور ما از صدها سال پیش شکل گرفته‌اند و واقفان ایشان نیز از ثواب و اجر آن در عالم دیگر بهره می‌برند، افزود: امروز به خاطر وجود مؤلفه‌های الهی در کشور ما، وجهه‌های امر خیر بسیار زیاد است و شاید نیت‌های امور خیر در کشور از ۸۰۰ تا ۹۰۰ نیت نیز فراتر نرود، بلکه امروز شاهد امور خیریه هستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه از همه افرادی که در امور خیر مشارکت دارند تقاضا کرد که نیاز خود را به سمت نیت‌هایی که ایران اسلامی را به استقلال می‌رساند و پرچم خود اتکایی ایران را بالا می‌برد، هدایت کنند تا این بنیاد در تولید دانش بومی و خوداتکایی اقتصادی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، وقف‌های متعددی به نام ایشان ثبت شده است، ادامه داد: با این ذهنیت است که ایران اسلامی سابقه درخشانی در امور خیریه و موقوفات داشته است.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به فعالیت‌های سازمان اوقاف در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار بسته بالای ۳۰۰ هزار تومان در میان مردم و محرومان توزیع شده است. همچنین بیش از ۱۹۰ هزار موقوفه در ایران به ثبت رسیده است که دارای رقبات چند میلیون تومانی است.

وی با بیان اینکه امور خیریه در ایران ریشه در عمق نگاه هویتی ما دارد، گفت: سازمان اوقاف، پیوست امور خیریه را در دوران مدیریت جدید جدی‌تر گرفته است و به این امر اعتقاد دارد که این امور تنها با وجود خود مردم و تصدی آنها بر این امور به پیش خواهد رفت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به توسعه شوراهای خیریه در استان‌های مختلف کشور اظهار کرد: البته این شوراها و فعالیت آنها زمانی تأثیرگذار خواهد بود که مردم تصدی آن را بر عهده گیرند. در دوره جدید مدیریت سازمان اوقاف توجه ویژه‌ای به ماده ۵ قانون وقف یعنی اداره موقوفات و رقبات آنها از سوی امین‌ها شده است که امیدواریم در این زمینه نیز به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha